Καμπανάκι για το επόμενο Ageing Report
Αν και τα παλιά μεγάλα καυτά μέτωπα θεωρούνται (από ορισμένους) πως έχουν περάσει, στους τεχνοκράτες του οικονομικού επιτελείου υπάρχουν ακόμα ανησυχίες. Κυρίως, μήπως οι προσθήκες που συνεχώς γίνονται στο ασφαλιστικό κάνουν ολοένα και πιο δύσκολη (για να το πούμε ήπια) την πρόβλεψη της μελλοντικής συνταξιοδοτικής δαπάνης. Προσθήκες υπάρχουν μικρές, αν και «αθόρυβες», καθώς μπαίνουν ως μικρές σφήνες σε διάφορα νομοσχέδια. Υπάρχουν όμως και μεγάλες, όπως η σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς των «παλιών» συνταξιούχων το 2026–2027, η οποία θα φέρει νωρίτερα τη συνολική αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης, όπως πληροφορείται η στήλη. Και αυτές οι προσθήκες και… προσθηκούλες πρέπει να αποτυπωθούν και στο προσεχές Ageing Report της ΕΕ, που θα «κλειδώσει» του χρόνου. Με το συμπάθειο κιόλας για όσους έχουν ήδη διαρρεύσει πως «δεν θα αυξηθούν τα όρια συνταξιοδότησης» (χωρίς να υπάρχει ακόμα αναλογιστική μελέτη), αλλά…
Θα κάτσουν δικαστικά «φρόνιμα» οι νέοι συνταξιούχοι;
Εξάλλου, στους ίδιους κύκλους των τεχνοκρατών, με τους οποίους ήλθε σε επαφή η στήλη, υπάρχει ανησυχία και για κάτι άλλο: Θα κάτσουν, από… δικαστικής απόψεως, «φρόνιμα» οι «νέοι» συνταξιούχοι, δηλαδή εκείνοι που βγήκαν στη σύνταξη μετά την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου (13 Μαΐου 2016) και υπέστησαν κανονικότατα τις προβλεπόμενες περικοπές; Πάντως, οι «παλιοί» συνταξιούχοι είχαν προσφύγει, για τον αντίθετο λόγο, στο ΣτΕ.
Μυρίζει μπαρούτι για την εισφορά 2% στο Δημόσιο
Από τα παραπάνω φαίνεται πως το φάντασμα του ΣτΕ δεν έχει πάψει να στοιχειώνει τα δημοσιονομικά της χώρας και όσους τα παρακολουθούν με το μικροσκόπιο. Για αυτό ορισμένοι εξ αυτών προτρέπουν την κυβέρνηση να λειτουργεί προληπτικά και όχι να τρέχει μετά. Ένα από αυτά τα επίφοβα δικαστικά μέτωπα είναι η εισφορά 2% υπέρ ανεργίας στους μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους, αν και οι ίδιοι δεν δικαιούνται – ως γνωστόν – επίδομα ανεργίας. Πρόκειται για μνημονιακό μέτρο καθαρά και μόνο εισπρακτικού χαρακτήρα. Τα μνημόνια έφυγαν, η εισφορά έμεινε· δεν είναι ανταποδοτική για όσους την υπόκεινται, αλλά είναι πολύ… αποδοτική για το κράτος, καθώς αυξάνονται τα έσοδά του από αυτήν μαζί με την αύξηση των μισθών του Δημοσίου. Αυτά τα μνημονιακά κατάλοιπα πρέπει να φεύγουν με πρωτοβουλία της κυβέρνησης – για να μην τρέχει από πίσω μετά, λένε τεχνοκράτες της κυβέρνησης στη στήλη.
Euronext – EXAE: Σήμερα τα σπουδαία
Μεγάλη ημέρα η σημερινή για το Χρηματιστήριο Αθηνών – και συνολικά για την ελληνική κεφαλαιαγορά – καθώς εκπνέει η περίοδος της δημόσιας πρότασης της Euronext προς την ΕΧΑΕ (την εισηγμένη που «τρέχει» το ελληνικό χρηματιστήριο, για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει τις εξελίξεις). Οι πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι η αποδοχή της πρότασης ενδέχεται να ξεπεράσει το 50% και – κατά τους πιο αισιόδοξους – να αγγίξει ακόμη και το 60%. Εάν το deal προχωρήσει και ανοίξει τον δρόμο για τη δεύτερη φάση, δηλαδή τη συγχώνευση ΕΧΑΕ – Euronext, τότε το ελληνικό χρηματιστήριο θα ενταχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές πλατφόρμες κεφαλαιαγορών, όπου σήμερα συμμετέχουν μόλις οκτώ χώρες. Πρόκειται για μια εξέλιξη που μπορεί να προσφέρει βάθος, ρευστότητα και διεθνή αναγνωρισιμότητα – αλλά και μια μετάβαση που, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, απαιτεί χρόνο και κυρίως ξεκάθαρη στρατηγική. Όλα αυτά, βεβαίως, θα αρχίσουν να αποσαφηνίζονται μετά την επίσημη ανακοίνωση, η οποία αναμένεται εντός της ημέρας και θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό το εύρος της επόμενης ημέρας για το ελληνικό χρηματιστήριο στην «εποχή Euronext».
