Οικονομία

Τι μνημόνιο θα έχουμε μετά το 2018 – Οι τρεις επιλογές

Η κυβέρνηση ξορκίζει ένα τέταρτο μνημόνιο, οι Θεσμοί σύμφωνα με δημοσιεύματα που είδαν το φως το Σαββατοκύριακο το χαρακτήρισαν σπέκουλα, ο πρωθυπουργός με δηλώσεις του μίλησε για το τέλος της επιτροπείας.

Καλά και ειδυλλιακά τα προαναφερόμενα. Είναι, όμως και στην πραγματικότητα έτσι; Ας ξεκινήσουμε από τα απλά. Στην περίπτωση που η χώρα δεν καταφέρει να βγει στις αγορές με βάση τις οικονομικές της επιδόσεις σε συνδυασμό με τη ρύθμιση του χρέους και τις απλές εγγυήσεις των δανειστών είναι σίγουρο το τέταρτο μνημόνιο.

Το ΔΝΤ αναφερόμενο στη ρύθμιση του χρέους κάνει λόγο για αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και τη σύνδεση της ρύθμισης του χρέους με την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως με τη μία ή την άλλη μορφή θα υπάρχει ένα είδος μνημονίου, λιγότερο ή περισσότερο δεσμευτικό και επαχθές ανάλογα με την πρόοδο που θα κάνει η ελληνική οικονομία στο προσεχές διάστημα.

Η τρίτη λύση η οποία είναι η πλέον ευνοϊκή για τη χώρα και στηρίζεται στην έξοδο στις αγορές συνδέεται και αυτή με μνημόνιο. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση θα είναι επιλογή της κυβέρνησης αν θα κάνει η χρήση ή όχι. Και να εξηγούμαστε. Για λόγους ασφαλείας η έξοδος της χώρας στις αγορές μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018 θα συνοδευτεί, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν, με μία προληπτική πιστωτική γραμμή από τον ESM, ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα που ενδέχεται να προκύψουν από ενδεχόμενη κερδοσκοπία στα ομόλογα που θα θελήσει να εκδώσει η Ελλάδα.

Μία τέτοια πιστωτική γραμμή, σύμφωνα με τα ισχύοντα, απαιτεί εκ των προτέρων ένα μνημόνιο, στο οποίο θα περιγράφονται οι πολιτικές που θα εφαρμοστούν, ενώ θα προβλέπονται και τακτικοί, συνήθως τριμηνιαίοι, έλεγχοι της πορείας των προϋπολογισμών.

Το αν η χώρα μας θα κάνει χρήση ή όχι εξαρτάται από την ίδια και στην πραγματικότητα θα εξαρτηθεί από τις συνθήκες που θα έχουν διαμορφωθεί στις αγορές όταν επιχειρηθεί η έξοδος και το πως θα αντιμετωπιστούν τα ελληνικά ομόλογα.

Αν οι συνθήκες είναι άσχημες και το κόστος δανεισμού πολύ υψηλό, η Ελλάδα θα μπορεί να κάνει χρήση της προαιρετικής πιστωτικής γραμμής του ESM, να δανειστεί με χαμηλό επιτόκιο και επομένως να εφαρμόσει τα μέτρα που θα περιλαμβάνονται στο μνημόνιο που θα έχει υπογραφεί για την προληπτική πιστωτική γραμμή.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα
ΗΠΑ: Το αναμενόμενο πάγωμα των επιτοκίων αυξάνει το κόστος δανεισμού
Η κίνηση αυτή αντανακλά μια μετατόπιση στο κλίμα της αγοράς, με τα συμβόλαια ανταλλαγής επιτοκίων που συνδέονται με τη συνεδρίαση της Fed τον Δεκέμβριο να υποδηλώνουν πλέον περίπου ισόποσες πιθανότητες μείωσης των επιτοκίων
iStock
Η Γαλλική Εθνοσυνέλευση απορρίπτει προτάσεις για φόρο πλούτου για τον προϋπολογισμό
Η κυβέρνηση αντιτάχθηκε στις προτάσεις, λέγοντας ότι η Γαλλία δεν έχει ποτέ φορολογήσει επιχειρηματικά περιουσιακά στοιχεία και ότι τα μέτρα πιθανότατα θα καταργηθούν από το συνταγματικό δικαστήριο
Alexis Sciard
ΔΥΠΑ και ΙΝΕΔΙΒΙΜ συνεργάζονται για τη στήριξη των νέων – Δωρεάν Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων για σπουδαστές
Η πρωτοβουλία παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα (31.10.25), στην Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑΣ) Μαθητείας Πειραιά, με σκοπό την ενημέρωση και τη διάθεση των πρώτων καρτών στους σπουδαστές
ΔΥΠΑ και ΙΝΕΔΙΒΙΜ συνεργάζονται για τη στήριξη των νέων – Δωρεάν Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων για σπουδαστές
Πιερρακάκης: Η μεγαλύτερη φοροαπαλλαγή της μεταπολίτευσης – Τι προβλέπει η νέα φορολογική μεταρρύθμιση
Το νομοσχέδιο για τη φορολογική μεταρρύθμιση είναι ένα καλά μελετημένο σχέδιο παρεμβάσεων που ενισχύει τη σταθερότητα, την ανάπτυξη και τη δικαιοσύνη, σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ
Κυριάκος Πιερρακάκης
Πρόταση της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων για ελληνικά πολεμικά πλοία στο πρόγραμμα SAFE
Η πρωτοβουλία στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και άλλων ευρωπαϊκών ή τρίτων χωρών, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ελληνικής ναυπηγικής και αμυντικής βιομηχανίας
American Modern Warship In The Ocean