Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τον Τελωνειακό Κώδικα – το οποίο περιέχει φορολογικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις, διατάξεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής, τις ρυθμίσεις για τη μεταφορά των δεδομένων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ και την ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ από την ανεξάρτητη Αρχή – καθώς και η τροπολογία για τον μηδενισμό των χρεώσεων στις συναλλαγές από τα ΑΤΜ.
Ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, μίλησε στη Βουλή και αναφέρθηκε στον πυρήνα των αλλαγών και στον εκσυγχρονισμό με μεταρρυθμιστικό πρόσημο του νέου Τελωνειακού Κώδικα. Επισήμανε δε, ότι αυτό συνδέεται και με πράγματα τα οποία συζητούνται σε εθνικό αλλά διεθνές επίπεδο περί δασμών, όπου όλη η διαπραγμάτευση που διεξάγεται ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις Ηνωμένες Πολιτείες ακουμπά πυρηνικά το θέμα των τελωνείων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Αναλυτικά η ομιλία του υπουργού: «Το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε έχει στον πυρήνα του το ζήτημα των τελωνείων, είναι ο νέος Τελωνειακός Κώδικας. Μετά από πάνω από 20 χρόνια, γίνεται μια πάρα πολύ ουσιαστική ανανέωση στο θεσμικό λογισμικό, το οποίο αφορά τη λειτουργία των τελωνείων.
Και πριν πάω στον πυρήνα των αλλαγών, στον εκσυγχρονισμό, στο μεταρρυθμιστικό πρόσημο του νέου Τελωνειακού Κώδικα, απλώς θέλω να έχετε κατά νου πώς αυτό συνδέεται και με πράγματα τα οποία συζητούμε και εθνικά και διεθνώς αυτή τη στιγμή. Και αναφέρομαι στη συζήτηση περί δασμών, όπου όλη η διαπραγμάτευση που διεξάγεται ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και στις ΗΠΑ ακουμπά πυρηνικά το θέμα των τελωνείων.
Ήδη, με το υφιστάμενο επίπεδο δασμών, το οποίο η ΕΕ βάζει, το 12,7% του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, συνολικά, προέρχεται από έσοδα από δασμούς. Τα δε έσοδα από δασμούς, κατά τα τρία τέταρτα πηγαίνουν στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, κατά το ένα τέταρτο πηγαίνουν στους εθνικούς προϋπολογισμούς. Όλο αυτό γίνεται στα τελωνεία. Και ο τρόπος με τον οποίο τα τελωνεία λειτουργούν, ψηφιοποιούνται, θεσμικά ενισχύονται, είναι εξαιρετικά σημαντικός για να μπορεί κανείς να έχει κυριαρχία εν τοις πράγμασι σε αυτό το επίπεδο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Εμείς με αυτό το νομοσχέδιο ερχόμαστε να κάνουμε πολλά πράγματα – είχαμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε εκτενώς- και χθες, ο πυρήνας, φυσικά, είναι αυτός ο οποίος ανέφερα πριν, τα τελωνεία. Κρίσιμος κόμβος, συνεπώς, στη ροή της εμπορικής και οικονομικής δραστηριότητας, γιατί εκεί διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορίου, η ασφάλεια των αγαθών, τα συμφέροντα του κράτους, τα συμφέροντα των πολιτών.
Σημειώνονται όμως και αρνητικά φαινόμενα στη διαχείριση των υποθέσεων, όπως αποτυπώνονται σε υποθέσεις παρανομιών που συχνά βλέπουμε να βρίσκουν το φως της επικαιρότητας.
