Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Πιτ Χέγκσεθ έδωσε το «πράσινο φως» την περασμένη Παρασκευή (03.10.2025) για την εκκίνηση του προγράμματος του νέας γενιάς μαχητικού F/A-XX για το US Navy, σύμφωνα με ανώτερο Αμερικανό αξιωματούχο που επικαλείται το Reuters.
Το όνομα της εταιρείας που θα αναλάβει το έργο κατασκευής του νέου μαχητικού αεροσκάφους στις ΗΠΑ αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στην εβδομάδα από τον Πιτ Χέγκσεθ, εκτός εάν υπάρξει νέα καθυστέρηση της τελευταίας στιγμής.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Boeing και η Northrop Grumman είναι οι δύο εταιρείες που ανταγωνίζονται για την παραγωγή του F/A-XX, καθώς η Lockheed Martin έχει ήδη αποκλειστεί από την κούρσα. Υπενθυμίζεται ότι, η Boeing έχει αναλάβει την παραγωγή και του stealth μαχητικού έκτης γενιάς της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας F-47.
Το νέο stealth μαχητικό του US Navy θα αντικαταστήσει τον στόλο των F/A-18E/F Super Hornet που βρίσκεται σε υπηρεσία από τη δεκαετία του 1990 και θα παραμείνουν μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2040.
Η απόφαση να προχωρήσει η επιλογή λήφθηκε από τον υπουργό Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ την Παρασκευή, σύμφωνα με τον Αμερικανό αξιωματούχο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο νικητής του διαγωνισμού για την κατασκευή του μαχητικού θα μπορούσε να ανακοινωθεί ήδη από αυτή την εβδομάδα, ανέφερε μία από τις πηγές. «Ωστόσο, προβλήματα της τελευταίας στιγμής έχουν καθυστερήσει την πρόοδο του μαχητικού στο παρελθόν και θα μπορούσαν να το κάνουν ξανά», ανέφεραν πηγές.
Οι καθυστερήσεις στο F/A-XX αναδεικνύουν ευρύτερα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της ναυτικής αεροπορίας και τον ρόλο των αεροπλανοφόρων στην αντιμετώπιση της Κίνας. Η καθυστέρηση του προγράμματος ή η έλλειψη κεφαλαίων θα μπορούσε να αφήσει το US Navy χωρίς ένα σύγχρονο μαχητικό ικανό να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα του από τη δεκαετία του 2030 και μετά, υπονομεύοντας ενδεχομένως την ικανότητα του στόλου να προβάλλει την ισχύ του.
Το F/A-XX αναμένεται να διαθέτει προηγμένες stealth δυνατότητες, βελτιωμένη εμβέλεια και αντοχή, καθώς και την ικανότητα συνεργασίας μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη.
Καθυστερήσεις και προβλήματα στον προϋπολογισμό
Η πρόοδος του προγράμματος καθυστέρησε σημαντικά την περασμένη άνοιξη, καθώς το Πεντάγωνο και το Κογκρέσο είχαν μια διαμάχη για τη χρηματοδότηση.
Το Πεντάγωνο ζήτησε μόλις 74 εκατομμύρια δολάρια για το νέο αεροσκάφος, καθώς ορισμένοι αξιωματούχοι είχαν επιδιώξει να καθυστερήσουν το πρόγραμμα έως και τρία χρόνια, επικαλούμενοι ανησυχίες σχετικά με τη μηχανική και την ικανότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.
Το Κογκρέσο και το US Navy επιθυμούσαν να προχωρήσουν με την ανάθεση της σύμβασης. Το Κογκρέσο ενέκρινε 750 δισεκατομμύρια δολάρια για την επιτάχυνση του προγράμματος F/A-XX στο τεράστιο νομοσχέδιο για φορολογικές περικοπές και δαπάνες, το οποίο ψηφίστηκε σε νόμο αυτό το καλοκαίρι. Επιπλέον, διέθεσε επιπλέον 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα στο οικονομικό έτος 2026.
Πέρα από τη διαμάχη για τη χρηματοδότηση, υπήρξε επίσης συζήτηση σχετικά με το εάν οι εταιρείες, Northrop και Boeing, θα δυσκολεύονταν να κατασκευάσουν το αεροσκάφος εντός του χρονοδιαγράμματος.
Υπήρχαν αμφιβολίες σχετικά με το κατά πόσον η Boeing θα μπορούσε να απασχολήσει αρκετούς μηχανικούς για το έργο του US Navy, από τη στιγμή που ήδη έχει αναλάβει την κατασκευή του μαχητικού έκτης γενιάς για την Πολεμική Αεροπορία.
Παράλληλα, η Northrop Grumman θα επιβαρυνόταν καθώς έχει αναλάβει το πρόγραμμα ανάπτυξης των διηπειρωτικών βαλλιστικών πυραύλων Sentinel, το οποίο στοχεύει στην αντικατάσταση των παλαιών πυραύλων Minuteman III, ανέφεραν οι πηγές.
Η ποσότητα των αεροσκαφών F/A-XX, η αξία και τα ακριβή χρονοδιαγράμματα του προγράμματος παραμένουν απόρρητα.
Πηγή: onalert.gr