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Γιατί ξένα funds χτίζουν θέσεις
Έως και το 2% εκτιμάται ότι μπορεί να αγγίξει η συνολική θέση των ξένων θεσμικών που «χτίζουν» με συνέπεια τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στο επίκεντρο βρίσκονται τα δύο αυστραλιανά funds, 4D Infrastructure Group και Resolution Capital, τα οποία το τελευταίο διάστημα τοποθετούνται μεθοδικά και σε σημαντικό ύψος στον τίτλο του ομίλου υποδομών. Λόγω μεγέθους και επενδυτικής στρατηγικής, όταν αποφασίζουν να μπουν σε μια εταιρεία, στόχος τους είναι – όπως λένε στην αγορά – να αποκτήσουν «όγκο». Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι τα δύο αυστραλιανά funds, τα οποία από κοινού διαχειρίζονται περί τα 30 δισ. ευρώ, δεν είναι οι μόνοι αγοραστές της μετοχής. «Από κοντά» βρίσκεται ακόμη ένα αυστραλιανό fund, αλλά και ένα αμερικανικό, ενώ την περασμένη Παρασκευή πακέτο 110.000 μετοχών κατέληξε – σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς – σε επενδυτή του εξωτερικού. Το κοινό νήμα που ενώνει όλες αυτές τις τοποθετήσεις; Τα συγκεκριμένα funds εντάσσουν στο χαρτοφυλάκιό τους τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναζητώντας σταθερές, μακροπρόθεσμες αποδόσεις – ένα προφίλ που οι παραχωρήσεις υποδομών εξακολουθούν να προσφέρουν διεθνώς και το οποίο, όπως υπογραμμίζουν παράγοντες της αγοράς, παραμένει εξαιρετικά ελκυστικό σε περιβάλλον αβεβαιότητας.
Να σημειωθεί ότι, μετά τη συμφωνία της ΤΕΡΝΑ με τον ουκρανικό κολοσσό Ukrhydroenergo για έργα αντλησιοταμίευσης – στην οποία αναφέρθηκε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψη του Ουκρανού Προέδρου Βλαντιμίρ Ζελένσκι – η μετοχή αναμένεται να κινηθεί προς νέα υψηλά.
Η επιστολή που έμεινε στο «διαβάστηκε»
Στη στήλη αυτή είχαμε αναφερθεί στις 4 Νοεμβρίου στην επιστολή που απέστειλε ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών Πλαισίων και Αμαξωμάτων Αυτοκινήτων προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια. Υπενθυμίζουμε ότι ο φορέας ζητά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για το «Εθνικό Όχημα», η οποία – παρά το γεγονός ότι η αξιολόγηση έχει ολοκληρωθεί – παραμένει σε εκκρεμότητα από το 2023. Το πρόγραμμα του «Εθνικού Οχήματος», πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και γνωστό ήδη από το 2020, αποσκοπεί στην αντικατάσταση των πεπαλαιωμένων στρατιωτικών φορτηγών γενικής χρήσης, της θρυλικής «καναδέζας». Το πλαίσιο του project προβλέπει ότι ένα σημαντικό τμήμα της παραγωγής, τουλάχιστον 30%, θα πραγματοποιείται στην Ελλάδα. Κι όμως, παρά τη στρατηγική του σημασία, το εγχείρημα παραμένει – για λόγους που δεν έχουν ποτέ επισήμως εξηγηθεί – στα χαρτιά. Έγινε κάτι από τότε; Οι πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι η επιστολή έμεινε στο… «διαβάστηκε», όπως θα έλεγαν και οι εκπρόσωποι της Gen Z. Το ζητούμενο, ωστόσο, δεν είναι μια ακόμη αναγνώριση λήψης, αλλά η ανταπόκριση. Αλλιώς, τι νόημα έχουν όσα ακούμε συνεχώς περί αλλαγής παραγωγικού μοντέλου, reindustrialization και στροφής σε εγχώρια παραγωγή; Εκτός, βέβαια, κι αν η κωλυσιεργία συνδέεται – όπως ψιθυρίζεται στην αγορά – με παρασκηνιακές πιέσεις υπέρ συγκεκριμένου κατασκευαστή πλαισίων και αμαξωμάτων, ο οποίος στις δοκιμές για το «Εθνικό Όχημα» είχε αξιολογηθεί εξαιρετικά χαμηλά από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, δεν θα μιλάμε απλώς για καθυστέρηση, αλλά για υπονόμευση μιας από τις ελάχιστες ευκαιρίες ενίσχυσης της εγχώριας βιομηχανικής βάσης.
