Οι νεκροί του Σάμινα είναι 81. Οι επιβάτες που πνίγηκαν και ο λιμενάρχης της Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, που πέθανε από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης διάσωσης.
Εκείνο το βράδυ, το Σάμινα απέπλευσε από τον Πειραιά με 472 επιβάτες και 61 άτομα πλήρωμα. Θα έκανε το δρομολόγιο Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος – Λειψοί.
Στις 22:12, το πλοίο πλησιάζει στο λιμάνι της Πάρου. Δυο μίλια πριν, πέφτει με ταχύτητα 18 κόμβων στις “Πόρτες” και δημιουργείται ρήγμα, μήκους τριών μέτρων, στα δεξιά ύφαλά του. Νερό μπαίνει στο μηχανοστάσιο και σε 25 λεπτά το πλοίο έχει βυθιστεί παρασύροντας στον υγρό τάφο 81 ψυχές.
Η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια δεν λειτούργησε, το πλοίο βυθίστηκε στο σκοτάδι, δεν υπήρξε ειδοποίηση από τη σειρήνα έκτακτης ανάγκης ούτε και ενημέρωση από τα μεγάφωνα. Πανικόβλητοι οι επιβάτες άρχισαν να πηδούν στη θάλασσα.
Πολλοί από τους επιβάτες επικοινώνησαν μέσω των κινητών τους τηλεφώνων με τηλεοπτικούς σταθμούς, την ώρα που στο θάλαμο επιχειρήσεων του ΥΕΝ έλεγαν ότι το περιστατικό δεν εμπνέει ανησυχία.
Το λιμεναρχείο της Πάρου δίνει εντολή σε όλα τα παραπλέοντα σκάφη να φτάσουν στο σημείο του ναυαγίου. Πρώτοι φτάνουν κάποιοι ψαράδες και μετά σκάφη του Λιμενικού και βρετανικά πολεμικά πλοία που συμμετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ.
Το Εξπρές Σάμινα ναυπηγήθηκε στο Σεν Νεζέρ της Γαλλίας το 1966. Το αρχικό του όνομα της Κρος, στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Golden Vergina και τον Νοέμβριο του 1999 εντάχθηκε στο στόλο της Minoan Flying Dolphin και μετονομάστηκε σε Εξπρές Σάμινα. Τον Δεκέμβριο του 2001 επρόκειτο να αποσυρθεί καθώς θα συμπλήρωνε 35 χρόνια από τη ναυπήγησή του.
Οι πραγματογνώμονες που έκαναν την έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας ανέφεραν στην έκθεσή του πως:
– Το πλήρωμα της γέφυρας ακόμη και λίγα λεπτά πριν από την πρόσκρουση έκαναν ανεπαρκείς χειρισμούς, ενώ 15 λεπτά πριν την τραγωδία, το πλοίο έπλεε με τη χρήση αυτόματου πιλότου
– Οι υδατοστεγείς πόρτες αν και έπρεπε να είναι ερμητικά κλειστές, ήταν ανοιχτές με ευθύνη του πλοίαρχου και του υποπλοίαρχου
– Οι αξιωματικοί στο μηχανοστάσιο δεν ειδοποίησαν έγκαιρα τον πλοίαρχο για το ρήγμα μετά την πρόσκρουση ούτε και έκλεισαν τις υδατοστεγείς πόρτες
– Δεν τέθηκε σε λειτουργία η σειρήνα έκτακτης ανάγκης για εγκατάλειψη του πλοίου, δεν έγινε ενημέρωση από τα μεγάφωνα ούτε και υπήρξε καθοδήγηση από τον πλοίαρχο για την εκκένωση του πλοίου
– Πολλά σωσίβια δεν ήταν εφοδιασμένα με λαμπτήρες σήμανσης ούτε σφυρίχτρες
Η δίκη για το ναυάγιο του Σάμινα άρχισε στις 27 Μαΐου του 2005 στο τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων του Πειραιά. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι το ναυάγιο οφειλόταν σε λάθος χειρισμούς κυρίως από τον υποπλοίαρχο.
Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής καταδικάστηκε πρωτόδικα σε φυλάκιση 16 ετών, ένα μήνα και 15 μέρες και δευτερόδικα η ποινή του μειώθηκε σε 11 χρόνια, 11 μήνες και 25 μέρες. Το 2010 ο Άρειος Πάγος μείωσε την ποινή του (ενώ είχε αποφυλακιστεί) σε πέντε χρόνια και έξι μήνες.
Ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός καταδικάστηκε σε φυλάκιση 19 ετών, ενός μήνα και 15 ημερών και στη συνέχεια η ποινή του μειώθηκε σε 12 χρόνια, εννέα μήνες και 25 μέρες.
Ο ύπαρχος Γιώργος Τριαντάφυλλος πρωτόδικα καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 8 ετών, 9 μηνών και 28 ημερών, η οποία μειώθηκε σε πέντε χρόνια και 28 μέρες (εξαγοράσιμη).
Ο πρώτος μηχανικός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης καταδικάστηκε σε φυλάκιση 8 ετών, έξι μηνών και 28 ημερών και στη συνέχεια η ποινή του μειώθηκε σε 7 χρόνια, πέντε μέρες και 28 μέρες, εξαγοράσιμη.
Ο ασυρματιστής Δημήτρης Τσούμας καταδικάστηκε πρωτόδικα σε 15 μήνες φυλακή με τριετή αναστολή, ποινή που μειώθηκε σε 10 μήνες με αναστολή.
Φωτογραφίες: ΑΠΕ – Eurokinissi
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Επιτέλους δικαίωση! Αποζημιώνονται συγγενείς θυμάτων του Γιάκοβλεφ και του Εξπρές Σάμινα
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Φαρμακονήσι: Ο επικεφαλής των λιμενικών ήταν στο “Σάμινα”!













