Κόσμος

Από τη «Μόνα Λίζα» μέχρι τον Βαν Γκογκ σε σακούλα IKEA: Οι «κλοπές του αιώνα» που σόκαραν τον κόσμο πριν το Λούβρο

Το «χτύπημα του αιώνα» στη Βοστώνη και τα κάδρα κρεμασμένα άδεια στου τοίχους

Οι 2 από τους 4 κλέφτες εισέβαλαν στο Μουσείο του Λούβρου και άρπαξαν οκτώ αυτοκρατορικά κοσμήματα του 19ου αιώνα, ανεκτίμητης αξίας, μέσα σε λίγα λεπτά. Ένα θρασύτατο χτύπημα μέσα στο πιο διάσημο μουσείο του κόσμου.

Κι όμως η κλοπή, που έγινε μέρα μεσημέρι στην καρδιά του Παρισιού μέσα στο Μουσείο του Λούβρου το οποίο ήταν γεμάτο κόσμο για να θαυμάσει από κοντά τα χιλιάδες έργα τέχνης γνωστά σε όλη την υφήλιο, ξύπνησε μνήμες από άλλα διάσημα «casses du siècle» στην ιστορία των μουσείων ανά τον κόσμο.  

Από τον Ιταλό εργάτη που έκλεψε τη «Μόνα Λίζα» μέχρι τους «αστυνομικούς» της Βοστόνης, τον άνθρωπο-αράχνη του Παρισιού και τη θεαματική κλοπή κοσμημάτων του Στέμματος το 2025, οι ιστορίες αυτές μοιάζουν να ξεπηδούν από ταινίες, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινές.

Οι ιστορικές κλοπές στο Λούβρο…

Η «Μόνα Λίζα», η πιο διάσημη κλοπή όλων των εποχών (1911)

Ο αναμφισβήτητα πιο διάσημος πίνακας στον κόσμο, η Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, κλάπηκε από το Λούβρο το 1911.

Ο δράστης ήταν ο Ιταλός εργάτης Βιντσέντζο Περούτζια, πρώην υπάλληλος του μουσείου, ο οποίος έκλεψε τον πίνακα της Λεονάρντο ντα Βίντσι απλώς βγάζοντας τον από την κορνίζα του και φεύγοντας από την πίσω πόρτα. Λέγεται ότι τον έκρυψε κάτω από τα ρούχα του.

Ήταν Δευτέρα 21 Αυγούστου 1911 και το μουσείο ήταν κλειστό. Εκείνος μπήκε με τη λευκή του ποδιά, ξεκρέμασε τη «Μόνα Λίζα», πέταξε το πλαίσιο και τη γυάλινη προστασία της και εξαφανίστηκε.

Ο πίνακας παρέμεινε κρυμμένος για δύο χρόνια στο δωμάτιο του Περούτζια στο Παρίσι, μέχρι που εκείνος επιχείρησε να τον πουλήσει σε Ιταλό έμπορο τέχνης στη Φλωρεντία. Ο τελευταίος ειδοποίησε την αστυνομία, ο Περούτζια συνελήφθη και η Τζοκόντα επέστρεψε πανηγυρικά στο Λούβρο το 1914 – έχοντας ήδη αποκτήσει τη φήμη του πιο διάσημου πίνακα του κόσμου. Ο Περούτζια συνελήφθη στο ξενοδοχείο του, με τη Μόνα Λίζα κρυμμένη κάτω από το κρεβάτι του. Καταδικάστηκε σε μόλις 7 μήνες φυλάκιση. 

Διακοσμητής στο επάγγελμα, ισχυρίστηκε ότι διέπραξε την κλοπή από πατριωτισμό, επιστρέφοντας στην Ιταλία τουλάχιστον ένα από τα εθνικά έργα τέχνης που ο Ναπολέων Βοναπάρτης είχε πάρει στη Γαλλία.

Η Μόνα Λίζα στο Λούβρο / REUTERS / Gonzalo Fuentes

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, ο πίνακας δεν ήταν μεταξύ των έργων τέχνης που κλάπηκαν από την Ιταλία από τον Γάλλο στρατηγό. Η Μόνα Λίζα έφτασε στη Γαλλία με απόλυτα νόμιμο τρόπο, παραδόθηκε και πουλήθηκε από τον ίδιο τον Λεονάρντο στον Γάλλο μονάρχη, Φραγκίσκο Α', το 1518.

Η εξαφάνιση του πίνακα του Αντουάν Βατό (1939)

Στις 11 Ιουνίου 1939, ο πίνακας «Ο Αδιάφορος» του Αντουάν Βατό, αξίας επτά εκατομμυρίων φράγκων, εξαφανίστηκε μέσα στη μέρα από την αίθουσα Schlichting του Λούβρου χωρίς κανείς να αντιληφθεί το παραμικρό. Μόνο μία ξεναγός αντιλήφθηκε την απουσία του έργου.