Με το νομοσχέδιο αυτό νομίζω ότι θα διαπιστώσετε μελετώντας τα άρθρα του ότι κλείνουμε ερμητικά τα παράθυρα και τις δυνατότητες για κατάχρηση εξουσίας που μπορεί να υπήρχαν κυρίως λόγω, εγώ θα πω, της υστέρησης της εφαρμογής νέων τεχνολογιών στο τελωνειακό έργο, αλλά και μιας θεσμικής υστέρησης. Δηλαδή, πραγμάτων που έπρεπε να αλλάξουν ως προς τη θεσμική τους αρχιτεκτονική. Και, εδώ που τα λέμε, είναι λογικό να έχουμε αυτή την υστέρηση, αφού εδώ και 24 χρόνια βρίσκεται σε εφαρμογή ένας Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας που είναι πλέον φανερό ότι δεν απαντά στις ανάγκες μιας σημερινής εποχής, απαντούσε στις ανάγκες της προηγούμενης. Μιας εποχής προ ψηφιακής, όπου το ενδο-ευρωπαϊκό αλλά και το διεθνές εμπόριο δεν είχαν τα χαρακτηριστικά που έχουν σήμερα.
Να πω εδώ ότι συζητάμε και πρόσθετες αλλαγές αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε σχέση με το πώς θα αντιμετωπίσουμε τα τελωνεία. Θα χρειαστούμε διαρκείς βελτιώσεις στο θεσμικό λογισμικό των τελωνείων. Πάντως, σίγουρα εδώ ερχόμαστε και κάνουμε μια πάρα πολύ σημαντική αλλαγή. Ξεκινώ σταχυολογώντας πέντε παρεμβάσεις:
Πρώτη παρέμβαση, ο εκσυγχρονισμός με βάση την υιοθέτηση των νεότερων τεχνολογιών. Τα τελωνεία πρέπει να φύγουν άμεσα από την αναλογική εποχή του χαρτιού, του στυλό και των αναπόφευκτων καθυστερήσεων. Θα έλεγα, με την ευκαιρία αυτή, ότι αυτό είναι κάτι το οποίο γενικά θέλουμε να το πετύχει η χώρα. Ήδη η ψηφιοποίηση είναι κάτι το οποίο έχει τρέξει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια. Η χώρα πραγματοποιεί το άλμα από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στα τελωνεία, εισάγεται η ηλεκτρονική υπογραφή, τόσο για τους ελεγκτές, όσο και για τους ελεγχόμενους. Οι πράξεις θα κοινοποιούνται ηλεκτρονικά, η προώθηση των εργασιών θα πραγματοποιείται με νέες ταχύτητες και η διοίκηση, με αυτό τον τρόπο, θα γίνει περισσότερο ορατή, προβλέψιμη, αποτελεσματική.
Σημαντική αλλαγή αφορά τον εφοδιασμό των τελωνείων με ένα σύγχρονο Σύστημα Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων συνδεδεμένο με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό που μεγιστοποιεί τις δυνατότητες ταχύτατων και αξιόπιστων ελέγχων. Στο ελληνικό κράτος η αποτελεσματικότητα πρέπει να περάσει – αυτό θα ήθελα πάρα πολύ να το υπογραμμίσω – στην πρώτη γραμμή των στόχων μας. Θα πρέπει σε κάθε υπηρεσία, σε κάθε υπουργείο να δούμε πώς μπορούμε να πετύχουμε αποτελεσματικότητα από μεριάς του κράτους. Εν προκειμένω, πολίτες και επιχειρήσεις θα εξυπηρετούνται εξ’ αποστάσεως, θα έχουν συνεχή εικόνα της προόδου των υποθέσεών τους και δεν θα καταδικάζονται μέσα από καθυστερήσεις.
Δεύτερη παρέμβαση, τάξη, διαφάνεια και ισονομία. Για να ενισχύσουμε την κοινωνική εμπιστοσύνη πρέπει όλοι οι πολίτες να είναι πεπεισμένοι ότι οι θεσμοί λειτουργούν εξίσου για όλους, ότι δεν υπάρχουν παρακάμψεις και ειδική μεταχείριση για κανέναν. Αυτός ο Κώδικας φέρνει νέους, αυστηρότερους κανόνες συμμόρφωσης. Τα πρόστιμα θα είναι δίκαια και σαφή. Η γενικότερη αντιμετώπιση των υποθέσεων θα συμβάλλει στην ενίσχυση μιας κουλτούρας όπου ο σεβασμός στη νομιμότητα θα είναι ολοένα και περισσότερο κυρίαρχο χαρακτηριστικό.
