Καμπανάκι Bundesbank για Unicredit – ιταλικό χρέος παραμονές της αύξησης του ποσοστού της στην Alpha Bank
Η στήλη, μετά τα «Οικονοκλαστικά» θέλει να θίξει και αυτή, το ζήτημα της Unicredit. Η ανακοίνωση του διπλασιασμού του ποσοστού των μετοχών της Alpha Bank τον οποίο έχει στην κατοχή της η ιταλική Unicredit συντελέστηκε σε μια περίοδο που στη Γερμανία κάθε άλλο παρά έχει κοπάσει η ένταση για την αύξηση του ποσοστού της ιταλικής τράπεζας στην Commerzbank. Όταν ρωτήθηκε για το deal Unicredit – Commerzbank, το μέλος του προεδρείου της Bundesbank, Μίκαελ Τόιρερ (Michael Theurer) στα πλαίσια συνέντευξης του στη Suddeutsche Zeitung, μία μέρα πριν τις εξελίξεις στην Ελλάδα, ανέφερε πως «η διαδικασία ελέγχου ιδιοκτησίας έως 29,9% έχει ολοκληρωθεί. Οτιδήποτε πέρα από αυτό θα εγείρει νέα ερωτήματα που θα πρέπει να εξεταστούν πολύ προσεκτικά σε μια νέα διαδικασία. Αυτό δεν είναι ένα προκαθορισμένο συμπέρασμα». Στην ερώτηση αν υπάρχουν συστημικοί κίνδυνοι που σχετίζονται με μια τόσο μεγάλη διασυνοριακή συγχώνευση, ο Τόιρερ απάντησε πως «αυτοί οι κίνδυνοι υπάρχουν γενικά. Το ζήτημα του «πολύ μεγάλο για να αποτύχει» δεν τίθεται εκτός συζήτησης. Οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις αυξάνουν την πολυπλοκότητα ενός ιδρύματος και τα ζητήματα ευθύνης και ευθυνών σε περίπτωση κρίσης πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά. Ωστόσο, υπάρχει ένα καθεστώς εξυγίανσης για τις συστημικά σημαντικές τράπεζες που αποσκοπεί στην πρόληψη τυχόν συστημικών κινδύνων σε περίπτωση δυσχερειών. Το μέγεθος των κρατικών ομολόγων που κατέχουν μεμονωμένες τράπεζες είναι επίσης σημαντικό από αυτή την άποψη». Ο ίδιος παραδέχτηκε πως η Unicredit κατέχει περίπου 38 δισ. ευρώ σε ιταλικά κρατικά ομόλογα στον ισολογισμό της, αναφέροντας πως «κατ’ αρχήν, τα όρια συγκέντρωσης για τα κρατικά ομόλογα θα ήταν σημαντικά μέσα. Θα πρέπει επίσης να συζητήσουμε ξανά γιατί οι τράπεζες πρέπει να υποστηρίζουν όλα τα είδη δανείων με ίδια κεφάλαια, αλλά τα δάνεια προς κυβερνήσεις και τα κρατικά ομόλογα δεν το κάνουν. Συνιστώ στους πολιτικούς υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να αντιμετωπίσουν σοβαρά αυτό το ζήτημα στις επερχόμενες μεταρρυθμίσεις. Πρόκειται για τη σταθερότητα της ζώνης του ευρώ», καταλήγει ο Τόιρερ.