Δύο μήνες αργότερα, ένας 24χρονος Ρώσος ζωγράφος, ο Σερζ Μπογκουσλάβσκι, τον επέστρεψε οικειοθελώς, δηλώνοντας ότι το είχε κλέψει για να… το αποκαταστήσει!

Καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια φυλάκιση και πρόστιμο, με πενταετή απαγόρευση εισόδου στη Γαλλία.

Το σπαθί του Καρόλου Ι' (1976)

Το στρατιωτικό σπαθί του Καρόλου Ι' της Γαλλίας από τον Οίκο των Βουρβόνων, είχε κλαπεί κατά τη διάρκεια ένοπλης ληστείας στο μουσείο του Λούβρου τη νύχτα της 16ης Δεκεμβρίου 1976 και συγκεκριμένα από την περίφημη Γκαλερί Απόλλων, το ίδιο σημείο όπου εκτυλίχθηκε και η πρόσφατη κλοπή των κοσμημάτων. Οι δράστες ξυλοκόπησαν δύο φύλακες και εξαφανίστηκαν. Το σπαθί δεν βρέθηκε ποτέ.

Το σπαθί είχε φτιαχτεί για τον Λουδοβίκο ΙΗ' της Γαλλίας και είχε χρησιμοποιηθεί στην στέψη του Καρόλου Ι' το 1824. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του μουσείου, στη συνέχεια μετατράπηκε σε λεπίδα και θήκη για να χρησιμοποιηθεί από τον Ναπολέοντα Γ' (Βοναπάρτη) για τον γάμο του στην Παναγία των Παρισίων το 1853. Το σπαθί δόθηκε στο Λούβρο μετά την πώληση των διαμαντιών του στέμματος το 1887.

Οι πανοπλίες των Ρότσιλντ (1983)

Ένα κράνος και μία πανοπλία της αναγεννησιακής εποχής που κατασκευάστηκαν στο Μιλάνο, δωρεά της οικογένειας Ρότσιλντ στο Λούβρο, εξαφανίστηκαν μυστηριωδώς τη νύχτα της 31ης Μαΐου 1983. Χρειάστηκαν σχεδόν 40 χρόνια για να επιστραφούν: το 2021, ένας ειδικός στα στρατιωτικά αντικείμενα ειδοποίησε τις αρχές όταν αναγνώρισε τα κομμάτια σε μια ιδιωτική συλλογή. Οι πανοπλίες επέστρεψαν στο μουσείο.

Η τελευταία κλοπή πριν τα βασιλικά κοσμήματα – ένας Κορό (1998)

Στις 3 Μαΐου 1998, μέρα μεσημέρι, ένας άγνωστος κατέβασε από τον τοίχο τον πίνακα «Ο δρόμος προς τις Σέβρες» του Καμίγ Κορό. Το έργο, αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.

Οι πιο εντυπωσιακές ληστείες μουσείων ανά τον κόσμο...

Το Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ (1972)

Τρεις μασκοφόροι άνδρες με πολυβόλα, εισέβαλαν στο μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ τη νύχτα της 3ης Σεπτεμβρίου 1972, εκμεταλλευόμενοι τις εργασίες ανακαίνισης.

Αφού ακινητοποίησαν τους φρουρούς, άρπαξαν 18 πίνακες (Ρέμπραντ, Ρούμπενς, Μπρυγέλ, Ντελακρουά, Κορό, Μιλέ) και δεκάδες κοσμήματα. Θα είχαν κλέψει ακόμη περισσότερα, αλλά καθώς προσπάθησαν να διαφύγουν από μια πόρτα ασφαλείας ενεργοποιήθηκε συναγερμός και αναγκάστηκαν να αφήσουν πίσω τους αρκετούς πίνακες. Μέχρι σήμερα, κανείς δεν έχει κατηγορηθεί για τις κλοπές.

Μόνο δύο αντικείμενα – ένα μενταγιόν και ένας πίνακας που αποδίδεται στον Γιαν Μπρίγκελ τον πρεσβύτερο – έχουν ανακτηθεί.

Οι κλέφτες απέκτησαν πρόσβαση στην οροφή του κτιρίου και χρησιμοποιώντας σχοινί κατέβηκαν στο μουσείο μέσω ενός φεγγίτη.