Η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών συνδυάζεται με τη δυνατότητα των τελωνειακών αρχών να μπορούν πλέον να διασυνδέονται, να συνεργάζονται διαλειτουργικά με άλλες υπηρεσίες. Να διασταυρώνουν στοιχεία και να αποκτούν πληρέστερη εικόνα για την κάθε υπόθεση. Το μέλλον της διοίκησης συνδυάζει την ευφυή επεξεργασία στοιχείων, την ακρίβεια και τη διασύνδεση που όλα μαζί δυναμώνουν την αποτελεσματικότητα, την ταχύτητα και τη διαφάνεια ταυτόχρονα.
Τρίτη παρέμβαση, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος σε νέες αγορές. Έχει σημασία ότι στο νέο τελωνειακό πλαίσιο εισάγεται ειδική πρόβλεψη για νέα καπνικά προϊόντα, όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού.
Τέταρτη παρέμβαση, η διευκόλυνση του εμπορίου και η στήριξη της επιχειρηματικότητας. Τα τελωνεία είναι κομβικό σημείο όπου το κράτος συνεργάζεται με την ιδιωτική οικονομία. Γι’ αυτό το κράτος οφείλει στη θέση των εμποδίων που μπορεί να υπάρχουν, να βάλει κρίσιμους επιταχυντές. Έτσι, για πρώτη φορά προβλέπεται η δυνατότητα διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των τελωνείων μέσω ψηφιακής αίτησης έτσι ώστε να υποστηριχθούν περισσότερο οι εξαγωγικές επιχειρήσεις που κινούνται στις διεθνείς αγορές και που οφείλουν να είναι ανταγωνιστικές στο σκέλος της ταχύτητας αλλά και της αποτελεσματικότητας για την προμήθεια των αγαθών τους.
Πέμπτη παρέμβαση, η εναρμόνιση με την Ευρώπη του αύριο. Η Ευρώπη σχεδιάζεται και ανασχεδιάζεται καθημερινά, αργά και σταθερά. Μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, μια χώρα που ανήκει πλέον στις παλιές πρώτες χώρες-μέλη της Ένωσης, οφείλει να δίνει το παρών με προετοιμασία, με προτάσεις, με συγκεκριμένες θέσεις, θα προσθέσω εδώ και με το παράδειγμά της, όπως κάνουμε τα τελευταία χρόνια έπειτα από αυτή τη μεγάλη δημοσιονομική περιπέτεια που είχαμε. Ο νέος τελωνειακός κώδικας εναρμονίζεται πλήρως με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, καθώς ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που έχουμε ως κράτος μέλος της ΕΕ. Δεν αντιπροσωπεύει απλά μια συμμόρφωση. Είναι μια μετεξέλιξη. Μέσα από την ενσωμάτωση των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών οικοδομούμε ένα σύγχρονο τελωνείο που είναι λειτουργικό, ασφαλές, ψηφιακό και ικανό να διασφαλίσει την ταχύτητα, τη λειτουργικότητα και την νομιμότητα στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Με όλα τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι ο νέος Τελωνειακός Κώδικας δεν είναι απλά μια τεχνικής φύσεως αλλαγή, μια αλλαγή που αφορά λίγους, είναι μια μεταρρύθμιση, μια μεταρρύθμιση που ακουμπά πολλούς, έμμεσα ή άμεσα ακουμπά ολόκληρη την οικονομία και κατά συνέπεια αφορά ολόκληρη την κοινωνία. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία γιατί κι αυτή η μεταρρύθμιση είναι άλλο ένα αναπόσπαστο κομμάτι του λειτουργικού και αποτελεσματικού κράτους που θέλουμε να οικοδομήσουμε, που θέλουμε να κατακτήσουμε.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Στο νομοσχέδιο αυτό, παράλληλα με τον νέο Τελωνειακό Κώδικα προχωρούμε και σε μία διπλή πρωτοβουλία: Επεκτείνουμε σημαντικά την προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και διορθώνουμε αδικίες που έχουν σημειωθεί σε διάφορα πεδία της οικονομικής δραστηριότητας.
