Όπως είπε, η αξιολόγηση είναι ο καθρέπτης της καθημερινότητας όπως τη βιώνει ο πολίτης και συμπλήρωσε πως «είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα της μεγάλης έρευνας να μεταφραστούν σε δράσεις».
Τα αποτελέσματα των δύο αξιολογήσεων σχολίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτηρίζοντας τις αξιολογήσεις ως εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Πρόκειται για την αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, αλλά και της εσωτερικής αξιολόγησης δημόσιων υπαλλήλων για το 2024.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε πως η αξιολόγηση «είχε και έχει ένα μόνο στόχο: το δημόσιο να γίνει καλύτερο». «Πριν από έναν μήνα ανακοινώσαμε την απόφασή μας να δώσουμε για πρώτη φορά στους πολίτες την δυνατότητα να αξιολογήσουν κράτος και αυτοδιοίκηση» σημείωσε.
«Όλα αυτά έχουν έναν και μόνο στόχο πως το δημόσιο θα γίνεται καλύτερο. Η ανταπόκριση ξεπέρασε και τις δικές μας προσδοκίες. 65.000 πολίτες πήραν μέρος στην μεγαλύτερη δημοσκόπηση που έγινε ποτέ» τόνισε.
Όπως είπε, η αξιολόγηση είναι ο καθρέπτης της καθημερινότητας όπως τη βιώνει ο πολίτης και συμπλήρωσε πως πρέπει να μεταφραστούν σε δράσεις: «Ένας καθρέφτης των υπηρεσιών. Τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα να μετουσιωθούν σε δράσεις που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες και έτσι να χτίσουμε πιο ισχυρούς δεσμούς. Όπως φάνηκε από τα στοιχεία, δεν έχουμε ιδιαίτερες γεωγραφικές διαφορές στην αξιολόγηση. Αντιμετωπίζονται κάποια ειδικά θέματα όπως το οδικό δίκτυο στα νησιά μας και ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η βαθμολόγηση της Λέσβου. Οι πολίτες μα είπαν πράγματα που υποψιαζόμασταν. Οι καθυστερήσεις στην Κτηματογράφηση παίρνουν χαμηλό βαθμό, αλλά αυτό θα αλλάξει σύντομα με την ψηφιοποίηση. Θετικά αξιολογείται το gov.gr. Κλείνει τα 5 χρόνια και δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας χωρίς αυτό. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης στην πρωτοβουλία που αναλάβαμε».
Σημείωσε πως οι πολίτες είπαν «πράγματα που υποψιαζόμασταν», όπως το πρόβλημα της γραφειοκρατίας.
«Μεγάλη αποδοχή των ψηφιακών εισιτηρίων σε ποδόσφαιρο και μπάσκετ, θέμα επίκαιρο αυτές τις ημέρες» τόνισε, στις μεταφορές «η εικόνα στην Θεσσαλονίκη είναι οριζόντια καλύτερη λόγω μετρό και θα γίνει ακόμα καλύτερη όταν γίνει η επέκταση προς Καλαμαριά».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στους δήμους λέγοντας πως: «Πρέπει να προβληματίσει τους δημάρχους η κακή κατάσταση δρόμων και πεζοδρομίων και η αντιμετώπιση των συνανθρώπων μας με αναπηρία. Μεγάλη διαβάθμιση επίσης διαπιστώνεται μεταξύ των δήμων. Υπάρχουν πρωταθλητές αλλά και ουραγοί. Οι τοπικοί άρχοντες να ανασκουμπωθούν γιατί όταν έρθει η ώρα του λογαριασμού οι πολίτες δεν θα μείνουν αδιάφοροι».
«Μας προβληματίζει ο χαμηλός βαθμός στις πολεοδομίες και αναμένεται δραστική παρέμβαση από την κυβέρνηση για τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονται οι άδειες δόμησης. Το σύστημα έχει φτάσει στα όριά του και πρέπει να αναμορφωθεί ριζικά» σημειώνει. «Πρέπει να γίνει πολλή δουλειά ακόμα και όσον αφορά στους υπαλλήλους γκρεμίζονται στερεότυπα. Μπορούμε να αποκτήσουμε ένα σύγχρονο κράτος με αξιοκρατία και στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας είναι η μέτρηση και η αξιολόγηση. Ό,τι δεν μετριέται δεν μπορεί να αξιολογηθεί. Αυτό αποτελεί το σημείο αναφοράς όλων των πρωτοβουλιών μας» τονίζει.
Ωστόσο, τόνισε ότι θετικά αξιολογείται το gov.gr λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «δυσκολευόμαστε να θυμηθούμε τη ζωή μας πριν από το gov.gr».
«Όσοι αρνούνται την μέτρηση και την αξιολόγηση στο δημόσιο ουσιαστικά αρνούνται και να λογοδοτήσουν στους πολίτες για τα πεπραγμένα τους. Και ζητούν και να μην ελέγχονται γι’ αυτά. Το κράτος είναι στην υπηρεσία του πολίτη και όχι του υπαλλήλου του» σημείωσε.
