Σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων συζητείται και πιθανότατα θα ψηφιστεί, αν προλάβουν να μιλήσουν όσοι έχουν εγγραφεί ως ομιλητές, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Τον λέμε εν συντομία ΚΟΚ και μολονότι αν ακούσεις αυτή τη λέξη σου φαίνεται γλυκιά, διότι σε παραπέμπει στο γνωστό γλυκό, εντούτοις φέρνει πίκρα με τις νέες του διατάξεις. Πίκρα σε όσους υποπίπτουν σε παραβάσεις. Στους νομοταγείς όχι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θα ασχοληθώ με μια πτυχή του νέου ΚΟΚ σήμερα, τη χρήση κινητού τηλεφώνου.
Κάποτε η χρήση κινητού τηλεφώνου, όταν μπήκε στη ζωή μας, το 1993 ήταν μια συνήθεια πρωτόγνωρη.
Θυμάμαι πώς μας κοιτούσαν όταν μιλούσαμε, όσοι δεν είχαν κινητό τηλέφωνο και τώρα κοιτάμε αυτούς που δεν έχουν!
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Μιλούσαμε παντού, ακόμα και οδηγώντας, διότι οι κανόνες άργησαν να έρθουν.
Στην Ευρώπη αντέδρασαν πιο γρήγορα σε νομοθεσίες και εκτός του ότι απαγορευόταν να οδηγείς και να κρατάς το κινητό τηλέφωνο στο χέρι, σε ορισμένες χώρες απαγορευόταν να συνομιλείς ακόμα και με hands free, δηλαδή με καλώδιο συνδεδεμένο στο κινητό και το ακουστικό στο αυτί.
Μια φορά στην Ισπανία, όπου είχα πάει για πανευρωπαϊκή παρουσίαση νέου μοντέλου, κι ενώ οδηγούσε συνάδελφος και μιλούσε με αυτόν τον τρόπο, μας σταμάτησε η αστυνομία και του επέβαλε πρόστιμο. Τι κι αν λέγαμε ότι στην Ελλάδα δεν ισχύει, ότι δεν γνωρίζαμε ότι ισχύει στην Ισπανία. Ανένδοτοι. Χρηματικό πρόστιμο και πάλι καλά που δεν πήραν δίπλωμα διότι άντε να βγάλεις άκρη με το εξωτερικό.
Πέρασαν χρόνια για να εφαρμοστεί αυτή η διάταξη στην Ελλάδα και έπειτα από αναθεωρήσεις του ΚΟΚ σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές εξελίξεις, με τα ασύρματα ακουστικά αλλά και με την ανοικτή ακρόαση στα αυτοκίνητα, νόμιμη, σήμερα (10.6.2025) θεωρείται η χρήση του κινητού τηλεφώνου υπό αυτές τις προϋποθέσεις.
Απαγορεύεται, επίσης και η αποστολή μηνυμάτων κατά την οδήγηση και εν γένει να κρατάς τηλέφωνο και να οδηγείς.
Επίσης, σε περίπτωση ατυχήματος η ασφαλιστική εταιρεία δεν παρέχει κάλυψη στον οδηγό που χρησιμοποιούσε κινητό τηλέφωνο.
Μέχρι σήμερα ίσχυε, σε περίπτωση παράβασης χωρίς πρόκληση συμβάντος, πρόστιμο 100 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και πινακίδων κυκλοφορίας για 60 ημέρες.
Με τον νέο ΚΟΚ θα επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Ωστόσο, στην 1η υποτροπή του παραβάτη, θα του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες και στη 2η υποτροπή πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος.
Σε περίπτωση που ο παραβάτης είχε προκαλέσει ατύχημα, μέχρι τώρα ισχύουν πρόστιμο 100 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και πινακίδων κυκλοφορίας για 60 ημέρες, χωρίς ποινικές κυρώσεις.
Μόλις ο ΚΟΚ δημοσιευτεί στο Φύλλο της Κυβερνήσεως, θα έχουμε πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, στην παράβαση. Στην 1η υποτροπή πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 έτη και στη 2η υποτροπή πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 8 έτη.
Ωστόσο και στις 3 περιπτώσεις θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για την επικίνδυνη οδήγηση που περιλαμβάνουν ποινές κάθειρξης. Δηλαδή, κάθειρξη έως 10 έτη αν είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις. Κάθειρξη από 10 έτη έως 20 έτη αν είχε ως αποτέλεσμα θανατηφόρο τροχαίο. Ισόβια αν είχε ως αποτέλεσμα θάνατο μεγάλο αριθμό ανθρώπων.
Παράλληλα, για τη συγκεκριμένη αξιόποινη πράξη, η έρευνα μπορεί να συμπεριλάβει και τη διενέργεια άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και των δεδομένων θέσης και κίνησης αυτών, με την τήρηση των εγγυήσεων και τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος
Κατά συνέπεια πολύ πιο αυστηρό πλαίσιο θα ισχύει, αρκεί, βέβαια, να βεβαιώνονται παραβάσεις που σημαίνει να γίνονται έλεγχοι.
Το σίγουρο είναι ότι από την ψήφιση του νέου ΚΟΚ η αστυνομία θα ξεκινήσει ελέγχους παντού, προκειμένου να αποδείξει αφενός τη δουλειά της και αφετέρου ότι έχουμε νέο νόμο που πρέπει να τον τηρούμε.
Το ζήτημα είναι οι έλεγχοι να είναι συχνοί, τακτικοί και όχι εντατικοί μόνο όταν υπάρχουν νέοι νόμοι ή περιστατικά.
Επισημαίνω ότι μετά από ατύχημα φορτηγού που είχε φθαρμένα ελαστικά, η αστυνομία σταματούσε όλα τα φορτηγά να τα ελέγξει, ενώ αυτό θα έπρεπε να γίνεται και προληπτικά.
Όπως και με τα σχολικά λεωφορεία, που μετά από ατύχημα τα σταματούσαν για έλεγχο σε ελαστικά και ζώνες ασφαλείας.
Συνοψίζοντας, το θέμα είναι να αντιληφθούμε όλοι τον ρόλο μας ως πολίτες μιας κοινωνίας, να τηρούμε τον νόμο, να μην περιμένουμε να έχουμε ο καθένας μας έναν αστυνομικό να μας προσέχει αλλά και η πολιτεία οφείλει να κάνει πολλά περισσότερα, καθώς, για παράδειγμα, με τα κινητά τηλέφωνα έχει παραγίνει το κακό, ειδικά με τα παιδιά. Πάλι καλά που έγινε μια σωστή αρχή με τις απαγορεύσεις στα σχολεία.