Σε ό,τι αφορά την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, προωθούμε την ενσωμάτωση σημαντικών φορολογικών και διοικητικών μεταβολών. Η πολιτική στόχευση όλων αυτών των αλλαγών είναι η ενίσχυση της διαφάνειας, της λογοδοσίας, αλλά και της αποτελεσματικότητας των θεσμών ελέγχου.
Πρώτα και κύρια, είναι μείζονα πολιτική απόφαση η ενίσχυση των ελεγκτικών δυνατοτήτων του κράτους. Είχαμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε και χθες. Στο πλαίσιο αυτό θεσμοθετούμε τη δυνατότητα της ΑΑΔΕ για άντληση στοιχείων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και όλους τους συνεργαζόμενους ιδιώτες επί ποινή 10 – 100.000 ευρώ για όσους αρνηθούν να συνεργαστούν για τη χορήγηση στοιχείων.
Ταυτόχρονα, το ΣΔΟΕ ενσωματώνεται στην ΑΑΔΕ.
Η ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ πιστοποιεί τη βούληση της κυβέρνησης για απαλλαγή των φοροελεγκτικών μηχανισμών από οποιαδήποτε υποψία πολιτικής παρέμβασης. Το σύγχρονο κράτος πρέπει να λειτουργεί ουδέτερα, δίκαια και εντελώς ανεπηρέαστα από τις πολιτικές μεταβολές στη διακυβέρνηση.
Κρίσιμη παρέμβαση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο είναι επίσης η θέσπιση της υποχρεωτικής πληρωμής των μισθωμάτων ενοικίων μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Σε περίπτωση που ο μισθωτής δεν καταβάλλει το ενοίκιο μέσω τραπεζικού λογαριασμού, τότε χάνει κάθε είδους ευεργέτημα (όπως πχ την επιστροφή ενοικίου). Παράλληλα, το μίσθωμα που δεν θα έχει καταβληθεί ηλεκτρονικά δεν θα λογίζεται ως εκπιπτόμενη επιχειρηματική δαπάνη. Τέλος, ο εκμισθωτής στην περίπτωση αυτή χάνει και την έκπτωση ποσοστού 5% επί του εισοδήματος από το ακίνητο για δαπάνες συντήρησης, κάτι που προβλέπεται για όλα τα φυσικά πρόσωπα που είναι εκμισθωτές.
Με τον τρόπο αυτό κλείνουμε τα περιθώρια φοροδιαφυγής και σε αυτό το πεδίο της οικονομικής δραστηριότητας. Σε μια χώρα που τα περιθώρια φοροδιαφυγής στενεύουν, αυξάνεται το αίτημα για διαφάνεια, λογοδοσία, ορθολογισμό και αποτελεσματικότητα της διοίκησης. Ενισχύεται η εμπιστοσύνη στο κράτος, αλλά και η εμπιστοσύνη μέσα στην ίδια την κοινωνία.
Στην ίδια φιλοσοφία εντάσσεται και ο δεκαπλασιασμός των προστίμων σε περιπτώσεις διακίνησης αγαθών χωρίς την ύπαρξη των απαιτούμενων ψηφιακών παραστατικών. Και βέβαια, μια σημαντική εξέλιξη είναι και το Μητρώο Ιδιοκτησίας & Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ). Το Εθνικό Μητρώο Ακινήτων, ΜΙΔΑ, θα καταγράφει με ακρίβεια την ιδιοκτησία, τους διαχειριστές, τα ενοικιαζόμενα, ακόμη και στο πλαίσιο συμβολαίων με συμμετοχή κάτω του 5%. Αυτό σημαίνει: οι φορολογικές διαδικασίες γίνονται περισσότερο προβλέψιμες και δίκαιες, ακόμα κι όταν υπάρχουν οφειλές διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο πλήρους διαφάνειας και στο πεδίο των ακινήτων.
