Διεθνή

Ιράν: Ο έλεγχος του Κόλπου του Ορμούζ και ο κίνδυνος μπλόκου στο 20% των παγκόσμιων ροών πετρελαίου

Ένα πολιτικά υποκινούμενο κλείσιμο της διαδρομής μεταφοράς θα αποτελούσε σοβαρό πλήγμα για τον παγκόσμιο εφοδιασμό με πετρέλαιο και φυσικό αέριο

Μετά τις στρατιωτικές επιθέσεις του Ισραήλ κατά του Ιράν, αυξάνονται οι φόβοι ότι η Ισλαμική Δημοκρατία χρησιμοποιεί το νότιο στενό της προς το Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) ως διεθνή μοχλό πίεσης για τις τιμές του πετρελαίου και, έτσι, για την παγκόσμια οικονομία.

«Το κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ (σ.σ. ο οποίος ελέγχεται από το Ιράν) θα ήταν ένας απόλυτος εφιάλτης για την αγορά πετρελαίου», προειδοποιεί ο Arne Lohmann Rasmussen, επικεφαλής αναλυτής της εταιρείας συμβούλων εφοδιαστικής αλυσίδας Global Risk Management με έδρα την Κοπεγχάγη. «Εάν το Ιράν μπλοκάρει αυτό το στενό σημείο συμφόρησης, θα μπορούσε να επηρεάσει έως και το 20% των παγκόσμιων ροών πετρελαίου», σύμφωνα με την Handelsblatt.

Τα δεξαμενόπλοια μεταφέρουν περίπου 20 από τα 22,8 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου που παράγονται από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, τα ΗΑΕ, το Κουβέιτ και το Κατάρ καθημερινά μέσω του στενού, το οποίο έχει πλάτος μόνο 55 χιλιόμετρα. Το ίδιο το Ιράν τα χρησιμοποιεί επίσης. Η χώρα παραδίδει σχεδόν τρία εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως. Ένα βαρέλι χωράει 159 λίτρα.

Αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας ING εξηγούν ότι δεν υπάρχει πραγματική εναλλακτική λύση στη ναυτιλία μέσω του Πορθμού του Ορμούζ στις περισσότερες από αυτές τις χώρες. Μόνο η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ έχουν περιορισμένες επιλογές για να στραφούν στον αγωγό αργού πετρελαίου ανατολής-δύσης μέσω της Αραβικής Χερσονήσου και του αγωγού αργού πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι.

«Ο πρώτος, ωστόσο, οδηγεί στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει ήδη παρακαμφθεί», σημειώνει η ING. Οι επιθέσεις με πυραύλους από τις πολιτοφυλακές Χούθι εκεί θέτουν σημαντικούς κινδύνους εδώ και μήνες.

Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται πλέον σε ιδιαίτερα τεταμένη κατάσταση μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν. Ο Οργανισμός Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO) εξέδωσε επίσημη προειδοποίηση την Παρασκευή το βράδυ. Δήλωσε ότι υπάρχει «αυξημένος κίνδυνος» στρατιωτικών επιχειρήσεων στη θαλάσσια περιοχή στα ανοικτά των ακτών του Ιράν. «Συνιστάται στα πλοία να πλοηγούνται στον Αραβικό Κόλπο, στον Κόλπο του Ομάν και στο Στενό του Ορμούζ με προσοχή και να αναφέρουν τυχόν περιστατικά». Στη Μεγάλη Βρετανία, ο Περσικός Κόλπος αναφέρεται ως Αραβικός Κόλπος.

Το 2019, ένα περιστατικό σε αυτήν την τοποθεσία προκάλεσε άμεση αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Εκείνη την εποχή, ένα σαουδαραβικό δεξαμενόπλοιο χτύπησε σε νάρκη λίγο αφότου ένα ιρανικό ταχύπλοο είχε διασχίσει τον θαλάσσιο δρόμο του. Άλλα δεξαμενόπλοια υπέστησαν ζημιές από δολιοφθορά.

Το Ιράν εξοπλίζεται από τον Μάρτιο. Θεωρείται πιθανό να υπάρξουν περαιτέρω επιθέσεις. Τον Μάρτιο, το Ιράν ανακοίνωσε την ανάπτυξη νέων πυραυλικών συστημάτων στα τρία στρατηγικά σημαντικά νησιά, το Μεγάλο Τούνμπ, το Μικρό Τούνμπ και το Αμπού Μούσα. Όλα βρίσκονται κοντά στο Στενό του Ορμούζ. Ένας Ιρανός ναυτικός διοικητής δήλωσε στην κρατική τηλεόραση εκείνη την εποχή ότι τα νέα συστήματα θα μπορούσαν να «καταστρέψουν ολοσχερώς οποιονδήποτε στόχο σε ακτίνα 600 χιλιομέτρων».

