Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έθεσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, το σχέδιο νόμου του υπουργείου για τις σχολάζουσες κληρονομίες, δωρεές προς το δημόσιο και κοινωφελείς περιουσίες.
Όπως αναφέρει ο Κυριάκος Πιερακάκης, «με το εν λόγω νομοσχέδιο επέρχεται η ολιστική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις κοινωφελείς περιουσίες, τις σχολάζουσες κληρονομίες και τις δωρεές προς το δημόσιο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των κοινωφελών περιουσιών εντάσσεται και η αναδιάρθρωση της οργάνωσης και βελτίωση της λειτουργίας της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, με στόχο την αποτελεσματικότερη διαχείριση και αξιοποίηση του κληροδοτήματος του Ευαγγέλη Ζάππα.
Περαιτέρω, με το παρόν νομοσχέδιο επιδιώκεται:
- Η ενίσχυση της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
- Ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων πληρωμών όσον αφορά τις άμεσες μεταφορές πίστωσης σε ευρώ και η αποτελεσματική προστασία των χρηστών/καταναλωτών.
- Η βελτίωση της διαφάνειας στις αγορές κεφαλαίου και η ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των κεφαλαιαγορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Η αποτελεσματική διαχείριση του ιδιωτικού χρέους με τη λήψη μέτρων για την προστασία ευάλωτων οφειλετών.
- Η ταχύτερη και αρτιότερη λειτουργία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.).
- Η αποτελεσματική και απρόσκοπτη λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
- Η αναμόρφωση της φορολογίας πλοίων.
Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω σχεδίου».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η διαβούλευση ξεκίνησε τη Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2025 στον Δικτυακό Τόπο Διαβουλεύσεων opengov.gr και θα διαρκέσει μέχρι την 1η Δεκεμβρίου 2025.
Διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά το νομοσχέδιο για τις σχολάζουσες και τις κοινωφελείς πληροφορίες
Πιο αναλυτικά το νομοσχέδιο προβλέπει σκοπός είναι:
- Η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη διοίκηση, τη διαχείριση, την αξιοποίηση και την εποπτεία κοινωφελών περιουσιών, κληρονομιών υπέρ του Δημοσίου, σχολαζουσών κληρονομιών και δωρεών προς το Δημόσιο
- Η δημιουργία ενός ιδρύματος ειδικού σκοπού για τη διαχείριση και εκκαθάριση αδρανών κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών, κληρονομιών υπέρ του Δημοσίου και σχολαζουσών κληρονομιών
- Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων.
Τα βασικά μέρη του νομοσχεδίου είναι τα εξής:
- Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Περιουσιών
- Ίδρυμα Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών και αδρανών Κοινωφελών Περιουσιών
- Γενικό πλαίσιο εποπτείας κοινωφελών περιουσιών
- Κοινωφελή ιδρύματα και αυτοτελείς περιουσίες
-
Περιουσίες για την εκπλήρωση κοινωφελών σκοπών που επιδιώκονται από πρόσωπα άλλα εκτός δημοσίου
-
Καταβληθείσες περιουσίες υπέρ του Δημοσίου
- Μητρώο πιστοποιημένων ελεγκτών κοινωφελών περιουσιών, διαχειριστικός έλεγχος, πειθαρχικές παραβάσεις, ποινικές και διοικητικές κυρώσεις
- Δωρεές προς το Δημόσιο τομέα
- Παρεμβάσεις στους κώδικες φορολογίας εισοδήματος, φορολογίας περιουσίας, ΦΠΑ και στον κώδικα πολιτικής δικονομίας
Δημιουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Κοινωφελών Περιουσιών
Στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναπτύσσεται και λειτουργεί Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Περιουσιών (Η.Μ.ΚΟΙ.Π.).
Στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. εγγράφονται υποχρεωτικά, με πρωτοβουλία και ευθύνη των οργάνων της διοίκησης ή διαχείρισής τους, όλες οι κοινωφελείς περιουσίες, συμπεριλαμβανομένων και των κοινωφελών ιδρυμάτων
Σύσταση Ιδρύματος Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών και Αδρανών Κοινωφελών Περιουσιών
Συστήνεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ίδρυμα Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Κληρονομιών.
Ο Φορέας έχει άμεση και πλήρη πρόσβαση στα στοιχεία που τηρούνται στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π., καθώς και στην ψηφιακή πλατφόρμα «e-diadoxi»», υπό τους όρους της νομοθεσίας για την προστασία προσωπικών δεδομένων, και δύναται, για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, να ζητά την υποστήριξη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Αποστολή του Φορέα είναι:
- η προστασία, διατήρηση και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, που περιέρχονται στην αρμοδιότητά του,
- η ταχεία και αποτελεσματική διαχείριση και εκκαθάριση περιουσιακών στοιχείων, που επάγονται ή διατίθενται στο Δημόσιο ή, σε περίπτωση έλλειψης εκτελεστή διαθήκης, υπέρ τρίτων, η ικανοποίηση της βούλησης του διαθέτη ή του δωρητή.
Στο πλαίσιο αυτό ο Φορέας έχει τις εξής αρμοδιότητες:
- τον εντοπισμό των κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών που αδρανούν, την προσωρινή διοίκηση και στη συνέχεια την οριστική διοίκηση και διαχείρισή τους, εφόσον αυτή ανατεθεί στον Φορέα,
- την προσωρινή διαχείριση και εκκαθάριση περιουσιών, που έχουν αφιερωθεί υπέρ κοινωφελών σκοπών και καταλείπονται σε τρίτους, σε περίπτωση έλλειψης εκτελεστή διαθήκης ή αδυναμίας εκτέλεσης της διαθήκης, κατόπιν απόφασης της εποπτεύουσας αρχής,
- την απογραφή, διαχείριση και εκκαθάριση των σχολαζουσών κληρονομιών, καθώς και των περιουσιακών στοιχείων, που καταλείπονται με διαθήκη στο Δημόσιο.
Ο Φορέας μεριμνά για την αξιοποίηση των ακινήτων των κοινωφελών περιουσιών που υπάγονται στην αρμοδιότητά του, εφόσον απαιτείται ο επαναπροσδιορισμός του κοινωφελούς σκοπού.
Η αξιοποίηση πραγματοποιείται με κάθε πρόσφορο και οικονομικά αποδοτικό τρόπο, ιδίως μέσω:
- εκμίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης ακινήτων ή ανοικοδόμησης ή αντιπαροχής, ή μακροχρόνιας εκμίσθωσης έναντι ανακατασκευής και αναπαλαίωσης,
- διάθεσης ακινήτων,
- συνεργασίας ή σύμπραξης με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, και
συμμετοχής σε χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους
Γενικό πλαίσιο Εποπτείας κοινωφελών περιουσιών
Η εποπτεία των κοινωφελών περιουσιών ασκείται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και συνίσταται, ιδίως:
- στον έλεγχο τήρησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τον νόμο και τη βούληση του διαθέτη,
- στον έλεγχο τήρησης και συνεχούς ενημέρωσης του Η.Μ.ΚΟΙ.Π.,
- στον έλεγχο της ανάρτησης στο Η.Μ.ΚΟΙ.Π. των στοιχείων, που είναι υποχρεωτικά για τη διοίκηση και διαχείριση των κοινωφελών περιουσιών της παρούσας Ενότητας, ιδίως ετήσιων απολογισμών, ισολογισμών, πιστοποιητικού συμμόρφωσης, οργανισμού, συγκρότησης Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) σε σώμα, προκηρύξεων και συμβάσεων
- στην καταγραφή των κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών ως ενεργών ή αδρανών,
- στην εντολή διενέργειας έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου επί των κοινωφελών περιουσιών.
