Κόσμος

Le Monde: Σε «ναυάγιο» οδηγείται η κατασκευή του μαχητικού FCAS – Γαλλία και Γερμανία στα «χαρακώματα»

Ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια από τον Εμανουέλ Μακρόν και την Άνγκελα Μέρκελ ως σύμβολο της ευρωπαϊκής κυριαρχίας στην άμυνα, όμως το FCAS βρίσκεται σήμερα σε υπαρξιακή κρίση που απειλεί την ίδια του την ύπαρξη

Παρουσιάζεται ως η αιχμή του δόρατος της ευρωπαϊκής άμυνας, το απόλυτο σύμβολο της κυριαρχίας της Γηραιάς Ηπείρου και της φιλίας ανάμεσα σε Γαλλία και Γερμανία. Όμως το ευρωπαϊκό μαχητικό του μέλλοντος FCAS , με κόστος που εκτιμάται άνω των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, διέρχεται μία από τις σοβαρότερες κρίσεις του και δυσκολεύεται να περάσει σε αποφασιστική φάση, γράφει η γαλλική εφημερίδα Le Monde σε ανάλυσή της.

Οκτώ χρόνια μετά την έναρξή του, οι εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας δεν έχουν υπάρξει ποτέ τόσο έντονες. Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς παραδέχθηκε πρόσφατα ότι «η κατάσταση δεν είναι ικανοποιητική», καταγγέλλοντας την έλλειψη προόδου και αφήνοντας να αιωρείται η απειλή εγκατάλειψης του σχεδίου. Η απόφαση για την είσοδο στη φάση 2 πρέπει να ληφθεί έως το τέλος του έτους, διαφορετικά το χρονοδιάγραμμα για το 2040 θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο.

Η Dassault Aviation στο επίκεντρο της διαμάχης

Ένα από τα βασικά σημεία τριβής είναι ο ρόλος της Dassault Aviation, ο κύριος κατασκευαστής του νέου μαχητικού αλλά και του Rafale. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ερίκ Τραπιέ, επιμένει ότι η Dassault πρέπει να αναγνωριστεί ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης του προγράμματος. «Αν οι εταίροι το δεχτούν, δεν υπάρχει πρόβλημα συνεργασίας», δήλωσε. Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε: «Ξέρουμε να το κάνουμε και μόνοι μας».

Το λογότυπο της Dassault και ένα μαχητικό αεροσκάφος Rafale
Το λογότυπο της Dassault και ένα μαχητικό αεροσκάφος Rafale / REUTERS / Benoit Tessier

Το Βερολίνο εκτιμά ότι πρόκειται για μια προσπάθεια να προσαρμοστεί το έργο σε γαλλικές προδιαγραφές, με το κόστος να επιμερίζεται… διεθνώς. Από την άλλη, η Dassault φοβάται τη γερμανική γραφειοκρατία και τον ρόλο του Bundestag, της γερμανικής βουλής, που συχνά δίνει προτεραιότητα στις οικονομικές απολαβές για τις περιφέρειες παρά στην αποτελεσματικότητα του έργου. «Η Dassault είναι ένα πανίσχυρο πολιτικο-βιομηχανικό σύστημα πάνω στο οποίο είναι δύσκολο να ασκηθεί πίεση», σχολιάζει ειδικός που επικαλείται η Le Monde.

Μια πολιτική και στρατηγική ρήξη

Πέρα από την οικονομική διαμάχη, η διαφωνία είναι δεν είναι μόνο πολιτική, αλλά και στρατηγική. Η Γαλλία θέλει ένα πιο μικρό αεροσκάφος, ικανό να επιχειρεί από αεροπλανοφόρο, ενώ η Γερμανία, που βασίζει ήδη την πυρηνική της αποτροπή στο αμερικανικό F-35, δεν έχει αυτή την ανάγκη. «Αν, οκτώ χρόνια μετά την εκκίνηση, Παρίσι και Βερολίνο διαφωνούν ακόμη για το μέγεθος του αεροσκάφους, τότε το σχέδιο πάσχει από βαθύτατη έλλειψη ευθυγράμμισης», σημειώνει Γερμανός αναλυτής.

Στο Παρίσι, ο Εμανουέλ Μακρόν συνεχίζει να υπερασπίζεται το FCAS, στο όνομα της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας, αλλά η αποδυναμωμένη πολιτική του θέση περιορίζει τα περιθώρια πίεσης. Στο Βερολίνο, πολλοί παραμένουν δεμένοι με τη διατλαντική σχέση και προτιμούν να σταματήσει το έργο παρά να συνεχιστεί χωρίς να επιλυθούν οι αντιθέσεις.

