Έχω επισκεφθεί το Μουσείο της Skoda, που βρίσκεται στην Μλάντα Μπόλεσλαβ, την παραδοσιακή έδρα της τσέχικης μάρκας, μέλος του ομίλου της VW, εκεί όπου εδράζεται και το βασικό εργοστάσιο παραγωγής.
Το Μουσείο λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1995 και εδώ και 30 χρόνια επιχειρεί να συμπυκνώσει τα 130 χρόνια ιστορία της Skoda, από τα πρώτα ποδήλατα Laurin & Klement, των ιδρυτών της μάρκας, έως τη σύγχρονη εποχή της ηλεκτροκίνησης.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το Μουσείο Skoda στεγάζεται σε ένα ιστορικό βιομηχανικό κτήριο των αρχών του 20ού αιώνα, στη λεωφόρο Vaclav Klement. Το κτήριο, που κάποτε φιλοξενούσε την παραγωγή ποδηλάτων, μοτοσικλετών, κινητήρων και αυτοκινήτων, μεταμορφώθηκε σε έναν σύγχρονο εκθεσιακό χώρο αφιερωμένο στη μνήμη και τη δημιουργία.
Το 2012, το μουσείο ανακαινίστηκε πλήρως, αποκτώντας τη σημερινή του μορφή. Ο εκθεσιακός χώρος των 1.800 τ.μ. χωρίζεται σε τρία θεματικά τμήματα – Παράδοση, Εξέλιξη και Ακρίβεια – και περιλαμβάνει ειδικό χώρο φύλαξης για σπορ οχήματα και πρωτότυπα, την πολυλειτουργική αίθουσα Laurin & Klement Forum, το καφέ και εστιατόριο Vaclav, καθώς και κατάστημα με αναμνηστικά. Σήμερα, φιλοξενούνται περίπου 50 αυτοκίνητα, 5 μοτοσικλέτες και 2 ποδήλατα, ενώ στους αποθηκευτικούς χώρους βρίσκονται 23 μελέτες, πρωτότυπα και αγωνιστικά μοντέλα.
Από το 2018, η μόνιμη έκθεση περιλαμβάνει και έναν κινητήρα αεροσκάφους L&K–Lorraine-Dietrich 450 του 1926, σε συνεργασία με το Εθνικό Τεχνικό Μουσείο της Πράγας, αναδεικνύοντας το λιγότερο γνωστό αλλά σημαντικό κεφάλαιο της Laurin & Klement στην αεροπορία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ζήτησα από τον επικεφαλής του Μουσείου Skoda, Michal Velebný, να μιλήσουμε για την ιστορία του Μουσείου και τη συνεισφορά του στην ιστορία της Skoda.
Γεννημένος το 1964, αποφοίτησε από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο στο Liberec το 1989, Τεχνολογία μηχανικής και συναρμολόγησης και είναι ο τρίτος στην οικογένεια μετά τον παππού του και τον πατέρα του που εργάζεται στη Skoda.
Αγαπητέ Michal, πόσους επισκέπτες έχετε τον χρόνο;
Το μουσείο μας είναι ανοικτό όλο το χρόνο, 7 μέρες την εβδομάδα και έχουμε 270.000 επισκέπτες ετησίως. Οι μισοί είναι Τσέχοι πολίτες και οι άλλοι μισοί από το εξωτερικό, κυρίως από Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία, Ολλανδία και από χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα.
Ποια είναι η ηλικία των επισκεπτών;
Έχουμε όλες τις ηλικίες, από μαθητές σχολείων έως και συνταξιούχους που έχουν χρόνο για τέτοιες επισκέψεις. Το πιο σημαντικό και ενδιαφέρον είναι ότι μπορούν να συνδυάσουν την επίσκεψη στο μουσείο μαζί με μια επίσκεψη στο εργοστάσιο παραγωγής που βρίσκεται δίπλα.
Ποιο είναι το σημαντικότερο έκθεμα του μουσείου;
Αυτό που βλέπει κάποιος επισκέπτης εξαρχής είναι η ιστορία της Skoda από το ξεκίνημά της πριν από 130 χρόνια, τις πρώτες δημιουργίες των ιδρυτών της εταιρείας Vaclant Laurent και Vaclant Klement, τα πρώτα ποδήλατα, τις πρώτες μοτοσυκλέτες και τα πρώτα αυτοκίνητα, βεβαίως.
Στο μουσείο θα βυθιστεί ο επισκέπτης σε όλα τα επιτεύγματα της Skoda, από φθηνά αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1930 που έκαναν δημοφιλή τη μάρκα, έως ακριβά αυτοκίνητα, λιμουζίνες της δεκαετίας του 1960.
Το πιο παλιό αυτοκίνητο είναι του 1925. Το μοντέλο Voiturette A ξεκίνησε την κατασκευή του το 1906, στο εργοστάσιο της Μλάντα Μπόλεσλαβ, αλλά το συγκεκριμένο της συλλογής είναι κατασκευής 1925.
Πότε έγινε η αρχή του μουσείου;
Το 1968 η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε τη δημιουργία μιας συλλογής. Έβαλε διαφήμιση στα μέσα ενημέρωσης της εποχής, προκειμένου να συγκεντρώσει αυτοκίνητα επί πληρωμή, κάνοντας οικονομικές προσφορές. Πράγματι το κοινό ανταποκρίθηκε στέλνοντας γράμματα με φωτογραφίες των αυτοκινήτων που κατείχαν και από το 1968 έως το 1974 συγκεντρώθηκε η πρώτη συλλογή με 60 αυτοκίνητα. Στην πορεία προσθέσαμε αυτοκίνητα από την παραγωγή ή και από ιδιωτικές συλλογές. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε 370 εκθέματα όλων των ειδών.
Στο εργοστάσιο εργάζονται 20 άτομα αλλά έχουμε πολλά περισσότερα σε διάφορες άλλες υπηρεσίες.
Έχετε κάνει παρουσιάσεις εκθεμάτων του μουσείου σε άλλες χώρες;
Βρισκόμαστε σε επαφή με εισαγωγείς Skoda σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα συνεργαζόμαστε με τη Skoda Γαλλίας και συμμετέχουμε στο Retromobile στο Παρίσι, φέτος παρουσιάσαμε μοντέλα στο Σάλτσμπουργκ και από καιρό σε καιρό κάνουμε τέτοιες κινήσεις.
Ποιο είναι το μήνυμα που εκπέμπει το μουσείο στον κόσμο που το επισκέπτεται;
Το μήνυμα του μουσείο είναι ότι δεν αποτελεί ένα πάρκινγκ παλαιών αυτοκινήτων, αλλά εξηγούμε τι βρίσκεται πίσω από αυτό, την ιστορία της εταιρείας, την προσοχή που πρέπει να δίνουμε στους πελάτες μας.
Μεταφέρουμε, λοιπόν, τον κόσμο από το παρελθόν της αυτοκίνησης Skoda, στο παρόν με τα νέα μοντέλα.
Αγαπητέ Michal σε ευχαριστώ πολύ.