Μόλις στα μέσα Απριλίου, ιρανικές δυνάμεις κατέλαβαν επίσης το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Aries. Οι 24 ναύτες που επέβαιναν στο ισραηλινό πλοίο mega-cargo, το οποίο έχει χωρητικότητα 15.000 τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων, πιάστηκαν όμηροι. Οι ειδικοί ερμήνευσαν την επίθεση ως αντίποινα για τον ισραηλινό βομβαρδισμό της ιρανικής πρεσβείας στη Συρία.

Εάν σημειωθούν περαιτέρω επιθέσεις σε πλοία στο Στενό του Ορμούζ, θα τεθεί επίσης σε κίνδυνο η προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Το Κατάρ, ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG στον κόσμο, μεταφέρει ετησίως περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αυτής της πηγής ενέργειας μέσω του στενού, κάτι που αντιστοιχεί σε περίπου το ένα πέμπτο του διεθνούς εμπορίου LNG.

Καθώς το Κατάρ σχεδιάζει να αυξήσει την χωρητικότητά του σε πάνω από 170 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα έως το 2027, το στενό θα γίνει ακόμη πιο σημαντικό για τις ροές LNG στο μέλλον, προειδοποιούν οι αναλυτές της ING. «Καθώς η Ευρώπη εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από το LNG από τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, οι διαταραχές στην αγορά LNG στην Ευρώπη θα έχουν πιο αισθητό αντίκτυπο», φοβάται η επενδυτική τράπεζα.

Η DHL θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί από τον αποκλεισμό

Ένας αποκλεισμός του στενού θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τον γερμανικό όμιλο logistics DHL. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία που είναι εισηγμένη στο Dax της Βόννης ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επενδύσει συνολικά μισό δισεκατομμύριο ευρώ στην περιοχή του Κόλπου έως το 2030 – ιδίως στην περιοχή της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΑΕ.

Η DHL λειτουργεί ήδη έναν κόμβο logistics 60.000 τετραγωνικών μέτρων στη Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου του Άμπου Ντάμπι, κοντά στο λιμάνι Τζεμπέλ Άλι. Από εκεί, η γερμανική εταιρεία παραδίδει σε πελάτες στη Σαουδική Αραβία με τρένο, ενώ άλλες αποστολές συνεχίζονται με πλοίο προς την ανατολική ακτή της Αφρικής, την Ινδία και τις Μαλδίβες. Ένας αποκλεισμός του Στενού του Ορμούζ θα μπορούσε να οδηγήσει αυτή την επιχείρηση σε σχεδόν αδιέξοδο.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα
ΕΕ-Ινδία σε «εντατικές» συνομιλίες για την επίτευξη εμπορικής συμφωνίας
Η Ινδία και η ΕΕ συνεργάζονται με ειλικρίνεια και δέσμευση για την οριστικοποίηση μιας ολοκληρωμένης και ισορροπημένης συμφωνίας ελεύθερων συναλλαγών», δήλωσε ο υπουργός Εμπορίου της Ινδίας Πιγιούς Γκόγιαλ
European Union and India flag together realtions textile cloth fabric texture
Πρόταση ΗΠΑ για νέες κυρώσεις της G7 στη ρωσική ενεργειακή αγορά
Οι ΗΠΑ θα καλέσουν τις χώρες της G7 να εξετάσουν τη νομική δυνατότητα κατάσχεσης ακινητοποιημένων ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για τη στήριξη της ουκρανικής άμυνας
Aerial view of Natural Gas Combined Cycle Power Plant
Η οικονομική αγωνία του ΝΑΤΟ για την κοινή άσκηση Ρωσίας και Λευκορωσίας – Γιατί θα κοστίσει ακριβά η αναχαίτιση των drones της Μόσχας
Οι κοινές ασκήσεις των στρατών της Ρωσίας και της Λευκορωσίας (12 – 16 Σεπτεμβρίου 2025) έχουν αναζωπύρωσαν τις ανησυχίες του ΝΑΤΟ για την ετοιμότητα της ανατολικής πλευράς του
Τανκ 1
Γιατί η Fitch μπορεί να βάλει σήμερα φωτιά στις αποδόσεις των γαλλικών ομολόγων - Οι πιθανές επιπτώσεις στο «ξεχασμένο» χρέος της Κομισιόν ύψους 800 δισ. ευρώ
Σήμερα ο οίκος αξιολόγησης Fitch θα μπορούσε να υποβαθμίσει την πιστοληπτική αξιολόγηση της Γαλλίας από "AA-" σε "A+" - πυροδοτώντας περαιτέρω πωλήσεις μεταξύ των επενδυτών ομολόγων
O Σεμπαστιάν Λεκορνί