Επενδύουμε περισσότερο στο σύστημα IRIS. Έχετε διαπιστώσει ότι το σύστημα αυτό και οι ψηφιακές πληρωμές είναι κάτι που έχει αγκαλιαστεί από την κοινωνία. Έχουμε διπλασιάσει τα όρια, έχει ήδη ανακοινωθεί αυτό, χωρίς χρεώσεις για τους πολίτες. Εδώ λοιπόν, τι κάνουμε; Θεσμοθετούμε αυστηρά πρόστιμα έως 20.000 ευρώ για όσους αγνοούν τις υποχρεώσεις τους. Ακριβώς επειδή πιστεύουμε ότι το σύστημα αυτό πρέπει να μπορέσει να διαχυθεί σε όλη τη χώρα, να μπορεί να χρησιμοποιείται από κάθε πολίτη αυτής της χώρας. Και τα υλοποιούμε όλα αυτά γιατί πιστεύουμε πως όταν η οικονομική δραστηριότητα αποκτά πιο ισχυρά ψηφιακά χαρακτηριστικά, κερδίζει η διαφάνεια και η ταχύτητα των συναλλαγών. Κερδίζει η οικονομία και η κοινωνία ταυτόχρονα. Και άλλωστε, όταν μιλάμε για το πλεόνασμα του 4,8% το οποίο έχουμε τώρα, η θεμελιώδης παράμετρος διαμόρφωσης αυτού του πλεονάσματος, ανάμεσα σε άλλα, είναι και η διασύνδεση των POS συνολικά με τις μηχανές, με τις ταμιακές μηχανές, είναι η χρήση των ψηφιακών πληρωμών ευρύτερα.
Η ψηφιοποίηση της οικονομίας έχει επιτρέψει να μειωθεί η φοροδιαφυγή, να μειωθεί η παραοικονομία, να φέρουμε ένα μεγάλο κομμάτι αυτής στην επιφάνεια και έτσι έχουμε μπορέσει να θεμελιώσουμε πλεονάσματα, τα οποία ενισχύουν συνολικά την οικονομία. Πάνω σε αυτό λοιπόν, θα χτίσουμε.
Στα παραπάνω μπορούν να προστεθούν τα κίνητρα για την πρόωρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Και παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του Τελωνειακού Κώδικα και την επέκταση των πρωτοβουλιών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, διορθώνουμε και μια σειρά από αδικίες.
Στο πλαίσιο αυτό, εισάγουμε μια σημαντική αλλαγή που οι πολίτες περίμεναν καιρό, η οποία έχει συζητηθεί τις τελευταίες ημέρες: Δίνουμε τέλος στις καταχρηστικές χρεώσεις των τραπεζών, που επιβάλλονταν μέχρι χθες, ακόμη και σε απλές διατραπεζικές πράξεις, όπως αυτές στα ATM. Γενικά διαφωνούμε σταθερά με τις υπερβάλλουσες χρεώσεις στις καταναλωτές που μπορεί να υιοθετούνται από πλευρές της αγοράς. Και αυτές οι πρακτικές πρέπει να τερματιστούν στο όνομα πάνω από όλα του αλληλοσεβασμού και της εμπιστοσύνης, που είναι και το σημαντικότερο άυλο κεφάλαιο που πρέπει να ρέει και να διαχέεται μέσα στη κοινωνία.
