Media

Eurovision: Σκάνδαλα και αμφιλεγόμενες στιγμές – Από το φιλί «σοκ», στον αποκλεισμό του φαβορί στο παρά 5 του τελικού

Joost Klein

Η Eurovision, πέρα από μια λαμπερή γιορτή μουσικής και ενότητας μεταξύ των λαών, δεν έχει πάψει ποτέ να προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις. Αν και έχει ως στόχο να φέρνει κοντά τα έθνη μέσα από τον ήχο και την τέχνη, δεν είναι λίγες οι φορές που έχει βρεθεί στο επίκεντρο σκανδάλων, πολιτικών εντάσεων και διχασμένων απόψεων.

Πρόκειται για τον μεγαλύτερο μουσικό διαγωνισμό της Ευρώπης – και ίσως του κόσμου – τον οποίο παρακολουθούν κάθε χρόνο εκατομμύρια φαν, είτε ζωντανά από την αρένα, είτε μέσα από τις τηλεοράσεις, περιμένοντας με ανυπομονησία το κάθε εντυπωσιακό σόου, την κάθε σκηνική παρουσία και φυσικά το τραγούδι που θα αναδειχθεί ο μεγάλος νικητής της Eurovision.

Κάθε χρόνο, η διοργανώτρια χώρα προσπαθεί να δώσει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και να αποφεύγει τα απρόοπτα, κάτι που είναι δύσκολο μιας και όλα γίνονται σε ζωντανή μετάδοση.

Φυσικά, και δεν έχουν λείψει τα ευτράπελα, τα σκάνδαλα αλλά και αρνητικά γεγονότα – που λίγο ή πολύ θυμόμαστε – στην ιστορία του διαγωνισμού. 

1957: To «απαγορευμένο» φιλί

Το πρώτο σκάνδαλο στην ιστορία της Eurovision συνέβη το 1957, όταν οι Δανοί τραγουδιστές Birthe Wilke και Gustav Winckler, φιλήθηκαν για 13 δευτερόλεπτα στο τέλος του τραγουδιού «Skibet Skal Sejle I Na» (The Ship Is Leaving Tonight).

To φιλί στο στόμα προκάλεσε κατακραυγή από κάποιες χώρες που το θεώρησαν υπερβολικά απρεπές για την τηλεόραση. Πάντως, ο Wilke υπερασπίστηκε την απόφασή του, ως μια ιστορική στιγμή για την τηλεόραση, προβάλλοντας την αγάπη.

1969: Τέσσερις ισόπαλοι νικητές και χάος

Για πρώτη και μοναδική φορά, τέσσερις χώρες ισοβάθμησαν στην πρώτη θέση, αφού δεν υπήρχε κανόνας για ισοπαλία. Γαλλία, Ισπανία, Ολλανδία και Αγγλία ισοβάθμησαν και κέρδισαν την πρώτη θέση από κοινού.

Τα αποτελέσματα, έφεραν μεγάλη δυσαρέσκεια σε κοινό και διαγωνιζόμενους, ενώ υπήρξαν χώρες που απέσυραν τη συμμετοχή τους την επόμενη χρονιά. Το 1970, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Φινλανδία και η Πορτογαλία δεν έλαβαν μέρος στη Eurovision, ως ένδειξη διαμαρτυρίας.

1973: Το Ισραήλ και η «άρνηση» της Ιορδανίας

Το 1973, η EBU έδωσε το «πράσινο φως» για την είσοδο της χώρας στον διαγωνισμό. Ήταν μία κίνηση που για πολλούς θεωρήθηκε η ηχηρή απόδειξη, ότι η Eurovision κάνει πράξη όλα όσα πρεσβεύει περί πολιτισμικής ενότητας.

Με λίγα λόγια η πρώτη συμμετοχή του Ισραήλ άλλαξε το ύφος του μουσικού διαγωνισμού. 

Ωστόσο, η ισραηλινή συμμετοχή δημιούργησε φόβο στους διοργανωτές για τρομοκρατικό χτύπημα.

Μάλιστα, ότι το κοινό έλαβε ενημέρωση να είναι καθισμένο καθ’ όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού, ενώ η είδηση ότι οι άνδρες της ασφάλειας είχαν λάβει εντολή να πυροβολήσουν αν προκύψει κάτι, είχε επισκιάσει σε μεγάλο βαθμό την μουσική γιορτή. 