Ειδικά οι αρμοδιότητες προς τα ενεργά κοινωφελή ιδρύματα και τις ενεργές αυτοτελείς περιουσίες ασκούνται και από τις κατά τόπο αρμόδιες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, με βάση την έδρα της διοίκησής τους.
Σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος
Το κοινωφελές ίδρυμα αποκτά νομική προσωπικότητα με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου Υπουργού βάσει του σκοπού του ιδρύματος, με την οποία εγκρίνεται και ο οργανισμός του.
Προϋπόθεση για την έκδοση της σχετικής απόφασης είναι η γνώμη της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, με την οποία βεβαιώνεται η νομιμότητα της προέλευσης των περιουσιακών στοιχείων που αφιερώνονται από τον ιδρυτή ή διαθέτη στο υπό σύσταση κοινωφελές ίδρυμα.
Πριν από την έκδοση της απόφασης διενεργείται υποχρεωτικά έλεγχος νομιμότητας και σκοπιμότητας του υπό σύσταση κοινωφελούς ιδρύματος.
Περιουσίες για την εκπλήρωση κοινωφελών σκοπών που επιδιώκονται από πρόσωπα άλλα εκτός δημοσίου
Περιουσίες που καταλείπονται για κοινωφελείς σκοπούς γίνονται πάντοτε δεκτές με το ευεργέτημα της απογραφής και εκκαθαρίζονται από τους εκτελεστές που ορίζονται με τη διαθήκη.
Το πρόσωπο που ορίζεται ως εκτελεστής της διαθήκης οφείλει να δηλώσει αν αποδέχεται τον ορισμό του, με έγγραφη δήλωση που υποβάλλεται στην εποπτεύουσα αρχή μέσα σε δεκαπέντε ημέρες από την ημέρα που του γνωστοποιήθηκε η δημοσίευση της διαθήκης και προσκλήθηκε να αναλάβει τα καθήκοντά του, ή από την καθ΄ οιονδήποτε τρόπο γνώση του διορισμού του. Η αρμόδια αρχή προς την οποία υποβλήθηκε δήλωση περί αποδοχής του διορισμού από τον εκτελεστή οφείλει να εξετάσει εάν συντρέχουν οι λόγοι ανικανότητας.
Καταλειφθήσες περιουσίες υπέρ του δημοσίου
Το Δημόσιο δεν δύναται να αποποιηθεί κληρονομία που του επάγεται εξ αδιαθέτου.
Το Δημόσιο θεωρείται πάντοτε ότι αποδέχεται την κληρονομία με το ευεργέτημα της απογραφής, χωρίς να δεσμεύεται από προθεσμία για σύνταξη απογραφής και χωρίς να στερείται οποιουδήποτε από τα πλεονεκτήματα του εξ απογραφής κληρονόμου.
Αρμόδιος για την αποδοχή ή αποποίηση κληρονομιών υπέρ του Δημοσίου είναι ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Δημιουργία Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών Κοινωφελών Περιουσιών
Δημιουργείται και λειτουργεί Μητρώο Πιστοποιημένων Ελεγκτών Κοινωφελών Περιουσιών (εφεξής: Μητρώο), το οποίο τηρείται ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με σκοπό τη διασφάλιση της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της χρηστής διοίκησης και διαχείρισης των κοινωφελών περιουσιών μέσω ελέγχων. Σκοπός της λειτουργίας του Μητρώου είναι η καταγραφή και η πιστοποίηση ελεγκτών, με κατάλληλα προσόντα και εμπειρία, ώστε να αποτελεί αξιόπιστη βάση για την ανάθεση σε αυτούς διαχειριστικών ελέγχων. Η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας είναι αρμόδια για την τήρηση, την επικαιροποίηση και τον έλεγχο των εγγραφών των μελών στο Μητρώο, καθώς και τη διενέργεια ελέγχων στις κοινωφελείς περιουσίες.
