Κόσμος

Πιθανή ανακάλυψη ενός αριστουργήματος του Κορέτζιο

Ίσως πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στον κόσμο της Ιστορίας της Τέχνης.

Αφορά τον πιθανό εντοπισμό ενός από τα αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης που θεωρείτο χαμένο από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για τη «Μαγδαληνή που διαβάζει ξαπλωμένη» του Κορέτζιο.

Ένας από τους σπουδαιότερους μελετητές του αναγεννησιακού “Μαέστρου της ζωγραφικής”, ο καθηγητής Ντέιβιντ Εξερτζιάν, ανακάλυψε και μελέτησε τον επανεμφανισθέντα πίνακα και εξέθεσε τα συμπεράσματά του σε ένα εμπεριστατωμένο δοκίμιο, που δημοσίευσε στο Burlingrton Magazine τον περασμένο Ιούλιο.

Μέχρι σήμερα, όλος ο κόσμος της Τέχνης πίστευε πως ο πίνακας που παριστά τη Μαγδαληνή -και θεωρείται επαναστατικός λόγω της στάσης και του νατουραλισμού στην απόδοση του μοντέλου του-, ήταν το αυθεντικό έργο του Κορέτζιο, το οποίο εξαφανίσθηκε από την Πινακοθήκη της Δρέσδης το 1945. Ο Εξερτζιάν ανακάλυψε έγγραφο που πιστοποιεί πως ο πίνακας, που αρχικά ανήκε στις συλλογές του δούκα της Μόντενας και κατόπιν κατέληξε στη Δρέσδη, είναι στην ουσία ένα αντίγραφο, δια χειρός του μανιεριστή Τοσκάνου ζωγράφου, Αλεσάντρο Αλόρι.

Συνεπώς, η ανακάλυψη είναι διπλή: πρώτον, γιατί όχι μόνον ανακαλύφθηκε ξανά ένα χαμένο αριστούργημα, αλλά κυρίως γιατί το θεωρούμενο ως χαμένο αυθεντικό έργο αποκαλύφθηκε πως είναι αντίγραφο, εκτελεσμένο από τον χρωστήρα ενός ζωγράφου κατοπινού αιώνα.

Το άγνωστο έως τώρα έργο που παρουσιάζεται στο Burlington Magazine δεν είναι επίσης ο χαμένος πίνακας της Δρέσδης, διότι είναι ζωγραφισμένο πάνω σε χάλκινη επιφάνεια, ενώ το πρώτο ήταν σε ξύλινη. Επιπλέον, στον ανακαλυφθέντα πίνακα εμφανίζονται στο βάθος λεπτομέρειες με φυτά, ή ένα πλοίο (αναφορά στο θρυλούμενο ταξίδι της Μαγδαληνής στην Προβηγκία), που δεν είναι ορατά στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που έχουμε από το απωλεσθέν έκθεμα της Δρέσδης.

Ο πίνακας που ανακαλύφθηκε ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη και αρχικά θεωρείται πως ανήκε σε μία από τις ισχυρότερες και πιο καλλιεργημένες γυναίκες της ιταλικής Αναγέννησης: στην Ισαβέλλα ντ’ Έστε, μαρκησία της Μάντοβας. Η ίδια θρυλείται πως παρήγγειλε τον πίνακα έπειτα από μία επίσκεψή της στο παρεκκλήσι του Σαιντ-Μπομ στη Γαλλία, όπου σύμφωνα με την παράδοση η Μαγδαληνή ασκήτευσε και πέθανε. Κατόπιν πέρασε στην κατοχή της Βιτόρια Κολόνα, μαρκησίας της Πεσκάρας, ποιήτριας και στενής φίλης του Μιχαήλ Άγγελου. Στη συνέχεια, οι πηγές αναφέρουν πως ο πίνακας περιλαμβανόταν στη συλλογή της οικογένειας Γκάντι στη Φλωρεντία, όπου ο Αλεσάντρο Αλόρι ζωγράφισε πολλά αντίτυπά του.

Πλέον, οι ελπίδες όλων εναπόκεινται στην ταυτοποίηση του πίνακα και από τη μελέτη και άλλων ειδικών και την εξέτασή του με τεχνολογικά μέσα, ώστε να σταθεί δυνατόν να εκτεθεί και πάλι στο κοινό.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Αποκαλύψεις στη δίκη του βαρυποινίτη, της 37χρονης Νάταλι και του «εισπράκτορα» στην Κύπρο - Τα τηλεφωνήματα από το κελί, οι θυρίδες και ο πίνακας μεγάλης αξίας
Ο βαρυποινίτης Γιώργος Ζαβράντωνας και η 37χρονη Νάταλι Τζιαπούρα κατάφεραν να κερδίσουν πάνω από 1.000.000 ευρώ, μέσα σε μόλις 6 μήνες
Νάταλι Τζιαπούρα
Σε ελληνόκτητο πλοίο η επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα ανοιχτά της Υεμένης – Δέχτηκε ρουκέτες και αναχαίτισε drones
Το ελληνόκτητο πλοίο υπέστη σημαντικές ζημιές και το πλήρωμα - ανάμεσα στο οποίο δεν υπάρχουν Έλληνες, δέχθηκε εντολή να το εγκαταλείψει για λόγους ασφαλείας
Φωτογραφία αρχείου
Συγκλονίζει 27χρονος που πνίγηκε προσπαθώντας να σώσει την οικογένειά του στο Τέξας - «Συγγνώμη, δε θα τα καταφέρω, σας αγαπώ»
Σε μία απέλπιδα προσπάθεια να σώσει την οικογένειά του, έσπασε με γροθιά ένα παράθυρο, κόβοντας μία αρτηρία, με συνέπεια να πεθάνει από αιμορραγία
Τέξας
1