Το 1978, κατά τη διάρκεια που οι τηλεοπτικοί δέκτες προέβαλλαν την ισραηλινή συμμετοχή, η κρατική τηλεόραση της Ιορδανίας, έδειχνε εικόνες λουλουδιών. Όταν μάλιστα άρχισε να γίνεται πιο ξεκάθαρο, ότι το Ισραήλ με το τραγούδι «A ba ni bi» πλησίαζε στη νίκη, η τηλεόραση της Ιορδανίας διέκοψε τη μετάδοση του διαγωνισμού. Την επομένη μέρα μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι νικητές ήταν οι Βέλγοι, οι οποίοι τελικά κατέκτησαν τη δεύτερη θέση.

2009: Η Γεωργία αποχωρεί για πολιτικούς λόγους

Η Γεωργία αρνήθηκε να αλλάξει τους στίχους του τραγουδιού “We Don’t Wanna Put In”, καθώς υπήρχαν υποψίες ότι η λέξη «βάλτε» ήταν αναφορά στον Ρώσο ηγέτη, Βλαντιμίρ Πούτιν. 

Η EBU απαίτησε αλλαγές, αλλά η Γεωργία αποσύρθηκε, κατηγορώντας την Eurovision για λογοκρισία.


2016: Ουκρανία κερδίζει με πολιτικό τραγούδι

Το 2016 η τραγουδίστρια Τζαμάλα (Jamala) κερδίζει με το τραγούδι «1944», που αναφέρεται στην εκτόπιση των Τατάρων της Κριμαίας από τον Στάλιν. Η Ρωσία διαμαρτύρεται έντονα, χαρακτηρίζοντας τη νίκη πολιτική πρόκληση.

«Αυτό που μένει από τον διαγωνισμό της Eurovision είναι η νίκη της Ουκρανίας κατά της Ρωσίας» έγραφαν τα ρεπορτάζ στον διεθνή Τύπο.

Ο Guardian έγραφε χαρακτηριστικά, ότι η Ουκρανία κέρδισε τον διαγωνισμό τραγουδιού με ένα αμφιλεγόμενο τραγούδι, οι στίχοι του οποίου προκάλεσαν ένταση ανάμεσα στις σχέσεις με την Ρωσία.

Το τραγούδι της Τζαμάλα, μιλούσε για τις διώξεις των Τατάρων από την Ουκρανία το 1944 από τον Στάλιν, αλλά μεταφράστηκε σαν κριτική για την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία το 2014.

Η τραγουδίστρια έπαιρνε στα χέρια της το βραβείο, παρακάλεσε για ειρήνη και αγάπη. Ακόμη και πριν από τον τελικό στην Στοκχόλμη, πολλοί υποστήριξαν ότι πρόκειται για τον πιο πολιτικοποιημένο διαγωνισμό στην μακρόχρονη ιστορία του με την Τζαμάλα να λέει ότι η νίκη της θα δείξει ότι οι Ευρωπαίοι είναι έτοιμοι να ακούσουν τον πόνο των άλλων.

«Τι θα έπρεπε να κάνω, να τραγουδήσω ένα απλά ωραίο τραγούδι και να τα ξεχάσω όλα αυτά;» διερωτήθηκε.

2018: Ο θεατής που άρπαξε το μικρόφωνο από την τραγουδίστρια του Ηνωμένο Βασιλείου

Κατά τη διάρκεια της βραδιάς του μουσικού διαγωνισμού το 2018 και ενώ η Βρετανή τραγουδίστρια Surie βρισκόταν στη σκηνή ερμηνεύοντας το Storm, δέχτηκε μια απρόσμενη «επίθεση» από θεατή, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή και της άρπαξε το μικρόφωνο από τα χέρια.

Η Surie έφυγε αμέσως μακριά του και η ασφάλεια έτρεξε να τον απομακρύνει. Από την έντονη αμηχανία της, η Surie άρχισε να χτυπάει παλαμάκια, περιμένοντας κάποιος από την παραγωγή να της δώσει το μικρόφωνο.

2021: Damiano των Maneskin κατηγορείται για χρήση ναρκωτικών

Ο Damiano David, ο frontman των Maneskin, αναδείχθηκε νικητής στη Eurovision 2021 με το «Zitti E Buoni» για την Ιταλία.

 Damiano David
Ο Damiano David, ο frontman των Måneskin / EPA / SERGIO PEREZ

Όμως η στιγμή του θριάμβου τους αμαυρώθηκε από ένα στιγμιαίο πλάνο από το green room, που έγινε viral, στο οποίο ο τραγουδιστής Νταμιάνο Ντάβιντ, κάνει μια κίνηση που για πολλούς θεωρήθηκε ως χρήση ναρκωτικών - ο ίδιος εξήγησε ότι κοίταξε κάτω, γιατί ο κιθαρίστας έσπασε ένα ποτήρι.