Το «χτύπημα του αιώνα» στη Βοστώνη (1990)

Τα ξημερώματα της 18ης Μαρτίου 1990, δύο άνδρες ντυμένοι αστυνομικοί μπήκαν στο Μουσείο Isabella Stewart Gardner. Δεσμεύουν τους φύλακες και φεύγουν με 13 αριστουργήματα – ανάμεσά τους έργα των Ρέμπραντ, Βερμέερ, Ντεγκά και Μανέ.


Η λεία εκτιμάται σε μισό δισεκατομμύριο δολάρια. Η ληστεία έγινε σειρά ντοκιμαντέρ, το This Is a Robbery: The World’s Biggest Art Heist, στο Netflix υπενθυμίζοντας σε όλους το μεγάλο μυστήριο μιας ληστείας που δεν διαλευκάνθηκε ποτέ.

Το «χτύπημα του αιώνα» στη Βοστώνη και τα κάδρα κρεμασμένα άδεια στου τοίχους
Το «χτύπημα του αιώνα» στη Βοστώνη και τα κάδρα κρεμασμένα άδεια στου τοίχους / AP Photo / Josh Reynolds, File

Εξακολουθεί να ισχύει η αμοιβή ύψους 10 εκατομμυρίων δολαρίων για όποιον δώσει πληροφορίες που θα οδηγήσουν στην ανάκτηση των έργων ζωγραφικής, και η ληστεία παραμένει η πιο «ακριβή» ληστεία έργων τέχνης στην ιστορία των ΗΠΑ.

Κανείς δεν συνελήφθη ποτέ, κανείς δεν οδηγήθηκε στο δικαστήριο, γεγονός το οποίο έχει γεννήσει πολυάριθμες θεωρίες για το τι ακριβώς συνέβη και το πού είναι οι πίνακες.

Οι υποψίες πέφτουν και στην ιταλική και στην ιρλανδική μαφία και οι προσπάθειες εύρεσης των έργων έχουν επεκταθεί σε πολλές ηπείρους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κλοπή τέχνης στην ιστορία των ΗΠΑ. Το 2013, το FBI ανακοίνωσε ότι είχε ταυτοποιήσει τους δύο κλέφτες, αλλά τα ονόματά τους δεν δόθηκαν ποτέ στη δημοσιότητα.

Ορισμένα από τα έργα, συμπεριλαμβανομένης της Καταιγίδας στη Θάλασσα της Γαλιλαίας του Ρέμπραντ, κόπηκαν από τα πλαίσιά τους. Αυτά τα πλαίσια κρέμονται άδεια στο μουσείο μέχρι σήμερα.

Οι ληστείες στο Μουσείο Βαν Γκογκ, Άμστερνταμ

Το μουσείο έχει δεχθεί επανειλημμένα επιθέσεις. Το 1991, 20 πίνακες, ανάμεσά τους οι «Πατατοφάγοι», κλάπηκαν αλλά βρέθηκαν μισή ώρα αργότερα σε εγκαταλελειμμένο όχημα. Το 2002, οι δράστες σκαρφάλωσαν στη στέγη, έσπασαν ένα παράθυρο και άρπαξαν δύο έργα: «Έξοδος από την εκκλησία του Νύενεν» και «Θέα στη θάλασσα του Σέβεχινγκεν». Βρέθηκαν 16 χρόνια αργότερα στο σπίτι ενός Ιταλού μαφιόζου.

Η «Αλατιέρα» της Βιέννης (2003)

Το αριστούργημα του Μπενβενούτο Τσελίνι, γνωστό ως «La Saliera», εκλάπη το 2003 από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιέννης. Ο δράστης μπήκε από τις σκαλωσιές, παρά τον συναγερμό. Το έργο, αξίας 50 εκατομμυρίων ευρώ, βρέθηκε τρία χρόνια αργότερα θαμμένο μέσα σε δάσος.

Ο δράστης, που παραδόθηκε μόνος του, καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια φυλάκιση.

Ένοπλη ληστεία στο Όσλο (2004)

Μέσα σε 50 δευτερόλεπτα, ένα μεσημέρι της 22ης Αυγούστου, δύο ένοπλοι κουκουλοφόροι εισέβαλαν στο Μουσείο Μουνκ στο Όσλο της Νορβηγίας και άρπαξαν τα έργα «Η Κραυγή» και «Η Μαντόνα» μπροστά στα μάτια των επισκεπτών. Για... κακή τους τύχη ένας περαστικός τούς φωτογράφισε, ενώ έμπαιναν στο αυτοκίνητό τους.

Τα έργα βρέθηκαν δύο χρόνια αργότερα, κατεστραμμένα από υγρασία και σχισμένα. Οι δράστες φυλακίστηκαν το 2007.