Νέα μετατόπιση ευθυνών για το καλώδιο με Κύπρο
Μιας και είμαστε στο διεθνή στίβο, ας δούμε ένα σχετικό θέμα. Στον ΑΔΜΗΕ επέρριψε εμμέσως την ευθύνη για την καθυστέρηση στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης. Όπως δήλωσε προ ημερών σε συνέντευξη στο κυπριακό πρακτορείο: «Από τον σχεδιασμό υλοποίησης του έργου δεν υφίσταται μετατόπιση, ούτε από την πλευρά μας, ούτε από την πλευρά της ΕΕ. Το έργο θα προχωρήσει κανονικά, βάσει προγραμματισμού της εταιρείας, στον χρόνο που πρέπει και λαμβανομένων υπόψη όλων των αναγκαίων τεχνικών λεπτομερειών». Με τον τρόπο αυτό βάζει στο στόχαστρο τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ και όχι τις κινήσεις που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση και το ΥΠΕΞ, τη στιγμή που το αρχικό χρονοδιάγραμμα έχει ήδη ξεπεραστεί. Εν μέσω τουρκικών απειλών, ερώτημα αποτελεί το τί θα μπορούσε να πράξει παραπάνω ο ΑΔΜΗΕ για να φέρει εις πέρας το έργο. Να δημιουργήσει το δικό του στόλο με φρεγάτες; Ή το δικό του διπλωματικό σώμα;
Αποκαλυπτήρια για το Big 3 της Metlen, εξηγήσεις από Protergia στη ΡΑΑΕΥ για το νέο τιμολόγιο
Μένοντας στον ενεργειακό τομέα, η στήλη σημειώνει πως σε έναν ακόμη μετασχηματισμό, τρίτο κατά σειρά, προχωρά η Metlen με στόχο να συμβαδίσει με τις εξελίξεις στην ευρύτερη αγορά. Σήμερα η διοίκηση παρουσιάζει τις λεπτομέρειες του σχεδίου «Big3», το οποίο κινείται σε τρία μέτωπα: Την ενίσχυση παραδοσιακών τομέων δραστηριότητας, την αξιοποίηση κυκλικών συνεργειών και νέων προϊόντων στα μέταλλα και την εσωτερική αναδιοργάνωση. Μια πρώτη γεύση έχει δώσει ήδη ο όμιλος, μέσω της επένδυσης στην παραγωγή γαλλίου, αλλά και το πρόσφατο τιμολόγιο ρεύματος Picasso, το οποίο έχει πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε σχέση με τα υπόλοιπα προϊόντα της αγοράς. Το γεγονός αυτό έχει βρεθεί ήδη στο στόχαστρο των υπολοίπων προμηθευτών, που βλέπουν μια προσπάθεια «κάμψης» των κανόνων. Χθες Δευτέρα (2.6.2025), η ρυθμιστική αρχή ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) είχε μια πρώτη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Protergia για να γίνουν διευκρινίσεις. Μείζον θέμα είναι το κατά πόσο το συγκεκριμένο προϊόν θα μπορέσει να χαρακτηριστεί ως μπλε σταθερό. Η απόφαση της Αρχής αναμένεται με ενδιαφέρον, καθώς θα δώσει κατεύθυνση για το τί επιτρέπεται και τί όχι στη λιανική του ρεύματος.
Μπάχαλο με τα ασανσέρ
Την ίδια ώρα, ένα θέμα το οποίο έχει περάσει στα «ψιλά» της επικαιρότητας, ενώ αφορά εκατομμύρια πολίτες, είναι αυτό με τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων. Το αναδεικνύει συχνά πυκνά η ΠΟΜΙΔΑ, όπως έκανε και με πρόσφατη ανακοίνωση, λίγο πριν σημάνει συναγερμός στις πολυκατοικίες λόγω της προθεσμίας της 30ης Ιουνίου 2025, μέχρι την οποία έχουν οι ιδιοκτήτες περιθώριο να πιστοποιήσουν πως οι ανελκυστήρες τους είναι ασφαλείς. Το πρόβλημα είναι βέβαια πως αν και μπήκαμε στον Ιούνιο, το Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων που θα πρέπει να γίνουν οι καταχωρήσεις, μοιάζει περισσότερο με… σενάριο επιστημονικής φαντασίας παρά με πραγματικότητα, ενώ και τα στενά χρονικά περιθώρια για τις αναβαθμίσεις των ασανσέρ έχουν οδηγήσει τους τεχνικούς εγκατάστασης σε… «έμφραγμα», παρά το γεγονός ότι έχει ήδη δοθεί μια εξάμηνη παράταση. Έτσι, με τους ιδιοκτήτες και τους τεχνικούς στα «κάγκελα», η κυβέρνηση καλείται να αποφασίσει: Θα δώσει νέα παράταση, ή θα τηρήσει το χρονοδιάγραμμα, το οποίο όμως θα επιφέρει χιλιάδες βαρύτατα πρόστιμα από την 1η Ιουλίου και μετά;