Το συγκρότημα αρνήθηκε κάθε κατηγορία, ενώ ο Ντάβιντ δήλωσε ανοιχτός σε αιματολογικό έλεγχο. Λίγο αργότερα πέρασε με επιτυχία τα τεστ, με αποτέλεσμα οι διοργανωτές της Eurovision σε ανακοίνωση τους να ξεκαθαρίσουν: «Καμία χρήση ναρκωτικών δεν έγινε στο green room. Για μας το θέμα έχει κλείσει. Το μόνο που μας ανησυχεί είναι ότι οι ανακριβείς εικασίες, που οδήγησαν σε fake news, επηρέασαν το πνεύμα του διαγωνισμού και επισκίασαν άδικα την επιτυχία των νικητών».

Πάντως το περιστατικό δεν ήταν ικανό να ανακόψει την επιτυχημένη πορεία του συγκροτήματος μετά τη νίκη τους στη Eurovision, που κατέκτησαν τον κόσμο και φυσικά αποθεώθηκαν και στην Ελλάδα. 

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι όταν ένα χρόνο μετά, ο Ντάβιντ κλήθηκε να δώσει συμβουλές στους διαγωνιζόμενους για να μην ζήσουν τα... δικά του: «Δύο πράγματα έχω να τους πω. Να το ευχαριστηθούν και να μην πλησιάζουν πολύ κοντά στο τραπέζι…». 

2021: Αποκλεισμός Λευκορωσίας λόγω πολιτικών τραγουδιών

Για μη συμμόρφωση στους κανονισμούς της Eurovision, που απαγορεύει τραγούδια με πολιτικά μηνύματα αποκλείστηκε η Λευκορωσία από τον διαγωνισμό τραγουδιού, σύμφωνα με τον επικεφαλής της EBU, το 2021.

Το πρώτο τραγούδι που υποβλήθηκε από τον BTRC, βρέθηκε να περιλαμβάνει «υποσυνείδητες πολιτικές αποχρώσεις και έννοιες», συμπεριλαμβανομένου του στίχου «Θα σας διδάξω να ακολουθήσετε τη γραμμή».

Υποβλήθηκε δεύτερο τραγούδι αλλά και οι στίχοι αυτού, που ερμήνευσε το συγκρότημα Galasy ZMesta, γνωστό για το χλευασμό των αντικυβερνητικών διαδηλωτών, θεωρήθηκε επίσης υπερβολικά πολιτικοποιημένο.

Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που η Eurovision παρεμβαίνει σε τραγούδια. Η Αρμενία άλλαξε τον τίτλο του «Don' Deny» το 2015 σε «Face the Shadow» όταν οι γειτονικές χώρες, Αζερμπαϊτζάν και Τουρκία ισχυρίστηκαν ότι οι στίχοι αφορούσαν την άρνησή τους για τη γενοκτονία των Αρμενίων.

Επίσης το 2022 αποκλείστηκε η Ρωσία, καθώς λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, η EBU έκρινε ότι η συμμετοχή της θα προκαλούσε πολύ μεγάλο πρόβλημα στην εκδήλωση καθώς και στην άποψη του κόσμου για τον διαγωνισμό.

Την ίδια χρονιά, η Μάλτα εκπροσωπήθηκε στο διαγωνισμό με το τραγούδι «Je Me Casse», που ερμήνευσε η Destiny Chukunyere, κατακτώντας την 7η θέση με 255 βαθμούς. 

Όμως στη χώρα της διατάχθηκε έλεγχος των δαπανών, καθώς εκδηλώθηκαν ανησυχίες όχι μόνο για οικονομική κακοδιαχείριση αλλά και για προσπάθεια χειραγώγησης των αποδόσεων των στοιχημάτων, ώστε να εμφανίζεται η συμμετοχή ως φαβορί.


Όπως αποκάλυψαν οι Τάιμς της Μάλτας, πηγή μέσα από τη δημόσια τηλεόραση παραδέχτηκε ότι μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού δαπανήθηκε για τη χρηματοδότηση στοιχημάτων υπέρ της μαλτέζικης συμμετοχής, ώστε να διατηρείται στη λίστα των φαβορί.

2024: Αντιδράσεις για τη συμμετοχή του Ισραήλ

Πλήθος διαμαρτυριών προκάλεσε και η συμμετοχή του Ισραήλ το 2024 με το τραγούδι «Hurricane», που αρχικά λεγόταν «October 7» (κι αναφερόταν στην εισβολή της Χαμάς στο μουσικό φεστιβάλ Nova), αλλά άλλαξε ύστερα από απαίτηση των διοργανωτών.

Πολλοί καλλιτέχνες και διανοούμενοι στράφηκαν ενάντια στην απόφαση της EBU να επιτρέψει τη συμμετοχή της χώρας, παρά τον συνεχιζόμενο πόλεμο στη Γάζα, ενώ έγιναν κι απόπειρες μποϊκοτάζ του διαγωνισμού.


Η τραγουδίστρια του Ισραήλ, Eden Golan ανέβηκε στη σκηνή του Μεγάλου Τελικού και ερμήνευσε το «Hurricane», μια μπαλάντα η οποία - σύμφωνα με τους δημιουργούς - περιγράφει την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που βιώνει μια προσωπική κρίση.

Η εμφάνισή της έγινε εν μέσω γιουχαρισμάτων στην αρένα παρά τις προσπάθειες των φαν του Ισραήλ να τα καλύψουν με τις φωνές τους. Κι όλα αυτά ενώ έξω από το στάδιο βρίσκονται χιλιάδες κόσμου διαδηλώνοντας υπέρ της Παλαιστίνης.

Με τεράστιες σημαίες της Παλαιστίνης και πλακάτ κατά της Eurovision για το γεγονός ότι δεν απέκλεισε το Ισραήλ, πάνω από 5.000 διαδηλωτές φώναξαν συνθήματα όπως «Eurovision, δεν μπορείς να κρυφτείς, υποστηρίζεις τη γενοκτονία» και «Λευτεριά στην Παλαιστίνη». Τελικά, η Ισραηλινή τραγουδίστρια κατέκτησε την πέμπτη θέση.

Η καλλιτέχνιδα είχε λάβει εντολή για λόγους ασφαλείας να μην βγει από το δωμάτιό της κατά την παραμονή της στη Σουηδία, παρά μόνο για τις εμφανίσεις της στη Malmo Arena.

2024: Όταν το φαβορί Ολλανδία αποκλείστηκε, ώρες πριν τον τελικό

Στον περσινό διαγωνισμό, είχαμε άλλο ένα σκάνδαλο, που πιθανότατα επηρέασε σημαντικά την κατάταξη στην κορυφή. Λίγες ώρες πριν από τον τελικό, ο εκπρόσωπος της Ολλανδίας, Joost Klein, που θεωρούνταν ένα από τα μεγάλα φαβορί με το τραγούδι «Europapa», αποκλείστηκε εξαιτίας «απειλητικής συμπεριφοράς» απέναντι σε γυναίκα μέλος του συνεργείου παραγωγής.


Η υπόθεση διερευνήθηκε από την EBU και τις σουηδικές αρχές, που κατέληξαν ότι δεν υπήρχαν στοιχεία για να αποδειχθεί η πρόθεση απειλής από τον Klein, ο οποίος υποστήριξε ότι αντέδρασε έντονα αλλά όχι απειλητικά, όταν συνέχισε να βιντεοσκοπείται στα παρασκήνια, παρά τις εκκλήσεις του να κλείσει η κάμερα.

Η ολλανδική τηλεόραση χαρακτήρισε τον αποκλεισμό «περιττό και δυσανάλογο» της κατηγορίας, ενώ φυσικά δεν έλειψαν και οι θεωρίες συνωμοσίας περί αποκλεισμού της χώρας, ώστε να νικήσει το Nemo της Ελβετίας με το τραγούδι «The Code». 

Ο μεγάλος τελικός της Eurovision 2025, που θα πραγματοποιηθεί απόψε Σάββατο 17 Μαΐου, αναμένεται να συγκεντρώσει τα βλέμματα από όλη την Ευρώπη και όχι μόνο.

Η διοργανώτρια πόλη, η Βασιλεία της Ελβετίας, υπόσχεται μια πραγματικά εντυπωσιακή βραδιά, με κάθε συμμετοχή να προσφέρει μοναδικές στιγμές μουσικής και θεάματος.

Από τα φαβορί μέχρι τις εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής, ο τελικός θα είναι γεμάτος ένταση και ανταγωνισμό, ενώ οι παρασκηνιακές ιστορίες και τα σκάνδαλα που - πιθανότατα - δεν θα απουσιάσουν, δεν θα αφήσουν τους φανς του διαγωνισμού αδιάφορους.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Media
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Media: Περισσότερα άρθρα