Ελλάδα

Φρεγάτες MEKO: Τα «αγκάθια» στο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού τους

Μια σειρά από «αγκάθια» παραμένουν στην προσπάθεια για ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και της κοινοπραξίας TKMS – Thales Netherlands σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ.

To σημαντικότερο εμπόδιο είναι χωρίς αμφιβολία το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης αφού το κόστος του προγράμματος δείχνει να ξεπερνά κατά πολύ τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε ότι ο εκσυγχρονισμός των πλοίων θα έφτανε τα 605 εκατομμύρια ευρώ.

Ωστόσο, η καθυστέρηση στην υλοποίηση του προγράμματος αλλά και μια σειρά από άλλους παράγοντες εκτινάσσουν το συνολικό ποσό κατά τουλάχιστον 200 εκατομμύρια ευρώ, με το Πολεμικό Ναυτικό να δέχεται υπέρβαση λίγο πάνω από τα 700 εκατομμύρια ευρώ και ταυτόχρονα καμία διαφοροποίηση ή αλλαγή στη διαμόρφωση των πλοίων τόσο σε ό,τι αφορά τα μηχανολογικά όσο και τα ηλεκτρονικά τους συστήματα.

Σημαντικά προβλήματα στη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων προκύπτουν και από τους μεγάλους περιορισμούς που επιβάλλει ο γνωστός για τα εξοπλιστικά «δύσκολος» νόμος 39/78 καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η κοινοπραξία αρνείται να δεχτεί υποχρεώσεις που επιβάλλονται. Έτσι είτε πρέπει τα προβλήματα να επιλυθούν με νομοθετική ρύθμιση είτε να αρχίσει η διαδικασία από την αρχή με ό,τι αυτό συνεπάγεται χρονικά στην υλοποίηση του προγράμματος.

fregata meko

Παράμετρος της συμφωνίας αποτελούν και τα ναυπηγεία στα οποία θα πραγματοποιηθούν όλες οι εργασίες, καθώς η επιλογή τους πρόκειται να γίνει από την κοινοπραξία, η οποία φέρεται ήδη να έχει προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις και να έχει πάρει προσφορές από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας αλλά και Σαλαμίνας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το προβάδισμα να έχουν τα ναυπηγεία Σαλαμίνας ωστόσο ήδη να υπάρχουν ενστάσεις και αντιδράσεις αν και οι προσφορές που υπέβαλαν και οι τρεις «μνηστήρες» είναι εμπιστευτικές, ενώ και οι πιστοποιήσεις που διαθέτει ή όχι κάθε ναυπηγείο αποτελούν στοιχείο που παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή της κοινοπραξίας.

Δύσκολο εγχείρημα

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και τα ίδια τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού αναφερόμενα στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO, τόνιζαν από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα με δεδομένη την ηλικία των πλοίων, αφού κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πως όταν αρχίσουν οι εργασίες στην πρώτη φρεγάτα δεν θα προκύψουν ζητήματα τα οποία θα συνεπάγονται τόσο χρονική καθυστέρηση όσο και επιπλέον κόστος.

fregata meko

Πρόκειται για ένα ενδεχόμενο το οποίο γνωρίζει φυσικά και η κοινοπραξία καθώς ο εκσυγχρονισμός σε πλοία τα οποία έχουν ήδη «γράψει» χιλιάδες μίλια και πλησιάζουν τα 30 χρόνια υπηρεσίας θεωρείται ως εξαιρετικά σύνθετο και υψηλού ρίσκου πρόγραμμα.

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και της κοινοπραξίας TKMS – Τhales Netherlands με τη συμμετοχή και της αρμόδιας για τα εξοπλιστικά Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων όπως ήδη έχει αναφέρει το οnalert.gr βρίσκονται στο πλέον κρίσιμο σημείο.

Το Ναυτικό Επιτελείο έθεσε πρόσφατα όλα τα προαπαιτούμενα καθώς και την οικονομική «οροφή» στην οποία μπορεί να φτάσει το πρόγραμμα και αγγίζει στο μέγιστο περίπου τα 750 εκ ευρώ.

Πλέον, το Πολεμικό Ναυτικό περιμένει εντός των επόμενων εβδομάδων την απάντηση της κοινοπραξίας η οποία μπορεί να αποτελεί μια αντιπρόταση, την ώρα που πλέον η «κλεψύδρα» έχει ήδη αδειάσει και τα χρονικά περιθώρια στενεύουν καθώς αν ακόμα και εντός του καλοκαιριού οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία, η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού και των τεσσάρων φρεγατών MEKO μπορεί να φτάσει έως και το 2030.

Του Κώστα Σαρικά / onalert.gr

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα
Μαρία Καρυστιανού: «Δέχτηκα απειλές εγώ και η οικογένειά μου για την προανακριτική για τα Τέμπη»
«Δεν θα κρυφτώ πίσω από το δάχτυλό μου, ξέρω με ποιους τα ‘χω βάλει», τονίζει σε συνέντευξή της η Μαρία Καρυστιανού μετά από καταγγελία στο ελληνικό FBI για απειλές που δέχτηκε η ίδια και η οικογένειά της
Η Μαρία Καρυστιανού
12
Ένας 38χρονος κουρέας πνίγηκε στη Χαλκιδική – «Ήταν υγιής και γυμνασμένος, δεν ξέρουμε τι έγινε» λένε οι συγγενείς του
«Είπε στον φίλο του ότι θα έμπαινε να κολυμπήσει γιατί μετά ήθελαν να πάνε για φαγητό και δεν ήθελε να κολυμπήσει μετά με γεμάτο στομάχι» λέει ο αδερφός του άτυχου 38χρονου
Ο 38χρονος που πνίγηκε στη Χαλκιδική 1
«Πήγε να βοηθήσει έναν άνθρωπο, και την χτύπησε το φορτηγό, "έφυγε" σαν ήρωας», λέει ο σύζυγος της αστυνομικού που πέθανε στη Χαλκιδική
Η σύζυγος μου γύριζε από την υπηρεσία της στις 5 Απριλίου, δεν μπόρεσε να τραβήξει τον ξαπλωμένο και τους χτύπησε το φορτηγό και τους δύο», εξηγεί ο σύζυγος της 46χρονης που πέθανε μετά από 2μηνη νοσηλεία
Η 46χρονη αστυνομικός που παρασύρθηκε από φορτηγό τον Απρίλιο και κατέληξε στις 14 Ιουνίου 1