Κατά συνέπεια με το νομοσχέδιο αυτό, αφενός κατοχυρώνουμε τις μηδενικές χρεώσεις για τους πελάτες των τραπεζών. Προχωρούμε στο μηδενισμό των χρεώσεων που επιβάλλουν οι τράπεζες μεταξύ τους, όπως ισχύει εγώ θα πω στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, ειδικά όταν μετέχουν στο ψηφιακό σύστημα, στο τραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ και καθιερώνουμε εθνικό πλαφόν 1,5 ευρώ για χρεώσεις τρίτων παρόχων. Και φυσικά κάτι σημαντικό, όταν μια τράπεζα έχει μετοχική σύνδεση με τρίτους παρόχους, τότε ο τρίτος πάροχος θα αντιμετωπίζει τους πελάτες της τράπεζας σαν να είναι η ίδια η τράπεζα. Άρα με μηδενική χρέωση. Με άλλα λόγια, δεν θα μπορεί ο τρίτος πάροχος να χρεώσει τον πολίτη σε συγκεκριμένη περίπτωση.
Ένα άλλο σημαντικό πεδίο στο οποίο παρεμβαίνουμε είναι στην κάλυψη δαπανών υγείας εργαζομένων από τους εργοδότες τους είναι κάτι που είχε συζητηθεί το προηγούμενο διάστημα. Θεσμοθετούμε την εξαίρεση από το φορολογητέο εισόδημα για τα δαπάνες υγείας εργαζομένων ή των οικογενειών τους που καλύπτονται από τον εργοδότη.
Επιπλέον, μία πολύ σημαντική διόρθωση αδικίας είναι και η εξής: στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη προκειμένου οι διαχειριστές, σύμβουλοι, μέτοχοι και μέλη εταιρειών να έχουν δυνατότητα να εκδίδουν φορολογική ενημερότητα χωρίς παρακράτηση στο τίμημα και να προβαίνουν σε πωλήσεις ή γονικές παροχές των ακινήτων τους, ακόμα και όταν η εταιρεία με την οποία συνδέονται έχει οφειλές προς το Δημόσιο.
Αυτό θα ισχύει, εφόσον πληρούνται δύο όροι:
Ο πρώτος είναι η εταιρεία να έχει διευθετήσει όλα τα χρέη της – π.χ. από ΦΠΑ – δηλαδή είτε να τα έχει εντάξει σε ρύθμιση την οποία και να τηρεί, είτε τα χρέη αυτά να τελούν σε αναστολή βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών της ΑΑΔΕ.
Ο δεύτερος είναι τα ίδια τα πρόσωπα που θέλουν να μεταβιβάσουν δικό τους ακίνητο να μην έχουν εταιρική ή μετοχική συμμετοχή στην εταιρεία (νομικό πρόσωπο ή οντότητα), ή αυτή να είναι εξαιρετικά περιορισμένη — δηλαδή κάτω από 5% για οποιαδήποτε μη εισηγμένη εταιρεία, και κάτω από 0,5% αν αυτή είναι εισηγμένη.
Η διάταξη αυτή ανοίγει τον δρόμο για μεταβιβάσεις ακινήτων ακόμη και στην περίπτωση που αυτά τα φυσικά πρόσωπα, που είναι μέλη διοίκησης ή εταιρειών, συνδέονται με εταιρική συμμετοχή άνω του 5% με εταιρείες οι οποίες χρωστούν στο Δημόσιο.
Γιατί προχωράμε σε αυτή τη ρύθμιση; Φυσικά, έχει προϋποθέσεις και κανόνες. Γιατί είναι ορθολογική και δίκαιη, και γιατί έτσι απελευθερώνεται ένα κομμάτι της οικονομικής δραστηριότητας που πρακτικά σήμερα είναι μπλοκαρισμένο.
Όλα αυτά είναι ρυθμίσεις – αν θέλετε και αδικίες – οι οποίες είχαν θεμελιωθεί τα χρόνια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, μέσα από κανόνες οι οποίοι πολύ συχνά ήταν και υπερβολικά σκληροί. Όσο η οικονομία ενισχύεται, σταδιακά εξορθολογίζουμε αυτό το θεσμικό πλαίσιο που παραλάβαμε μέσα στον χρόνο.