Ο κίνδυνος αποτυχίας και οι βαριές συνέπειες

Εάν το πρόγραμμα καταρρεύσει, εξετάζονται σενάρια όπως η προσχώρηση στο ανταγωνιστικό πρόγραμμα GCAP, που προχωρά ήδη με Βρετανία, Ιταλία και Ιαπωνία, ή η ανάληψη μέρους της ανάπτυξης από την Airbus. Για τη Γαλλία, ωστόσο, η προοπτική είναι ζοφερή: η χρηματοδότηση ενός τέτοιου έργου μόνη της φαντάζει αδύνατη. Τα 2,4 δισ. ευρώ που έχουν ήδη επενδυθεί θα χαθούν, ενώ η αποτυχία ενός τόσο συμβολικού σχεδίου θα αποτελέσει σοβαρό πλήγμα για την ιδέα μιας ευρωπαϊκής άμυνας.

«Ο κίνδυνος, αν το FCAS δεν ολοκληρωθεί, είναι να επωφεληθούν οι αμερικανικές εταιρείες», προειδοποιεί ένας αναλυτής. Και στις δύο πλευρές του Ρήνου επικρατεί αβεβαιότητα. Ανάμεσα στην ευρωπαϊκή κυριαρχία και την αυξανόμενη εξάρτηση από την Ουάσιγκτον, το FCAS αποτυπώνει τις δυσκολίες μιας κοινής φιλοδοξίας που μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να απογειωθεί.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Το Ισραήλ αναχαίτισε το τελευταίο πλοίο του Global Sumud Flotilla που πήγαινε στη Γάζα - Βίντεο με το ρεσάλτο στο «Marinette»
Το Υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ είχε προειδοποιήσει προηγουμένως το Marinette ότι «η προσπάθειά του να εισέλθει σε ενεργή ζώνη μάχης και να παραβιάσει τον αποκλεισμό θα αποτραπεί»
Global Sumud Flotilla
2
Η Χαμάς χρειάζεται «ακόμα λίγο χρόνο» για να εξετάσει το σχέδιο Τραμπ για τη Γάζα - Πλησιάζει τον θύλακα το τελευταίο πλοίο του Global Sumud Flotilla
«Η Χαμάς συνεχίζει τις διαβουλεύσεις της που αφορούν το σχέδιο του Τραμπ και έχει ενημερώσει τους μεσολαβητές ότι οι διαβουλεύσεις είναι σε εξέλιξη και απαιτούν λίγο ακόμα χρόνο», δήλωσε αξιωματούχος
Ένοπλοι της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας
Politico: Το «drone wall» της Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν τρίζει πριν καν στηθεί – Γιατί διχάζει τους Ευρωπαίους
Το φιλόδοξο τείχος της Κομισιόν εμφανίζει ρωγμές, προσκρούοντας στην πραγματικότητα της ΕΕ την ώρα που τα περιστατικά με τα drones πληθαίνουν και τείνουν να γίνουν καθημερινότητα
Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν
Ξέσπασε ο Ισραηλινός υπουργός Εθνικής Ασφάλειας κατά των ακτιβιστών του Global Sumud Flotilla - «Είναι τρομοκράτες, δείτε τους»
«Αυτοί είναι οι τρομοκράτες, υποστηρικτές των δολοφόνων, ήρθαν για τη Γάζα, για τους τρομοκράτες» ακούγεται να λέει σε βίντεο ο Ιτάμαρ Μπεν Γκβιρ
Ο υπουργός Εθνικής Ασφάλειας του Ισραήλ
5
Ελεύθεροι οι Ιταλοί βουλευτές που συμμετείχαν στην αποστολή του Global Sumud Flotilla - Θα αναχωρήσουν από το Ισραήλ εντός της μέρας
Μέλη των ιταλικών συνδικάτων απεργούν για όλο το 24ωρο σε ένδειξη συμπαράστασης προς τα μέλη του Global Sumud Flottilla που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζας και για να εκφράσουν την καταδίκη τους για την αναχαίτισή του
Άνθρωποι κρατούν παλαιστινιακές σημαίες κατά τη διάρκεια διαδήλωσης έξω από το Κολοσσαίο