Στο Μητρώο εγγράφονται ορκωτοί ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες που έχουν λάβει άδεια άσκησης επαγγέλματος και είναι μέλη του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (Σ.Ο.Ε.Λ.), καθώς και λογιστές φοροτεχνικοί α΄ τάξης, με ιδιαίτερη επιστημονική κατάρτιση και εμπειρία σε αντικείμενα συναφή με τον σκοπό και την αποστολή του, προερχόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα. Για την εγγραφή στο Μητρώο υποβάλλονται η ηλεκτρονική αίτηση και τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τις απαιτούμενες για την εγγραφή προϋποθέσεις. Η ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α΄ 75).
Δωρεά προς το Δημόσιο ή εποπτευόμενο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου
Η δωρεά προς το Δημόσιο ή προς εποπτευόμενο από αυτό, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, μπορεί να συνίσταται σε:
- παροχή χρηματικού ποσού,
- παροχή χρηματικού ποσού, με σκοπό την προμήθεια αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών ή την εκτέλεση έργου ή μελέτης, σύμφωνα με τη βούληση του δωρητή,
- χορήγηση κινητών πραγμάτων ή παροχή υπηρεσιών ή εκτέλεση έργου ή μελέτης, χωρίς αντάλλαγμα από τον δωρητή ή από πρόσωπο που επιλέγει ο δωρητής. Στην περίπτωση αυτή στη δωρεά μπορεί να περιλαμβάνεται και η συντήρηση των κινητών πραγμάτων ή των έργων μετά την παραλαβή τους, και
- παροχή ακινήτου.
Κάθε πρόταση δωρεάς, της οποίας η αξία υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ, γνωστοποιείται από τον δωρεοδόχο στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Παρεμβάσεις στους κώδικες φορολογίας εισοδήματος, φορολογίας περιουσίας, ΦΠΑ και στον κώδικα πολιτικής δικονομίας
Σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υπόκεινται:
α) οι κεφαλαιουχικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή,
β) οι προσωπικές εταιρείες που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή,
γ) τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα, με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, καθώς και τα εν γένει έσοδα των κοινωφελών ιδρυμάτων και αυτοτελών περιουσιών που είναι καταχωρισμένα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Ιδρυμάτων και Περιουσιών, και των κοινωφελών αλλοδαπών νομικών προσώπων, που υπάρχουν ή συνιστώνται νόμιμα σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και επιδιώκουν αποδεδειγμένα κοινωφελείς σκοπούς στην Ελλάδα,
Τα έσοδα από υπεραξία κεφαλαίου, που πραγματοποιούν τα εγγεγραμμένα σωματεία της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021 (Α’ 248), περί ορισμών, τα οποία εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Οργανώσεων Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, περί ειδικού μητρώου Ο.Κοι.Π. και προϋποθέσεων εγγραφής, δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, εφόσον τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται, έχουν περιέλθει σε αυτά από χαριστική αιτία ή κληρονομική διαδοχή και διατίθενται για την εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού τους,
δ) συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών,
ε) κοινωνίες αστικού δικαίου, αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα.
Στις εγγεγραμμένες αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4873/2021, οι οποίες εγγράφονται στο Ειδικό Μητρώο Ο.Κοι.Π. σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4873/2021, εφαρμόζεται το τελευταίο εδάφιο της περ. γ) της παρούσας,
στ) κοινοπραξίες,
ζ) οι νομικές οντότητες που ορίζονται στο άρθρο 2 του Κ.Φ.Ε. και δεν περιλαμβάνονται σε μία από τις προηγούμενες περιπτώσεις. Εξαιρούνται τα εν γένει έσοδα των κοινωφελών αλλοδαπών νομικών οντοτήτων που υπάρχουν ή συνιστώνται νόμιμα σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και επιδιώκουν αποδεδειγμένα κοινωφελείς σκοπούς στην Ελλάδα, τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο του φόρου.
Στην περίπτωση των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που τηρούν απλογραφικά βιβλία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του άρθρου 47 του παρόντος Κώδικα.
Το Κοινό Κεφάλαιο της παρ. 11 του άρθρου 15 του ν. 2469/1997 (Α’ 38) εξαιρείται του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.».