Δύο μέτρα και δύο σταθμά με τα ψηφιακά δελτία αποστολής
Και αφού πιάσαμε τα πρόστιμα, ας πάμε και σε αυτά για το ψηφιακό δελτίο αποστολής. Ξεκίνησε χθες (02.06.2025) για τις επιχειρήσεις, η υποχρεωτικότητα του μέτρου, καθώς όποιος δεν συμμορφωθεί θα έρθει αντιμέτωπος με «καμπάνες», οι οποίες, όπως φημολογείται, θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο. Εξαιρούνται, όσοι έχουν τζίρο κάτω από 200.000 ευρώ (οι πολύ μικροί δηλαδή), και όσοι έχουν ακαθάριστα έσοδα άνω των 5 εκατ. ευρώ, δηλαδή οι μεγάλοι «παίκτες»… Στο ενδιάμεσο, είναι υποχρεωτική η εφαρμογή, εκτός από κάποιες πολύ ειδικές κατηγορίες. Η στήλη μπορεί να καταλάβει γιατί θα εξαιρεθούν οι μικροί επιχειρηματίες, στους οποίους λείπει και το προσωπικό και η τεχνογνωσία έτσι ώστε να προσαρμόζονται γρήγορα στις αλλαγές, και για αυτό τους δίνεται άλλο ένα εξάμηνο περιθώριο. Αλλά οι μεγάλοι; Στερείται λογικής να είναι υποχρεωμένη σήμερα μια επιχείρηση με τζίρο 250.000 ευρώ να εκδίδει και να διαβιβάζει το εν λόγω ηλεκτρονικό παραστατικό μέσω της πλατφόρμας myDATA της ΑΑΔΕ, ειδάλλως να τιμωρείται, αλλά αυτός που έχει τζίρο 5-6 εκατ. ευρώ τον χρόνο, να μην κινδυνεύει… Ή που η κυβέρνηση κρίνει πως οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες προσαρμογής και χρειάζονται τουλάχιστον άλλο ένα εξάμηνο ή που κρίνουν απλώς πως σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει τόσο μεγάλη ανάγκη για άμεση ενημέρωση των φορολογικών αρχών για τη διακίνηση αγαθών… Το αποτέλεσμα είναι πως η αγορά έχει αρκετά παράπονα για αυτά τα δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Οι κομάντο με τις… σαγιονάρες
Πάντως τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο σοβαρά για τις τουριστικές επιχειρήσεις από μερικά πρόστιμα. Για φορολογικές παραβάσεις θα υπάρχουν λουκέτα έως και 10 ημερών, ποινή που για μια επιχείρηση που δουλεύει εποχιακά, εντός της high season είναι ένα πολύ σοβαρό οικονομικό πλήγμα καθώς μισθοί και άλλα λειτουργικά συνεχίζουν να «τρέχουν». Το καλύτερο όλων όμως είναι πως οι κομάντο της ΑΑΔΕ θα πηγαίνουν στα beach bar και στα καφέ μεταμφιεσμένοι σε… τουρίστες. Φανταστείτε: θα έρχεται ένας ηλιοκαμένος τουρίστας στη μπάρα με μαγιό και σαγιονάρες, και εκεί που θα παραγγέλνει ένα φρέντο εσπρέσο και ένα τοστ, θα λέει στον ιδιοκτήτη «μαζί με τα ρέστα, φέρε μου και τα βιβλία να τα ελέγξω»… Πέραν της πλάκας, σε θετική κατεύθυνση είναι και η ένταση και η πολυμορφία των ελέγχων στις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς η παραβατικότητα έχει χτυπήσει «κόκκινο» και δεν βλάπτεται μόνο η τσέπη των παραθεριστών, αλλά και η εικόνα του τουριστικού προϊόντος της χώρας, το οποίο αποφέρει 20 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία κάθε χρόνο.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ, το ενδεχόμενο πρόστιμο και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις
