Μακρο-οικονομία

Σούπερ μάρκετ: Μειώθηκαν κατά 0,72% οι τιμές των προϊόντων τον Νοέμβριο

Μειώθηκαν κατά μέσο όρο 0,72% οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο φέτος συγκριτικά με την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2023, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ διαπιστώνεται επίσης σχεδόν πλήρη σταθεροποίηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ στο ενδεκάμηνο 2024 – κατά μέσο όρο +0,05% – σε σχέση με το ενδεκάμηνο 2023.

Σύμφωνα με την έρευνα, η μεταβολή του Νοεμβρίου οφείλεται στις μειώσεις τόσο κατηγοριών μη τροφίμων, όσο και κατηγοριών τροφίμων, με μόνο πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες να παρουσιάζουν αύξηση λόγω συγκυριακών συνθηκών, όπως κατηγορίες που σχετίζονται με το κακάο και τον καφέ και συγκεκριμένα νωπά είδη λόγω των κλιματικών συνθηκών.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-9,66%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-6,81%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-6,16%), βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,86%), κατεψυγμένα είδη (-4,86%).

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες: φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+6,38%), ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (+5,90%), αλκοολούχα ποτά ( +5,49%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+3,45%), νερά, αναψυκτικά, χυμοί (+3,43%).

Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, λόγω της παρατεταμένης ζέστης, δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης.

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωϊνού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024). Παράλληλα τον Οκτώβριο ξεκίνησε η εφαρμογή της εθελοντικής πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων.Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Πιερρακάκης: Κλειδί για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ ο διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες
Η εικόνα αυτή αδικεί τη σημαντική πρόοδο των τελευταίων ετών, σημειώνοντας ότι η απερχόμενη διοίκηση παρέλαβε τα ΕΛΤΑ στην πέμπτη θέση της αγοράς ταχυμεταφορών και τα ανέβασε στη δεύτερη, είπε ο ΥΠΟΙΚ
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης
Παπασταύρου: Γιατί πήγαμε πρώτα σε Τέξας και Χιούστον για τις γεωτρήσεις
«Εδώ και δεκαετίες δεν το χουμε κάνει πράξη στους υδρογονάνθρακες, αλλά ο Κυριάκος Μητσοτάκης το κάνει. Σε δύο χρόνια θα ξέρουμε αν έχουμε εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα», υπογράμμισε ο κ. Παπασταύρου
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου
Πιερρακάκης: Χρειαζόμαστε περισσότερες ξένες και αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα
Ο Υπουργός αναφέρθηκε στις θετικές προοπτικές που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία πέραν του ενεργειακού τομέα και στάθηκε ιδιαίτερα στη στρατηγική προσέλκυσης περαιτέρω αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης
Συνάντηση Τσιάρα – Χάνσεν: Η νέα ΚΑΠ πρέπει να παραμείνει μοχλός ανάπτυξης, καινοτομίας και κοινωνικής συνοχής
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της βιωσιμότητας του πρωτογενούς τομέα, η ανάγκη για στήριξη των νέων και πραγματικών παραγωγών, οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης και τα νέα εργαλεία της ΕΕ για την αντιμετώπισή της
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Ελλάδας, Κώστας Τσιάρας και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας και Τροφίμων, Κρίστοφ Χάνσεν