Διεθνή

ΕΕ: «Καμπανάκια» και προτάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Συστημικού Κινδύνου για κρυπτονομίσματα και stablecoins – Τα τρία «κλειδιά»

Η έκθεση για τα κρυπτονομίσματα τονίζει τους κινδύνους που απορρέουν από τα stablecoins που εκδίδονται από οντότητες της ΕΕ και εκτός ΕΕ

Έκθεση σχετική με τρία ζητήματα που είναι κεντρικής σημασίας για το οικοσύστημα των κρυπτονομισμάτων δημοσίευσε σήμερα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου (ESRB) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ): τα stablecoins, τα επενδυτικά προϊόντα κρυπτονομισμάτων και οι πολυλειτουργικές ομάδες.

Συγκεκριμένα, η έκθεση για τα κρυπτονομίσματα τονίζει τους κινδύνους που απορρέουν από τα stablecoins που εκδίδονται από οντότητες της ΕΕ και εκτός ΕΕ.

Η παγκόσμια κεφαλαιοποίηση των stablecoins έχει υπερδιπλασιαστεί από την έκθεση του ESRB του Μαΐου 2023 σχετικά με τα κρυπτονομίσματα και την αποκεντρωμένη χρηματοδότηση. Η αύξηση αυτή οφείλεται εν μέρει στις πολιτικές των ΗΠΑ για τα κρυπτονομίσματα, οι οποίες προωθούν την υιοθέτηση stablecoins εκφρασμένων σε δολάρια ΗΠΑ. Τα stablecoins και η παραδοσιακή χρηματοδότηση είναι όλο και πιο αλληλένδετα, μεταξύ άλλων μέσω των αποθεματικών που υποστηρίζουν τις ισοτιμίες τους και διατηρούνται σε εμπορικές τράπεζες. Κατά συνέπεια, η έκθεση τονίζει την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι τα επιλέξιμα αποθεματικά στοιχεία ενεργητικού στην ΕΕ είναι υψηλής ποιότητας και ρευστά.

Η έκθεση σημειώνει επίσης ότι τα επενδυτικά προϊόντα κρυπτονομισμάτων γίνονται όλο και πιο προσβάσιμα στους θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές, στο πλαίσιο της αυξανόμενης ενσωμάτωσης του κλάδου στις κύριες χρηματοπιστωτικές αγορές.

Σε πολυλειτουργικές ομάδες, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες κρυπτονομισμάτων προσφέρονται από οντότητες που ανήκουν στον ίδιο όμιλο με άλλες χρηματοπιστωτικές και μη χρηματοπιστωτικές εταιρείες. Οι όμιλοι αυτοί ενδέχεται να λειτουργούν με αδιαφανείς εταιρικές δομές και να εμπλέκονται σε διασυνοριακό ρυθμιστικό αρμπιτράζ. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις για την αποτελεσματική εποπτεία, ιδίως όταν οι όμιλοι έχουν την έδρα τους εκτός της ΕΕ. Ως εκ τούτου, η έκθεση ζητεί την καθιέρωση επίσημων μηχανισμών εποπτικής συνεργασίας και απαιτήσεων υποβολής εκθέσεων σε επίπεδο ομίλου.

Τέλος, η έκθεση περιγράφει λεπτομερώς τους κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα που ενέχουν τα σταθερά νομίσματα που εκδίδονται από κοινού από οντότητες της ΕΕ και τρίτων χωρών. Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο έχει εγγενείς αδυναμίες και δημιουργεί κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα της ΕΕ. Πρώτον, μια μαζική απόσυρση θα μπορούσε να ωθήσει τους κατόχους να εξαγοράσουν από τον εκδότη της ΕΕ, ασκώντας πίεση στα αποθέματά του, καθυστερώντας τις εξαγορές και ενισχύοντας τις μαζικές αποσύρσεις εντός της Ένωσης. Δεύτερον, οι περιορισμοί που επιβάλλουν οι αρχές τρίτων χωρών στη μεταφορά αποθεματικών μεταξύ δικαιοδοσιών θα μπορούσαν να επιδεινώσουν αυτούς τους κινδύνους σε περιόδους πίεσης. Ο κανονισμός για τις αγορές κρυπτονομισμάτων (MiCAR) δεν προβλέπει ρητά την κοινή έκδοση stablecoins από οντότητες της ΕΕ και τρίτων χωρών και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τους συναφείς κινδύνους.

Το Γενικό Συμβούλιο του ESRB ενέκρινε σύσταση σχετικά με τα συστήματα stablecoins πολλαπλών εκδοτών τρίτων χωρών (ESRB/2025/9), λαμβάνοντας υπόψη τους κινδύνους που έχουν εντοπιστεί, τη δυναμική της αγοράς και τους περιορισμούς του ισχύοντος νομικού πλαισίου. Το ESRB καθορίζει μια διττή στρατηγική.

Πρώτον, το ESRB συνιστά στην Επιτροπή να μην θεωρήσει τα συστήματα αυτά ως επιτρεπόμενα στο πλαίσιο του ισχύοντος MiCAR. Η Επιτροπή θα πρέπει να λάβει μέτρα σχετικά με αυτό έως το τέλος του 2025.

Δεύτερον, εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν παράσχει τέτοια διευκρίνιση σχετικά με το θέμα αυτό, το ESRB καλεί τις αρμόδιες αρχές (όπως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τις ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές και τις εθνικές εποπτικές αρχές) να μετριάσουν τους κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα που προκύπτουν από τα εν λόγω συστήματα μέσω κατάλληλων διασφαλίσεων. Οι διασφαλίσεις αυτές περιλαμβάνουν ενισχυμένα εποπτικά μέτρα, στενότερη διεθνή συνεργασία και την εισαγωγή των απαραίτητων νομικών μεταρρυθμίσεων. Τα περισσότερα από τα μέτρα διασφάλισης θα πρέπει να εφαρμοστούν έως το τέλος του 2026, ενώ τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν έως το τέλος του 2027.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα
SOS Βρυξελλών για «σκιώδη στόλο» στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μετά την απαγόρευση τους
Λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαίτερη πολυπλοκότητα της ανίχνευσης της προέλευσης του φυσικού αερίου, και (...) ότι οι Ρώσοι προμηθευτές ενδέχεται να επιδιώξουν να παρακάμψουν τον παρόντα κανονισμό επισημαίνει το ευρωπαϊκό συμβούλιο των υπ. Ενέργειας
Ένα δεξαμενόπλοιο LNG