Επιπλέον, μαζί με όλα τα παραπάνω, εμπλουτίζουμε τα κίνητρα για επενδυτές και φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού, ενισχύοντας έτσι την τάση επιστροφής στην πατρίδα. Το σχέδιο προβλέπει φορολογικά κίνητρα σε άτομα και οικογένειες που επέλεξαν την Ελλάδα ως τόπο επένδυσης — με απαλλαγές από φόρους δωρεάς και κληρονομιάς, ακόμα και για περιουσία στο εξωτερικό.
Τέλος, μία άλλη σημαντική πρόβλεψη που αφορά πολλούς Έλληνες που επιστρέφουν στην Ελλάδα είναι ότι η κινητή περιουσία που απέκτησαν στο εξωτερικό πριν από τη μόνιμη επιστροφή τους στην Ελλάδα απαλλάσσεται από τον φόρο κληρονομιάς στην Ελλάδα, εφόσον έχουν διαμείνει στο εξωτερικό για πέντε συνεχόμενα χρόνια, αντί για δέκα που ισχύει σήμερα.
Με τη μείωση αυτής της χρονικής προϋπόθεσης, σε συνδυασμό με τα λοιπά ισχύοντα φορολογικά κίνητρα για επαναπατρισμό, διευκολύνεται η ταχύτερη επιστροφή Ελλήνων στην πατρίδα.
Κυρίες και κύριοι, Εν κατακλείδι, με το νομοσχέδιο αυτό οι υπερβάλλουσες χρεώσεις τραπεζών παίρνουν τέλος, παραθυράκια κλείνουν και η καθήλωση στην αναλογική εποχή και “στο περίμενε” για πάρα πολλά κομμάτια της οικονομικής δραστηριότητας – με πυρηνική έμφαση στο ζήτημα των τελωνείων – λαμβάνει και αυτή τέλος.
Έχω και έχουμε πει και στο παρελθόν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει. Δεν μπορούμε να περιμένουμε πότε θα έρθει το μέλλον, γιατί τότε δεν θα έρθει ποτέ. Το μέλλον πρέπει εμείς να το κατακτήσουμε, εμείς να το χτίσουμε – και να το χτίσουμε τώρα και όχι αύριο.
Μόνο που το μέλλον δεν χτίζεται με έναν νόμο και ένα άρθρο. Το μέλλον χτίζεται με πολλούς νόμους, με πολλά άρθρα, χρειάζεται μελέτη, σχεδιασμό, παρακολούθηση της εφαρμογής πολλών αλλαγών που όλες μαζί συνθέτουν την πρόοδο που θέλουμε να πετύχουμε. Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα αναπόσπαστο στοιχείο αυτής της συνολικής προσπάθειας για μια Ελλάδα που κατακτά το μέλλον με περισσότερη σιγουριά, με περισσότερη αυτοπεποίθηση και αποκτά σε όλες τις πτυχές της ευρωπαϊκό πρόσημο.
Σε αυτή την πορεία συνεχίζουμε αταλάντευτα και χωρίς συμβιβασμούς.
Αν η κρατική λειτουργία είναι ένα μεγάλο λογισμικό — μπορεί κανείς να το σκεφτεί και με αυτόν τον τρόπο — τότε το μυαλό μας πρέπει να βρίσκεται διαρκώς στην επόμενη ανανέωση, στην επόμενη απλοποίηση και στην επόμενη βελτίωσή του.
Έτσι, όχι “σιγά-σιγά”, αλλά γρήγορα και αποτελεσματικά, θα κατακτήσουμε αλλαγές, θα καλύψουμε υστερήσεις και θα κάνουμε πολλά βήματα μπροστά σε όλους τους τομείς της δραστηριότητας του κράτους. Σας ευχαριστώ πολύ.»