Φήμες για επιβολή προστίμου «εκατοντάδων εκατομμυρίων» από την Κομισιόν στην Ελλάδα – σε σχέση με την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ – ήλθαν στα αυτιά της στήλης. Το ζήτημα αυτό, βέβαια, βρίσκεται στα χέρια της προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, οι οποία θα λάβει τις τελικές, πολιτικές αποφάσεις. Πέρα από το πρόστιμο, όμως, το οποίο θα κληθεί ενδεχομένως να πληρώσει η κυβέρνηση, θα πρέπει να δει πώς θα πληρωθούν οι επιδοτήσεις τις οποίες περιμένουν οι αγρότες. Πώς θα γίνει αυτό, ενώ έχει μπλοκάρει η όλη η διαδικασία μέσω Βρυξελλών; Από τον κρατικό προϋπολογισμό; Οι ίδιες πηγές της στήλης, αναφέρουν πως για να γίνει αυτό, απαιτείται νομοθετική διάταξη, η οποία πρέπει να περάσει από τη Βουλή. Έπειτα, θα πρέπει να βάλει το κράτος το χέρι στην τσέπη. «Διαθέσιμα… υπάρχουν», βέβαια, θα πεί κάποιος. Κοινώς, ο κρατικός κορβανάς αντέχει να καταβάλει τόσο το κοινοτικό πρόστιμο, όσο και τις επιδοτήσεις. Ωστόσο, η στήλη δεν μπορεί να μην κρύψει την …μελαγχολία της για το γεγονός ότι τα κρατικά ταμεία έχουν γεμίσει από τους καρπούς της ανάπτυξης και τους κόπους όλων μας και όχι για να καλύπτει «τρύπες» από πρόστιμα και άλλα τινά… Και κάτι ακόμα, όπως ανέφεραν διπλωματικές πηγές στη στήλη, η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) και οι επιδοτήσεις αποτελεί βασικό πυλώνα ύπαρξης (όχι απλώς στήριξης) της αγροτιάς της ΕΕ, αν όχι και της ΕΕ ως σύνολο. Αυτό σημαίνει πως χωρίς αυτή, αγροτο – κτηνοτροφική παραγωγή…γιοκ. Σε μία χώρα, σαν την Ελλάδα, η οποία ήδη πλήττεται γεωργικά (από την κλιματική κρίση, το υψηλό ενεργειακό κόστος, τις εισαγωγές από τρίτες χώρες, κλπ), κάθε αφαίρεση πόρων για την ύπαιθρο (ανεξαρτήτως αιτίας και αφορμής) θα μπορούσε να ήταν το έσχατο χτύπημα…
Ποιο είναι το κρυφό ληξιπρόθεσμο χρέος των ασφαλιστικών ταμείων
Μένοντας στο θέμα του δημοσίου και των χρεών του, η στήλη θα ήθελε να θίξει το ζήτημα των «κρυφών» χρεών των ταμείων προς τους ασφαλισμένους. Kανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την τεράστια πρόοδο η οποία έχει γίνει τα τελευταία 2 – 3 χρόνια στην εκκαθάριση και την καταβολή των εκκρεμών κύριων συντάξεων. Ωστόσο, η στήλη πληροφορείται πως η μεγάλη ταχύτητα, με την οποία εκδόθηκαν οι εκκρεμείς κύριες συντάξεις, έχει ένα έμμεσο μεγάλο κόστος για τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό προκύπτει από τα λάθη τα οποία έχουν γίνει κατά τον υπολογισμό τους. Τα συνηθέστερα λάθη οδηγούν σε χαμηλότερες από τις αναμενόμενες συντάξεις. Τα λάθη αυτά οδηγούν σε επανϋπολογισμούς και σε αναδρομικά. Η στήλη δεν αναπαράγει ορισμένες εκτιμήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του υπ. Εργασίας για το πόσες μπορεί να είναι λανθασμένες συντάξεις και άρα πόσα μπορεί να είναι τα αναδρομικά τα οποία να καταβληθούν στους συνταξιούχους. Ωστόσο, δεν μπορεί να μην πει πως τα νούμερα, τα οποία άκουσε (ως εκτιμήσεις δυνάμει ληξιπρόθεσμων χρεών), της προξένησαν φοβερή εντύπωση. Κοινώς, ήταν μεγάλα. Ακόμα, όμως, και αν δεν είναι τόσο μεγάλα τα νούμερα αυτά, ένα είναι βέβαιο, δεν καταγράφονται πουθενά στον κρατικό προϋπολογισμό σαν ληξιπρόθεσμα χρέη του ΕΦΚΑ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως δεν πρέπει ο ΕΦΚΑ να τα πληρώσει και δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ (και του κράτους)…