«Αν συγκριθούν τα στοιχεία του 2019 με του 2024 με τον παλιό νόμο το 97% των δημοσίων υπαλλήλων κρινόντουσαν ως άριστοι ή πολύ επαρκείς. Ουσιαστικά δεν υπήρχε καμία αξιολόγηση, Για πρώτη φορά θέσαμε μετρήσιμους στόχους» σημείωσε.
Συμπλήρωσε λέγοντας πως: «Εδώ πρέπει να πούμε ότι αξιοποιούμε και την τεχνητή νοημοσύνη. Με την καινούρια νομοθεσία μετά την δεύτερη επεξεργασία των στοιχείων οι υπάλληλοι υψηλής απόδοσης από 54.000 που ήταν άριστοι υποχώρησαν στους 15.000 στο 9% του συνόλου. Υπήρχαν και 1390 χαμηλής απόδοσης και έχουμε και απολύσεις υπαλλήλων για αποδεδειγμένη παράβαση των καθηκόντων τους. Όχι επειδή συστηματικά και επίμονα και προκλητικά απέδιδαν πολύ κάτω του μέσου όρου».
«Η κυβέρνηση γι’αυτό θέλει να θέσει σε διαβούλευση την αναθεώρηση του άρθρου 103 όχι με τιμωρητική διάθεση αλλά για να συνδέσουμε την αξιολόγηση με την στοχοθεσία. Να μπορεί όταν κάποιος υπολείπεται των στόχων να μπορεί το κράτος να τον απομακρύνει.
Είναι επίσης η πρώτη φορά που θεσπίστηκαν και δίνονται μπόνους. 29 εκατομμύρια δόθηκαν την τελευταία χρονιά. Πρέπει ο υπάλληλος που ξεπερνάει τους στόχους να βλέπει την αναγνώριση της προσπάθειας και ηθικά και οικονομικά» τόνισε.
«Έχουμε χρέος ως κράτος τους καλύτερους να τους επιβραβεύουμε. Θα συνεχίζουμε τις διαδικασίες αξιολόγησης για υπηρεσίες αιχμής. Όταν οι πολίτες βγαίνουν από τα νοσοκομεία να μας λένε την εμπειρία τους από τις υπηρεσίες υγείας. Θα μας λένε σε πρώτο χρόνο τι πήγε καλά και τι όχι. Στόχος είναι να γινόμαστε καλύτεροι» συμπλήρωσε.
Κατέληξε λέγοντας πως: «Το κράτος μας θυμώνει πολλές φορές αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι μπορούμε να το αλλάξουμε. Θυμόσαστε τον ΕΦΚΑ πως ήταν πριν με τις συντάξεις. Η ΔΥΠΑ έχει κάνει βήματα προόδου, το gov.gr και άλλα εκπλήσσουν ευχάριστα τους πολίτες. Θα το ξαναπώ κλείνοντας όλα όσα έγιναν δεν προέκυψαν τυχαία χρειαζόταν συστηματική δουλειά. Κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος και ειλικρίνεια. Είδαμε πράγματα που μας άρεσαν και άλλα που δεν μας άρεσαν».
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης
Στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο, συμμετείχαν 64.789 πολίτες και η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στον πρωθυπουργό. Οι δήμοι που συμμετείχαν ήταν 184 και είχαν απαντήσεις. Όπως είπε, αναμενόμενο ήταν ότι οι περισσότερες δόθηκαν από τον δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών. Σημείωσε ότι οι υπηρεσίες της αυτοδιοίκησης, εκεί που οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αξιολόγηση των πεζοδρομίων που έφτασε το 90%. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, υπηρεσίες για τις οποίες οι αξιολογήσεις ήταν κάτω από 50%, δείχνει ότι δεν είναι τόσο γνωστές για να είναι οι πολίτες σε θέση να τις αξιολογήσουν, και έφερε για παράδειγμα μεταξύ άλλων, το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και τις κοινωνικές υπηρεσίες δήμων.
Αναφερόμενος στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, το ΕΦΚΑ στο 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5. Μιλώντας για τις υπηρεσίες που είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία ο κ. Λιβάνιος έκανε λόγο για γεωγραφικά κριτήρια, και περιοχές όπου υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση ή εκκρεμότητες όπως η Ανατολική Αττική.
Στις διευθύνσεις αλλοδαπών έχει ενδιαφέρον, όπως ανέφερε, ότι όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και με ανάγκη για εργάτες γης, για παράδειγμα Ηλεία, Δωδεκάνησα, εκεί παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και επιβεβαιώνεται η άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση. Επίσης, τόνισε ότι όπου υπάρχει μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση, ενώ όπου δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, υπάρχει η μεγαλύτερη δυσφορία. Για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το εθνικό κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.
Αναφερόμενος στο Gov.gr είπε μεταξύ άλλων, ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας του προσφέρει 2.176 υπηρεσίες ενώ 8.704.165 πολίτες έχουν κάνει έστω μια υπεύθυνη δήλωση. Για τις υπηρεσίες του gov.gr είπε ότι εννέα συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες, για παράδειγμα με 9 αξιολογήθηκε η υπεύθυνη δήλωση, και με 8,8 το ποινικό μητρώο.