Τα συντηρημένα έργα εκτέθηκαν εκ νέου στις 23 Μαΐου 2008. Μερικές φθορές στην «Κραυγή» αποδείχτηκε αδύνατο να επισκευαστούν, αλλά η συνολική ακεραιότητα του έργου δεν είχε τεθεί σε κίνδυνο.

Τα άδεια κάδρα από τα έργα «Η Κραυγή» και «Η Μαντόνα» που εκλάπησαν από το Μουσείο Μουνκ στο Όσλο της Νορβηγίας
Τα άδεια κάδρα από τα έργα «Η Κραυγή» και «Η Μαντόνα» που εκλάπησαν από το Μουσείο Μουνκ στο Όσλο της Νορβηγίας / AP Photo / Lise Aserud / SCANPIX / AP

Ο «άνθρωπος-αράχνη» του Παρισιού (2010)

Ο Βζεράν Τόμιτς, γνωστός ως ο επονομαζόμενος «άνθρωπος-αράχνη», εκμεταλλεύτηκε βλάβη στους αισθητήρες του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού και έκλεψε πέντε έργα (Πικάσο, Ματίς, Μπρακ, Μοντιλιάνι και Λεζέ), συνολικής αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ.

Τα έργα δεν βρέθηκαν ποτέ, όμως ο Τόμιτς καταδικάστηκε το 2017 σε οκτώ χρόνια φυλακή.

Τα κοσμήματα της Δρέσδης (2019)

Τον Νοέμβριο του 2019, ληστές εισέβαλαν στο Μουσείο του Πράσινου Θόλου (Grünes Gewölbe) της Δρέσδης στη Γερμανία και έκλεψαν κοσμήματα του 18ου αιώνα αξίας 113 εκατ. ευρώ, ανάμεσά τους τον «Λευκό Διαμάντι της Σαξονίας».

Οι εισβολείς έκοψαν την ηλεκτροδότηση του μουσείου, το οποίο στεγάζει μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη συλλογές κοσμημάτων και βασιλικού πλούτου. Στις εικόνες από τις κάμερες ασφαλείας διακρίνονταν δύο άνδρες να μπαίνουν ανενόχλητοι από ένα παράθυρο, να σπάζουν τρεις προθήκες και να αφαιρούν τα κοσμήματα.

Πέντε μέλη εγκληματικής οργάνωσης του Βερολίνου συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν το 2023, επιστρέφοντας μέρος των πολύτιμων αντικειμένων.

Ένα Βαν Γκογκ σε σακούλα IKEA (2023)

Ο πίνακας «Ο κήπος του εφημέριου στο Νύενεν την άνοιξη» (Parsonage Garden at Nuenen in Spring) είχε κλαπεί το 2020 από το μουσείο Singer Laren στην Ολλανδία, εν μέσω πανδημίας. Η κλοπή έγινε μέσα σε 2-3 μόλις λεπτά: οι κλέφτες έσπασαν μία γυάλινη πόρτα και μπήκαν στο μουσείο γύρω στις 3.15 τα ξημερώματα. Ο συναγερμός του μουσείου χτύπησε, αλλά όταν έφτασε η Αστυνομία, ο πίνακας του Βαν Γκογκ είχε κάνει φτερά.

Βρέθηκε τρία χρόνια αργότερα από τον διάσημο «ντετέκτιβ της τέχνης» Άρθουρ Μπραντ - τυλιγμένος σε αεροπλάστ, μέσα σε μια μπλε σακούλα IKEA!

Ο τελευταίος κάτοχός του αποφάσισε να το επιστρέψει, δηλώνοντας πως «του προκάλεσε μόνο μπελάδες».

Πληροφορίες από France 24

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Έκλεισαν ξανά τα αεροδρόμια του Βίλνιους και του Κάουνας στην Λιθουανία εξαιτίας μετεωρολογικών μπαλονιών από τη Λευκορωσία
Το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας είχε κλείσει προσωρινά και χτες αλλά την Τρίτη και στις 5 Οκτωβρίου όταν μπαλόνια με λαθραία τσιγάρα είχαν εισέλθει από τη Λευκορωσία
Μπαλόνι που μετέφεραν λαθραία στη Λιθουανία
Το Ισραήλ εξαπολύει αεροπορική επίθεση στη Γάζα με στόχο την Ισλαμική Τζιχάντ, παρά την συμφωνία εκεχειρίας -Τέσσερις τραυματίες
Μέσα στο έδαφος που ελέγχεται από τη Χαμάς, το νοσοκομείο Al-Awda επιβεβαίωσε ότι δέχτηκε τραυματίες για περίθαλψη μετά από μια επίθεση στη Nuseirat
Γάζα