Στις κατασχέσεις στηρίζονται πλέον τα «υπερ – πλεονάσματα» του ΚΕΑΟ
Φυσικά, δεν χρωστά μόνο ο ΕΦΚΑ (στους συνταξιούχους), αλλά χρωστάνε και στον ΕΦΚΑ (οι επιχειρηματίες). Και εκεί το μήνυμα συνοψίζεται στο εξής: Στα έσοδα από αναγκαστικά μέτρα εκτέλεσης (δηλαδή κατασχέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς) σε βάρος οφειλετών οφείλεται το ρεκόρ εισπράξεων του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών του ΕΦΚΑ. Αυτό βλέπει, όποιος ρίξει μία ματιά στη διαχρονική πορεία τους των εισπράξεων μέσω ρυθμίσεων και των εισπράξεων εκτός ρυθμίσεων. Μετά το 2023, οι καμπύλες που δείχνουν την εξέλιξη των δύο βασικών κατηγοριών εσόδων του ΚΕΑΟ βρίσκονται σχεδόν σε τέμνουσα πορεία, ενώ παλαιότερα υπήρχε μεγάλο χάσμα. Ενδεικτικά, η στήλη αναφέρει πως στο α’ τρίμηνο του 2025, εισπράχθηκαν εκτός ρυθμίσεων 241 εκατ. ευρώ και 271 εκατ. ευρώ εντός ρυθμίσεων. Συνολικά, δηλαδή εισπράχθηκαν 511 εκατ. ευρώ. Αν συνεχιστεί η ίδια δυναμική, φέτος τα έσοδα από ληξιπρόθεσμα ασφαλιστικά χρέη θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσουν μια καλή βάση για την αύξηση του δημοσιονομικού χώρου (βοηθούντων και των ιδιωτικών εταιρειών που θα αναλάβουν μέχρι τέλος του έτους τη χαρτογράφηση των οφειλετών κλπ), η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για μειώσεις εισφορών και ελαφρύνσεις στους συνταξιούχους, λένε αρμόδιες πηγές της στήλης.
Tο ακίνητο της Κριεζώτου και το χαρτοφυλάκιο «φιλέτων» του ΕΦΚΑ
Και μία που πιάσαμε τον ΕΦΚΑ, ας δούμε και το επενδυτικό του έργο. Το ακίνητο της οδού Κριεζώτου στο Κολωνάκι, για το οποίο δρομολογείται νέος διαγωνισμός μίσθωσης, αποτελεί μόνο ένα από τα πολυάριθμα ακίνητα υψηλής αξίας που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του ΕΦΚΑ. Συνολικά, ο φορέας διαχειρίζεται 517 ακίνητα, των οποίων η εκτιμώμενη συνολική αξία ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ. Πολλά από αυτά βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της Αθήνας και θεωρούνται εμβληματικά ή «φιλέτα» με έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς πληρούν προϋποθέσεις για αξιοποίηση είτε μέσω μίσθωσης είτε μέσω μετατροπής χρήσης. Μεταξύ των πλέον χαρακτηριστικών ακινήτων συγκαταλέγονται τα διατηρητέα κτίρια στη Σταδίου 58 -το παλιό ξενοδοχείο «Απόλλων»-, στη Σταδίου 28 -όπου λειτουργούσε το ιστορικό βιβλιοπωλείο «Κάουφμαν»-, καθώς και το ακίνητο στη Βουλής 6. Στη λίστα περιλαμβάνεται επίσης το πρώην κατάστημα Fokas στη Σταδίου 41, το παλιό κτήριο του ΙΚΑ στην οδό Πειραιώς, όπως και το διατηρητέο του ΤΣΜΕΔΕ στην οδό Κολοκοτρώνη 4. Καθένα από αυτά τα ακίνητα βρίσκεται σε διαφορετική φάση διερεύνησης ή υλοποίησης σχεδίου αξιοποίησης, με στόχο την ενίσχυση των εσόδων του ασφαλιστικού φορέα και την απόδοση υπεραξίας στην ακίνητη περιουσία του Δημοσίου. Η περίπτωση της Κριεζώτου, όπου τίθεται ως προϋπόθεση η ανέγερση νέου κτιρίου με επενδυτικό ύψος τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ, εντάσσεται σε αυτήν τη στρατηγική επανεργοποίησης αδρανών ή υποχρησιμοποιούμενων ακινήτων. Παρότι η περιοχή και οι όροι αξιοποίησης ενισχύουν το ενδεχόμενο ξενοδοχειακής χρήσης, η τελική χρήση του ακινήτου θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία, στο πλαίσιο των επιτρεπόμενων χρήσεων.