Νέα, πέμπτη κατά σειρά, επιστολή απέστειλαν στο ΥΠΕΝ οι προμηθευτές ρεύματος μέσω του συνδέσμου ΕΣΠΕΝ, σχετικά με την «τρύπα» στον λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ).
Να θυμίσουμε ότι οι ΥΚΩ είναι οι χρεώσεις που επωμίζονται όλοι οι καταναλωτές, ώστε να καλυφθεί η ακριβή παραγωγή ηλεκτρισμού στα απομονωμένα νησιά της χώρας μας. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, δεν πρέπει να προκύπτει μια θετική ή αρνητική επίδραση για τους προμηθευτές, οι οποίοι απλά αναλαμβάνουν τη συλλογή των χρεώσεων μέσω των λογαριασμών. Εντούτοις, οι εταιρείες αναγκάζονται να αποδίδουν τα πλήρη ποσά στο κράτος, αλλά λαμβάνουν πίσω λιγότερα. Πλέον, το έλλειμμα στον λογαριασμό ΥΚΩ έφτασε το Σεπτέμβριο τα 500 εκατ. ευρώ. Έτσι, η “ένεση” 400 εκατ. που είχε δώσει η Πολιτεία στις αρχές του έτους, μειώνοντας το πρόσκαιρα στα 200 εκατ., δεν στάθηκε αρκετή για να λύσει το πρόβλημα.
Από τον Απρίλιο του 2023, οι προμηθευτές τονίζουν ότι λαμβάνουν τα ποσά που τους οφείλονται μειωμένα κατά 30% σε μηνιαία βάση. Έτσι, αναγκάζονται να καλύπτουν με ίδια κεφάλαια τις υποχρεώσεις του κράτους, επωμιζόμενοι ένα παραπάνω κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Με αφορμή τα παραπάνω, ο ΕΣΠΕΝ καλεί το ΥΠΕΝ να προχωρήσει σε νέα ενίσχυση του λογαριασμού ΕΛΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης, ζητά να υπάρξει πρόβλεψη αποζημίωσης των προμηθευτών έναντι του χρηματοοικονομικού κόστους που αναλαμβάνουν μέσω σχετικής ρύθμισης.
Καταλήγοντας, ο σύνδεσμος επισημαίνει ότι η παρατεταμένη απουσία διορθωτικών μέτρων αποσταθεροποιεί τον μηχανισμό ΥΚΩ, πλήττοντας τη βιωσιμότητα και την αξιοπιστία του, κατά τρόπο που υπονομεύει την παροχή της υπηρεσίας και θέτει σε κίνδυνο τον ίδιο τον σκοπό της κοινωνικής πολιτικής που καλείται να υπηρετήσει ο ΕΛΥΚΩ.
Στα παραπάνω αξίζει να προσθέσουμε ότι οι χρεώσεις ΥΚΩ στους λογαριασμούς υποτίθεται ότι θα μειωθούν σημαντικά από το 2026, καθώς έχουν μπει σε λειτουργία μεγάλες διασυνδέσεις των νησιών, όπως οι δύο της Κρήτης.
Πάντως, το θέμα έθιξε προ ημερών και ο ΣΕΒ, λέγοντας ότι το όφελος αυτό δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής αισθητό στους καταναλωτές και εκφράζοντας αμφιβολίες για το κατά πόσο θα συμβεί στο εξής.
