Είναι δεδομένο ότι αργά ή γρήγορα η μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση θα γίνει.
Αν αυτό επιτευχθεί με ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) ή ηλεκτρικά με κυψέλες καυσίμου (FCEV – υδρογόνο), αυτό θα φανεί στην πορεία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Μια πορεία που είχε ταχύ βηματισμό τα λίγα προηγούμενα χρόνια, στην Ευρώπη, ωστόσο με τα οικονομικά ζητήματα που υπάρχουν σε πολλές χώρες, και την αύξηση των πρώτων υλών που εκτόξευσαν τις τιμές (70% αυξήθηκε η μέση τιμή του αυτοκινήτου από το 2014 έως το 2024), έχει ανακοπεί ελαφρώς, εξαιτίας και τις πίεσης των ισχυρών κρατών της γηραιάς ηπείρου και κυρίως της Γερμανίας.
Τη στιγμή που η υβριδική τεχνολογία έχει εισχωρήσει για τα καλά, και είναι μετρημένα τα μοτέρ βενζίνης που δεν έχουν ήπια (HEV) ή φουλ υβριδική υποστήριξη (FHEV), και τα πετρελαιοκίνητα σιγά σιγά εξαφανίζονται από την αγορά (θα βρούμε λίγα μοντέλα και εκδόσεις και με άνω των 2.0lt μοτέρ diesel), τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV – FHEV) αυτή τη στιγμή κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην Ευρώπη και στην Ελλάδα (49,2%).
Από την άλλη έχουμε τα plug-in hybrid (PHEV) και τα πλήρως ηλεκτρικά (BEV).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ως προς τα πρώτα, οι μηχανικοί σκέφτηκαν μια εναλλακτική, μεσοβέζικη θα έλεγα λύση, γι’ αυτούς που δεν θέλουν να μεταβούν σε αμιγώς ηλεκτρικά, για διάφορους λόγους, είτε επειδή είναι ακριβά (ακόμα), είτε επειδή σκέφτονται πώς που πού θα φορτίζουν και ειδικά αν κάνουν ταξίδι.
Τα plug-in hybrid διαθέτουν θερμικό κινητήρα (κυρίως βενζίνης) και ηλεκτρικό μοτέρ -ένα ή δύο, ανάλογα αν θέλουμε και τετρακίνηση-, προσφέροντας αμιγώς ηλεκτρική κίνηση μηδενικών ρύπων και αθόρυβης οδήγησης για αρκετά χιλιόμετρα (ξεκινήσαμε από περίπου 30 χλμ. πριν 6-7 χρόνια και έχουμε φτάσεις έως 200 χλμ. τώρα!) και εν συνεχεία πολλά χιλιόμετρα με το ρεζερβουάρ του καυσίμου.
Για καθημερινές, αστικές και περιαστικές μετακινήσεις, δηλαδή για όσους κάνουν έως 50-60 χλμ. την ημέρα, τα plug-in hybrid, εφόσον οι ιδιοκτήτες τους τα φορτίζουν στο τέλος της ημέρας (διότι πολλοί το αμελούν επαναπαυόμενοι στην ύπαρξη της βενζίνης), είναι μια εξαιρετική πρόταση. Επιπρόσθετα, για όσους χρησιμοποιούν τέτοια PHEV οχήματα με εταιρική χρήση, έχουν και τις φοροαπαλλαγές.
Τα δε αμιγώς ηλεκτρικά BEV, έχουν άλλα προτερήματα. Όσοι είναι συνειδητοποιημένοι για αγορά ηλεκτρικού, θα οδηγούν μονίμως χωρίς να εκπέμπουν ρύπους και εντελώς αθόρυβα. Θα έχουν μεγάλες επιταχύνσεις, καλές τελικές ταχύτητες και αυτονομία μπόλικη, τώρα που οι κατασκευαστές βάζουν μεγαλύτερες μπαταρίες ακόμα και σε μικρά αμαξώματα. Άρα, το άγχος της αυτονομίας δεν είναι και τόσο έντονο.
Επίσης, δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, έχουν επιδότηση από το κρατικό πρόγραμμα, ενώ σχεδόν όλες οι εισαγωγικές εταιρείες δίνουν extra bonus αγοράς, σε τέτοιο βαθμό που η τιμή τους φτάνει σχεδόν τα υβριδικά.
Γνωρίζοντας ότι αν οδηγείς μέχρι 110-120 χλμ./ώρα θα βγάλεις πολλά χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο, μέχρι να ανεφοδιαστείς, και έχοντας κατεβάσει την εφαρμογή ώστε να ξέρεις πού υπάρχουν διαθέσιμοι φορτιστές, με μια στάση θα κάνεις ένα ταξίδι 5 ωρών, εύκολα.
Στη δε πόλη, με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, πραγματικά δεν προβληματίζεσαι πότε θα φορτίσεις.
Τι προβληματίζει, όμως, όσους θέλουν να αγοράσουν plug-in hybrid ή αμιγώς ηλεκτρικό; Η υπολειμματική αξία, δηλαδή πόσο θα κοστίζει αυτό το αυτοκίνητο σε 7-8 χρόνια και τι αντοχή θα έχει η μπαταρία. Για το πρώτο, πλέον, το αυτοκίνητο δεν είναι επένδυση όπως πριν από 50 χρόνια που κάποιος αγόραζε κούρσα -έτσι τα λέγαμε τότε- και ήταν σαν να αγοράζει διαμέρισμα. Συνεπώς θα χάσεις χρήματα, λίγα ή περισσότερα. Για το δεύτερο, οι κατασκευαστές δίνουν εγγύηση 8 χρόνια στη μπαταρία ότι θα έχει τουλάχιστον το 70% της απόδοσής της στο τελευταίο έτος. Ωστόσο, επειδή κυκλοφορούν ηλεκτρικά που έχουν συμπληρώσει 8ετία, η μπαταρία έχει χάσει ελάχιστα την απόδοσή της.
Τούτων δοθέντων, ας δούμε λίγο την τάση της αγοράς, διεθνώς και στη χώρα μας: Στην Ελλάδα τα BEV έχουν μερίδιο αγοράς 6,3% και τα PHEV 5,8%, Στην Ευρώπη 14% και 7%, αντίστοιχα. Στην Κίνα 28% και 15% και στις ΗΠΑ, όπου ο Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το πετρέλαιο, άρα και τη βενζίνη, τα ποσοστά είναι 8% και 2%, αντίστοιχα.
Ως προς την πρόθεση αγοράς, σύμφωνα με έρευνα της McKinsey & Company, το πρώτο τρίμηνο του 2025, το 19% λέει ότι δεν θα αγοράσει ποτέ BEV, μόλις το 5% ότι θα αγοράσει πρώτα μερικά θερμικά (υβριδικό βενζίνης ή πετρελαίου) και μετά BEV, το 25% ότι θα αγοράσει πρώτα ένα θερμικό και μετά BEV, το 27% ότι το επόμενο αυτοκίνητο θα είναι PHEV και το 23% ότι το επόμενο αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό BEV, με αυξανόμενη τάση (+3%).
Κι έχουμε ένα ακόμα δεδομένο στην Ελλάδα, ότι αυξάνουν σημαντικά τα σημεία φόρτισης, καθώς διαθέτουμε 3.603 τοποθεσίες με 9.524 σημεία φόρτισης, με 8.000 φορτιστές AC εναλλασσόμενου ρεύματος και 1.524 DC, συνεχούς ρεύματος που είναι και πιο ισχυροί για πιο γρήγορη φόρτιση.
Όλα στο τραπέζι και η απόφαση δική σας.