Οι online αγορές είναι πλέον αδιαμφισβήτητα κυρίαρχες σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας: από την παραγγελία φαγητού και την αγορά ρούχων, μέχρι την κράτηση εισιτηρίων και ξενοδοχείων για τις διακοπές μας, η ευκολία της προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών «με ένα κλικ» αποτελεί για όλους μας μια σχεδόν φυσική επιλογή. Μια επιλογή που δεν αφορά απλώς τους νεότερους ή τους πιο εξοικειωμένους με την τεχνολογία, αλλά κερδίζει έδαφος σε όλο και περισσότερες ηλικιακές ομάδες – μετατρέποντας τις ηλεκτρονικές αγορές σε συνήθεια που ενσωματώνεται όλο και βαθύτερα στον τρόπο ζωής μας.
Η έρευνα της Nexi για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα* αποτυπώνει με σαφήνεια αυτή την τάση, «καταγράφοντας» τη συμπεριφορά των καταναλωτών και τις προσδοκίες τους από τις επιχειρήσεις. Σε έναν κόσμο όπου η πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες είναι άμεση και οι επιλογές αμέτρητες, οι έμποροι καλούνται να προσφέρουν εμπειρίες που συνδυάζουν ταχύτητα, ασφάλεια και ευκολία – χαρακτηριστικά που πλέον θεωρούνται δεδομένα από όλους μας.
Ηλεκτρονικό εμπόριο: ισχυρό «παρών» σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας
Σύμφωνα με την έρευνα, η διείσδυση των online αγορών είναι κυρίαρχη σε ορισμένες από τις πιο «δημοφιλείς» κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Τα ρούχα παραμένουν στην πρώτη θέση με ποσοστό 50%, ακολουθούμενα από το φαγητό σε πακέτο και delivery (45%) και τα είδη φαρμακείου (37%). Στις υπηρεσίες, οι συνδρομές σε πλατφόρμες streaming καταγράφουν 34%, ενώ η ασφάλιση και τα online στοιχήματα μοιράζονται την τρίτη θέση με 32%.
Στον τομέα του τουρισμού και των μεταφορών, το 29% των καταναλωτών πραγματοποιεί κρατήσεις σε ξενοδοχεία online, το 26% αγοράζει αεροπορικά εισιτήρια και το 22% προμηθεύεται μηνιαίες κάρτες συγκοινωνιών μέσω διαδικτύου. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι, πέρα από τις αγορές προϊόντων, οι καταναλωτές αξιοποιούν το διαδίκτυο για ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών και εμπειριών – από την ψυχαγωγία και την ασφάλιση έως τα ταξίδια και τις καθημερινές μετακινήσεις.
Οι νεότεροι «οδηγούν» τη μετάβαση στην ψηφιακή καθημερινότητα
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή των online αγορών ανά ηλικία. Στις ηλικιακές ομάδες 18 – 49 η συμμετοχή στις ηλεκτρονικές αγορές αγγίζει το εντυπωσιακό 98% – στοιχείο που υποδηλώνει τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο στη διαμόρφωση των τάσεων της αγοράς. Με βάση τα δεδομένα, φαίνεται πως οι νεότεροι ηλικιακά καταναλωτές έχουν ενσωματώσει πλήρως το online shopping στις συνήθειές τους, ενώ η ευκολία χρήσης των ψηφιακών εργαλείων και η σταδιακή εξοικείωση του ευρύτερου κοινού παρακινεί και μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες να κάνουν το ίδιο.
Γιατί οι Έλληνες προτιμούν τις διαδικτυακές αγορές;
Το χαμηλότερο κόστος και η ευκολία είναι οι βασικοί λόγοι που οδηγούν στο ηλεκτρονικό καλάθι. Όπως και πέρσι, έτσι και φέτος, η έρευνα της Nexi επιβεβαιώνει πως η πλειοψηφία των χρηστών επιλέγει τις online αγορές για τις ανταγωνιστικότερες τιμές (31%), την ταχύτητα ολοκλήρωσης μιας αγοράς (18%) καθώς και την αμεσότητα που υπάρχει στη διαδικασία σύγκρισης τιμών (από 15% αντίστοιχα).
Παράλληλα, η αποφυγή συνωστισμού στα φυσικά καταστήματα, έστω και σε μικρότερο ποσοστό (3%), παραμένει για κάποιους σημαντικό κίνητρο. Αυτές οι προτεραιότητες εξηγούν γιατί οι ηλεκτρονικές αγορές κερδίζουν διαρκώς έδαφος – ανεβάζοντας, παράλληλα, τον πήχη για τις επιχειρήσεις, που καλούνται να ανταποκρίνονται με συνέπεια και αξιοπιστία στις ανάγκες του καταναλωτή, εξασφαλίζοντας μια απρόσκοπτη εμπειρία αγοράς.
Η Nexi στο πλευρό των επιχειρήσεων στη νέα ψηφιακή εποχή
Σε αυτό το νέο περιβάλλον, η ανταπόκριση των επιχειρήσεων στις αυξημένες προσδοκίες των πελατών γίνεται κρίσιμη για την ανταγωνιστικότητά τους. Η Nexi Ελλάδος, μέλος του Ομίλου Nexi, της κορυφαίας ευρωπαϊκής εταιρείας PayTech, προσφέρει καινοτόμα προϊόντα για την αποδοχή ψηφιακών πληρωμών καλύπτοντας τις ανάγκες κάθε επιχείρησης.
Μεταξύ αυτών, η πλατφόρμα ecommerce Nexi XPay παρέχει ένα μεγάλο εύρος λύσεων στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου: από υποστήριξη mobile wallets και πληρωμές μέσω κινητού, μέχρι Pay-by-Link και αποθήκευση καρτών για επαναλαμβανόμενες αγορές. Η Nexi XPay διαθέτει πλήρη συμβατότητα με eshop και mobile apps, δίνοντας στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να προσφέρουν απρόσκοπτες εμπειρίες πληρωμής, δημιουργώντας παράλληλα νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.
* H έρευνα της Nexi, που είναι διαθέσιμη εδώ, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Teleperformance και περιλαμβάνει δεδομένα από έντεκα ευρωπαϊκές αγορές, ανάμεσά τους η Ελλάδα, η Ιταλία, η Δανία, η Φινλανδία, η Νορβηγία, η Πολωνία, η Σουηδία, η Αυστρία, η Γερμανία, η Ελβετία και η Κροατία. Στην Ελλάδα συμμετείχαν 2.604 χρήστες του διαδικτύου, ηλικίας 18 έως 79 ετών, και κατέγραψε αναλυτικά τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών.