Κόσμος

Πιθανή ανακάλυψη ενός αριστουργήματος του Κορέτζιο

Ίσως πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στον κόσμο της Ιστορίας της Τέχνης.

Αφορά τον πιθανό εντοπισμό ενός από τα αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης που θεωρείτο χαμένο από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για τη «Μαγδαληνή που διαβάζει ξαπλωμένη» του Κορέτζιο.

Ένας από τους σπουδαιότερους μελετητές του αναγεννησιακού “Μαέστρου της ζωγραφικής”, ο καθηγητής Ντέιβιντ Εξερτζιάν, ανακάλυψε και μελέτησε τον επανεμφανισθέντα πίνακα και εξέθεσε τα συμπεράσματά του σε ένα εμπεριστατωμένο δοκίμιο, που δημοσίευσε στο Burlingrton Magazine τον περασμένο Ιούλιο.

Μέχρι σήμερα, όλος ο κόσμος της Τέχνης πίστευε πως ο πίνακας που παριστά τη Μαγδαληνή -και θεωρείται επαναστατικός λόγω της στάσης και του νατουραλισμού στην απόδοση του μοντέλου του-, ήταν το αυθεντικό έργο του Κορέτζιο, το οποίο εξαφανίσθηκε από την Πινακοθήκη της Δρέσδης το 1945. Ο Εξερτζιάν ανακάλυψε έγγραφο που πιστοποιεί πως ο πίνακας, που αρχικά ανήκε στις συλλογές του δούκα της Μόντενας και κατόπιν κατέληξε στη Δρέσδη, είναι στην ουσία ένα αντίγραφο, δια χειρός του μανιεριστή Τοσκάνου ζωγράφου, Αλεσάντρο Αλόρι.

Συνεπώς, η ανακάλυψη είναι διπλή: πρώτον, γιατί όχι μόνον ανακαλύφθηκε ξανά ένα χαμένο αριστούργημα, αλλά κυρίως γιατί το θεωρούμενο ως χαμένο αυθεντικό έργο αποκαλύφθηκε πως είναι αντίγραφο, εκτελεσμένο από τον χρωστήρα ενός ζωγράφου κατοπινού αιώνα.

Το άγνωστο έως τώρα έργο που παρουσιάζεται στο Burlington Magazine δεν είναι επίσης ο χαμένος πίνακας της Δρέσδης, διότι είναι ζωγραφισμένο πάνω σε χάλκινη επιφάνεια, ενώ το πρώτο ήταν σε ξύλινη. Επιπλέον, στον ανακαλυφθέντα πίνακα εμφανίζονται στο βάθος λεπτομέρειες με φυτά, ή ένα πλοίο (αναφορά στο θρυλούμενο ταξίδι της Μαγδαληνής στην Προβηγκία), που δεν είναι ορατά στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που έχουμε από το απωλεσθέν έκθεμα της Δρέσδης.

Ο πίνακας που ανακαλύφθηκε ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη και αρχικά θεωρείται πως ανήκε σε μία από τις ισχυρότερες και πιο καλλιεργημένες γυναίκες της ιταλικής Αναγέννησης: στην Ισαβέλλα ντ’ Έστε, μαρκησία της Μάντοβας. Η ίδια θρυλείται πως παρήγγειλε τον πίνακα έπειτα από μία επίσκεψή της στο παρεκκλήσι του Σαιντ-Μπομ στη Γαλλία, όπου σύμφωνα με την παράδοση η Μαγδαληνή ασκήτευσε και πέθανε. Κατόπιν πέρασε στην κατοχή της Βιτόρια Κολόνα, μαρκησίας της Πεσκάρας, ποιήτριας και στενής φίλης του Μιχαήλ Άγγελου. Στη συνέχεια, οι πηγές αναφέρουν πως ο πίνακας περιλαμβανόταν στη συλλογή της οικογένειας Γκάντι στη Φλωρεντία, όπου ο Αλεσάντρο Αλόρι ζωγράφισε πολλά αντίτυπά του.

Πλέον, οι ελπίδες όλων εναπόκεινται στην ταυτοποίηση του πίνακα και από τη μελέτη και άλλων ειδικών και την εξέτασή του με τεχνολογικά μέσα, ώστε να σταθεί δυνατόν να εκτεθεί και πάλι στο κοινό.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Κόμματα και πολιτικοί στη Γερμανία κατηγορούν το AfD για κατασκοπεία υπέρ της Ρωσίας: «Φερέφωνο των δικτατόρων»
«Είναι σχεδόν αναπόφευκτη η εντύπωση ότι το AfD εργάζεται με βάση λίστα εντολών του Κρεμλίνου», τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών της Θουριγγίας Γκέοργκ Μάιερ (SPD)
Αφίσα του AFD στη Γερμανία
Η μάχη των Ισραηλινών στρατιωτών με τα «φαντάσματα» του πολέμου στη Γάζα: 60 αυτοκτονίες τις τελευταίες εβδομάδες
Έκθεση του ισραηλινού στρατού τον φετινό Ιούλιο έχει καταγράψει 9.000 αιτήσεις για αναγνώριση «ψυχικών διαταραχών» που απευθύνονται προς τις στρατιωτικές υγειονομικές αρχές μετά την 7η Οκτωβρίου
Ισραηλινοί στρατιώτες
Τάκου Γιαμαμότο: Ο «αόρατος σύζυγος» της πρώτης γυναίκας πρωθυπουργού της Ιαπωνίας Σανάε Τακαΐτσι που της μαγειρεύει και πήρε το επίθετό της
Πίσω από κάθε πετυχημένο άντρα κρύβεται μια δυναμική γυναίκα αλλά στην περίπτωση της νέας νέας πρωθυπουργού της Ιαπωνίας Σανάε Τακαΐτσι,...
Τάκου Γιαμαμότο, ο σύζυγος της πρώτης γυναίκας πρωθυπουργού της Ιαπωνίας Σανάε Τακαΐτσι