- Απαλλαγή των κοινωφελών ιδρυμάτων και των αυτοτελών περιουσιών από τον φόρο κληρονομίας
Απαλλάσσονται από τον φόρο οι κτήσεις, εφόσον δικαιούχοι είναι:
α) το Ελληνικό Δημόσιο και οι λογαριασμοί που δημιουργούνται υπέρ του ελληνικού Δημοσίου,
β) οι αλλοδαποί με τον όρο της αμοιβαιότητας, εφόσον προβλέπεται απαλλαγή τους από τον φόρο με διεθνείς συμβάσεις. Αν στη νομοθεσία του αλλοδαπού κράτους δεν προβλέπεται πλήρης απαλλαγή αλλά υπαγωγή σε ελαφρύτερη φορολογία με τον όρο της αμοιβαιότητας, η φορολογητέα στην Ελλάδα κληρονομική μερίδα ή κληροδοσία φυσικού ή νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που έχει την ιθαγένεια του ξένου αυτού κράτους, υπόκειται σε ελαφρύτερο φόρο αντίστοιχο προς εκείνο που επιβάλλεται από το ξένο αυτό κράτος,
γ) κοινωφελή ιδρύματα και αυτοτελείς περιουσίες, που είναι καταχωρισμένα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Ιδρυμάτων και Περιουσιών, καθώς και ιδρύματα ή νομικές οντότητες, που υφίστανται ή έχουν συσταθεί νόμιμα σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.), εφόσον επιδιώκουν αποδεδειγμένα κοινωφελείς σκοπούς στην Ελλάδα.».
- Απαλλαγή των κοινωφελών ιδρυμάτων και των αυτοτελών περιουσιών από τον φόρο δωρεών -Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 75 Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας
Υπόκεινται σε αυτοτελή φορολόγηση, οι κτήσεις, εφόσον δικαιούχοι είναι:
α) τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι ιεροί ναοί, οι ιερές μονές, το Ιερό Κοινό του Πανάγιου Τάφου, η Ιερά Μονή του Θεοβαδίστου Όρους Σινά, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, η Εκκλησία της Κύπρου, η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και
β) τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα, τα οποία υφίστανται ή συνιστώνται νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.), τα λοιπά αντίστοιχα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα με τον όρο της αμοιβαιότητας, εφόσον επιδιώκουν αποδεδειγμένα σκοπούς εθνικούς ή θρησκευτικούς ή φιλανθρωπικούς ή εκπαιδευτικούς ή πολιτιστικούς ή γενικά επωφελείς για την κοινωνία εν όλω ή εν μέρει, πλην των προσώπων της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 75».
- Απαλλαγή από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας για δωρεές προς το Δημόσιο και φορείς του δημόσιου τομέα
Η σύμβαση δωρεάς κυρώνεται με νόμο ή η πρόταση δωρεάς του δωρητή γίνεται αποδεκτή με βάση την κείμενη νομοθεσία περί δωρεών προς το Δημόσιο.
- Ερμηνεία διαθήκης υπέρ του κράτους ή κοινωφελών σκοπών
Κάθε αμφιβολία ή αμφισβήτηση για την ερμηνεία διαθήκης ή εν ζωή δικαιοπραξίας, με την οποία διατίθενται περιουσιακά στοιχεία με κληρονομιά, κληροδοσία ή δωρεά υπέρ του κράτους ή κοινωφελών σκοπών, εφόσον αναφέρεται στον τρόπο της εκκαθάρισης και γενικά της διαχείρισης και της εκτέλεσης της περιουσίας, που έχει διατεθεί στο Δημόσιο ή για κοινωφελή σκοπό, υπάγεται στην αρμοδιότητα του Εφετείου Αθηνών. Εφόσον η αξία της περιουσίας, που έχει διατεθεί στο Δημόσιο ή για κοινωφελή σκοπό, δεν υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, αρμόδιο δικαστήριο είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών».