Η εταιρία έχει χωριστεί σε δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις, οι οποίες πλέον είναι αποφασισμένες να φτάσουν μέχρι το τέλος, προκειμένου να επικρατήσουν. Από την μία ο Λεωνίδας Μπόμπολας μαζί με τον Δημήτρη Κούτρα και από την άλλη τα αδέρφια Καλλιτσάντση.
Μέχρι πριν από μερικούς μήνες γινόταν προσπάθεια να βρεθεί φόρμουλα να χωρίσουν πολιτισμένα. Πλέον το σενάριο αυτό έχει εγκαταλειφθεί και ο μοναδικός στόχος για την κάθε πλευρά είναι η επικράτηση.
Τον πρώτο πυροβολισμό στην διαμάχη τον έριξε η πλευρά Καλλιτσάντση, με την δημοσιοποίηση της διαμάχης – όχι πως μέχρι τότε ήταν κρυφή – και το αίτημα για αλλαγή διοίκησης και μετάβασης του ομίλου στην νέα εποχή. Η πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα αντέκρουσε το σκεπτικό της κίνησης αυτής λέγοντας ότι η οικογένεια Καλλιτσάντση ήταν εκεί σχεδόν 20 χρόνια συγκατοίκησης και δεν μπορεί πλέον να παίζει τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου. Εφόσον ισχυρίζεται ότι υπάρχουν ευθύνες για την κακή πορεία του ομίλου, τότε αυτές επιμερίζονται και δεν βαρύνουν μόνο την μία πλευρά. Μάλιστα σημειώνουν ότι πολλές επιχειρηματικές κινήσεις (αποτυχημένες) χρεώνονται στην πλευρά Καλλιτσάντση, που είχε και την πατρότητά τους και φέρνουν ως παράδειγμα την εξωπραγματικές ζημιές του ομίλου στην Μέση Ανατολή.
Την ίδια ώρα επικρατεί σοβαρός προβληματισμός στην πλευρά των τραπεζών, για την έκρυθμη κατάσταση στον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, δεδομένου του τεράστιου δανεισμού που υπάρχει.
Ας δούμε λίγο τι ισχυρίζονται οι δύο πλευρές λίγες ώρες πριν την «μητέρα των μαχών».
Η πλευρά Καλλιτσάντση ισχυρίζεται ότι υπάρχουν στον όμιλο σοβαρές αστοχίες, έλλειψη σχεδιασμού και λανθασμένες επιχειρηματικές κινήσεις, τις οποίες και χρεώνει στην αντιμαχόμενη πλευρά. Προτείνει μάλιστα ένα συγκεκριμένο σχέδιο από το οποίο μπορεί ο όμιλος να βγει από την κρίση.
Η πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα αντικρούει τις κατηγορίες και ισχυρίζεται ότι η θρυαλλίδα που έφερε την ΕΛΛΑΚΤΩΡ στην σημερινή της κατάσταση είναι τα έργα στην Μέση Ανατολή. Όπως αναφέρεται στην παρουσίαση που έκαναν οι Μπόμπολας – Κούτρας , ο κλάδος της κατασκευής αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες καθώς καλείται να καλύψει ζημιές στην Μέση Ανατολή ύψους άνω από 235 εκατ. ευρώ. Ένα δυσθεώρητο νούμερο που εξηγεί τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τα οποία έχουν παραδεχτεί και οι αδερφοί Καλλιτσάντση, υποστηρίζοντας ότι «η εταιρεία έχει αρχίσει να τρώει τις σάρκες της για να εξασφαλίσει μετρητά…».
Οι ζημιές μάλιστα σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ομίλου Δ. Κούτρα είναι πολύ μεγαλύτερες και αγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ αν υπολογιστούν και τα προβλήματα που ανέκυψαν τα προηγούμενα χρόνια και στην περιοχή των Βαλκανίων. Στην παρουσίαση αναφέρεται ότι έχει επιτευχθεί περιορισμός του ελλείμματος και ότι τα έργα στην Μέση Ανατολή (μετρό στο Κατάρ, συντήρηση αεροδρομίου) θα έχουν ολοκληρωθεί ως τα τέλη του έτους.
Η πλευρά Καλλιτσάντση καταγγέλλει πρωτοφανείς προσπάθειες παραπλάνησης των επενδυτών και των μετόχων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ εκ μέρους της πλευράς Μπόμπολα – Κούτρα.
Όπως σημειώνει περιλαμβάνονται μη δημοσιευμένα, μη ελεγμένα, και προσαρμοσμένα οικονομικά μεγέθη, προκειμένου να δοθεί μια ασυνεπής και στρεβλή εικόνα της απόδοσης των επιμέρους δραστηριοτήτων της εταιρείας. Ο ίδιος σημειώνει ότι δεν πρόκειται για έγγραφο του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά για προσωπικό έγγραφο της πλευράς Μπόμπολα- Κούτρα με παραποιημένα στοιχεία και στόχο την παραπλάνηση του επενδυτικού κοινού.
Σανίδα σωτηρίας η Αττική Οδός
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο από τις παρουσιάσεις, των δύο πλευρών, είναι ότι μέρος των δανείων ύψους 400 εκατ. ευρώ, αποπληρώνονται από τα μερίσματα της Αττικής Οδού, γεγονός που εξηγεί και την αγωνία των μετόχων για την επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης (2024). Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, τα έσοδα από τις παραχωρήσεις της εταιρείας δεν επαρκούν για να καλύψουν τις δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου, εφόσον δεν εξασφαλιστεί επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής. Στόχος είναι να μειωθεί ο δανεισμός του ομίλου κατά 390 εκατ. ευρώ. Η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης δανεισμού, θεωρείται ότι μπορεί να οδηγήσει σε επαναφορά της μερισματικής πολιτικής μέσα στην επόμενη τριετία.
Στο πλαίσιο αυτό η πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα προτείνει την αποεπένδυση από μη στρατηγικές θυγατρικές ή συμμετοχές, σε τομείς που δεν αποτελούν τον πυρήνα των δραστηριοτήτων του ομίλου και οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στο τρίπτυχο, κατασκευές, έργα παραχώρησης και υποδομές για το περιβάλλον.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κατασκευές αποδίδουν περίπου το 70%-80% των εσόδων του ομίλου και ο τομέας των Παραχωρήσεων το 60% – 70% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA).
Η απόφαση της πώλησης περιουσιακών στοιχείων, θα υλοποιηθεί με μια σειρά ενεργειών που περιλαμβάνουν σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι και το α΄ τρίμηνο του 2019.
Ο όμιλος σχεδιάζει την έξοδο από την ΕΛΤΕΧ Άνεμος, η οποία χαρακτηρίζεται το πιο ελκυστικό περιουσιακό στοιχείο, το οποίο όμως θεωρείται ότι δεν δημιουργεί συνέργειες για τον όμιλο. Υπό την προϋπόθεση εξασφάλισης «επωφελούς τιμήματος», το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα πώλησης ορίζεται μέσα στους επόμενους 6 μήνες. Υπενθυμίζεται ότι ο τομέας της ενέργειας αποτελούσε κομμάτι του ομίλου που διοικούσε η πλευρά Καλλιτσάντση, η οποία επιδιώκει την διατήρησή του και την επέκταση του ομίλου στον τομέα των ΑΠΕ και μάλιστα ισχυρίζεται ότι αποτελεί μία από τις πλέον κερδοφόρες δραστηριότητες του ομίλου.
Στα περιουσιακά στοιχεία που σχεδιάζεται να εκποιηθούν το αργότερο έως το α΄ τρίμηνο του 2019 περιλαμβάνονται επίσης η Reds (real estate), τo 1,1% της Eldorado Gold και το 5% της θυγατρικής της Hellas Gold καθώς και το 22% της Elpedison που δραστηριοποιείται στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Τα έσοδα από την πώληση των περιουσιακών αυτών στοιχείων που υπολογίζονται σε 200 εκατ. ευρώ, θα αξιοποιηθούν για να καλύψουν τις ταμειακές ανάγκες της εταιρείας ενώ θα αναζητηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για να μπορέσει ο όμιλος να χρηματοδοτήσει την νέα γενιά παραχωρήσεων (Εγνατία Οδός, ΒΟΑΚ, επεκτάσεις της Αττικής Οδού).
Η τελευταία πράξη στο δράμα της ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα παιχθεί την Παρασκευή, εκτός και αν δοθεί παράταση, κάτι που κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει με βεβαιότητα.
Του Θανάση Παπαδή