Μηδενικός δανεισμός για την BIC ΒΙΟΛΕΞ
Μικτή είναι η εικόνα που εμφάνισε η BIC ΒΙΟΛΕΞ (θυγατρική του γαλλικού ομίλου BIC) το 2024: ισχυρή ρευστότητα, βαριά κάμψη κερδοφορίας. Οι πωλήσεις υποχώρησαν στις 213,9 εκατ. ευρώ από 238,4 εκατ., με τη μείωση να προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από τις εξαγωγές – έναν τομέα που παραδοσιακά αποτελεί την ατμομηχανή της εταιρείας. Το μικτό περιθώριο συμπιέστηκε στο 28,7% από 34,5%, ενώ τα καθαρά κέρδη προ φόρων έπεσαν κατακόρυφα στα 18,95 εκατ. ευρώ έναντι 43,07 εκατ. το 2023, αποτυπώνοντας την πίεση τόσο από την πτώση του όγκου όσο και από το αυξημένο λειτουργικό κόστος. Παρά την πτώση, η εταιρεία παραμένει χρηματοοικονομικά στιβαρή: μηδενικός τραπεζικός δανεισμός, ταμειακά διαθέσιμα 3,76 εκατ., και εντυπωσιακός δείκτης κεφαλαίου κίνησης 8,63, ένδειξη εξαιρετικής βραχυπρόθεσμης ευρωστίας. Οι επενδύσεις παρέμειναν υψηλές, με 13 εκατ. σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική ενίσχυσης της παραγωγικής δυναμικότητας. Ναι μεν, όπως εξηγούν οι αναλυτές, το 2024 ήταν μια χρονιά πίεσης στην κερδοφορία, αλλά η BIC ΒΙΟΛΕΞ διαθέτει υγιέστατο ισολογισμό και σαφή προσανατολισμό σε R&D και παραγωγικές επενδύσεις – στοιχεία που στηρίζουν την επόμενη μέρα.
Στην πρώτη θέση το ρωσικό αέριο και τον Οκτώβριο
Σε λίγους μήνες από σήμερα θα μπούμε στην τελική φάση για την οριστική απόσυρση του ρωσικού αερίου. Η ΕΕ έχει αποφασίσει ότι από τις αρχές του 2026 θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος και δύο χρόνια μετά δεν θα έρχεται καμία ποσότητα από τη Ρωσία. Πάντως, προς το παρόν το ρωσικό αέριο διατηρεί τη θέση του στις ελληνικές εισαγωγές. Το Σεπτέμβριο και Οκτώβριο ήταν η πρώτη πηγή εφοδιασμού με 2,43 TWh, ξεπερνώντας έτσι το LNG, που είχε τα πρωτεία σε προηγούμενους μήνες φέτος. Από αυτή την τάση φαίνεται ότι σαν χώρα θα πάμε μάλλον σε ένα απότομο κόψιμο του ρωσικού αερίου και μέχρι τότε θα τραβήξουμε όσους όγκους μπορούμε.
Κανόνας το «κατοστάρικο» στη χονδρική ρεύματος πλέον
Μόλις τρεις ημέρες αυτό το μήνα έχει βρεθεί κάτω από τα 100 ευρώ/MWh η τιμή χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος στη χώρα μας. Ως αποτέλεσμα, η μέση τιμή βρίσκεται κοντά στα 115 ευρώ, είναι δηλαδή ανεβασμένη σε σχέση με τον Οκτώβριο. Πρόκειται για νούμερα αισθητά αυξημένα σε σύγκριση με την άνοιξη, όταν επικράτησαν τιμές αρκετά κάτω από τα 100 ευρώ. Όμως, προκύπτει το παράδοξο φαινόμενο να έχουμε ακριβότερο ρεύμα το φθινόπωρο σε σχέση και με το καλοκαίρι, που είναι η περίοδος κορύφωσης της ζήτησης και παραδοσιακά συνιστά την ακριβότερη εκ των τριών εποχών.
