Σαν ένα νέο, δεύτερο Ταμείο Ανάκαμψης «βλέπει» η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), Κριστίν Λαγκάρντ το λεγόμενο SAFE, δηλαδή τη «Δράση για την Ασφάλεια στην Ευρώπη» (Security Action for Europe) ή «ευρωπαϊκό ταμείο για την άμυνα».
Έτσι ερμηνεύουν στελέχη της ΕΚΤ με τα οποία ήλθε σε επαφή το newsit.gr τα λεγόμενα της Λαγκάρντ προ ημερών από εκδήλωση που διοργάνωσε η σχολή Herthie στο Βερολίνο, σύμφωνα με τα οποία η άμυνα της Ευρώπης είναι «δημόσιο αγαθό» και για αυτό χρειάζεται «κοινή χρηματοδότηση».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως η άποψη της κας Λαγκάρντ προβλέπει τη λειτουργία του ευρωπαϊκού ταμείου για την άμυνα κατά το μοντέλο του ταμείου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (RRF) το οποίο συγκροτήθηκε λόγω της πανδημίας το 2021.
Πιο αναλυτικά, η Λαγκάρντ ανέφερε πως «κάθε χώρα φυσικά πρέπει να διασφαλίσει ότι οι εθνικές της πολιτικές υποστηρίζουν την ανάπτυξη. Αλλά πρέπει επίσης να έχουμε επίγνωση του αυτοκαταστροφικού κατακερματισμού. Για παράδειγμα, όλοι συμφωνούμε ότι η Ευρώπη πρέπει να αναπτύξει τις στρατηγικές της βιομηχανίες για να αποφύγει τις υπερβολικές εξαρτήσεις – όπως τόνισαν ο Μάριο Ντράγκι και ο Ενρίκο Λέτα στις πρόσφατες εκθέσεις τους. Αλλά δεν θα πετύχουμε αν έχουμε 27 διαφορετικές πολιτικές για αυτές τις βιομηχανίες.
Σήμερα υπάρχουν επίσης περισσότεροι πολιτικοί στόχοι που χαρακτηρίζονται ως ευρωπαϊκά δημόσια αγαθά, ιδίως η ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας. (…) Η άμυνα είναι ένα αγαθό που είναι πιθανό να υποπροσφερθεί. Επιπλέον, η ένωση δυνάμεων για την προμήθεια εξοπλισμού και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών – που οδηγεί σε οικονομίες κλίμακας και μεγαλύτερη διαλειτουργικότητα – θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα από ό,τι αν όλα τα 27 κράτη μέλη λειτουργούσαν μόνα τους.
Η οικονομική λογική μας λέει ότι τα δημόσια αγαθά πρέπει να χρηματοδοτούνται από κοινού. Και αυτή η κοινή χρηματοδότηση θα μπορούσε να παράσχει τη βάση για να αυξήσει σταδιακά η Ευρώπη την προσφορά ασφαλών περιουσιακών στοιχείων».
Οι ίδιες πηγές του newsit.gr στην ΕΚΤ εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους σε σχέση με τις δυνατότητες χρηματοδότησης σημαντικής αύξησης των αμυντικών δαπανών μέσω της ενεργοποίησης της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, πολλώ δε μάλλον αν το ΝΑΤΟ τον επόμενο μήνα αποφασίσει αύξηση του κατώτατου πλαφόν των αμυντικών δαπανών του στο 5% (ή έστω 3,5%).