Κόσμος

Το Mini Cooper έγινε 60 ετών

Έγινε 60 ετών κι όμως δεν του φαίνονται: το διάσημο Mini Morris ή Μίνι Κούπερ από την ημέρα της "γέννησής" του στις 26 Αυγούστου 1959 έως σήμερα παραμένει νέο, γιατί εξακολουθεί να είναι αγαπητό σε όλους.

Σε τέτοιο βαθμό που, όταν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το τελευταίο αυτοκίνητο, οι εργαζόμενοι τοποθέτησαν μία επιτάφια πλάκα στο παρμπρίζ του σαν να επρόκειτο για άνθρωπο. ‘Ηταν το νούμερο 5.387.862 προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση.

Γι’ αυτό, όταν ανακοινώθηκε η επανακατασκευή του νέου μοντέλου Μίνι, όλοι -και ιδίως στην Αγγλία- ανέκραξαν «Ο Θεός σώζει το Μίνι» κι ας ήταν χάρη στη γερμανική BMW που όφειλαν την αναβίωσή του.

Το Μίνι ακόμη και σήμερα θεωρείται το πιο διάσημο μοντέλο αυτοκινήτου στον κόσμο, πλάι στον θρυλικό ‘σκαραβαίο’ και το Φορντ Τ. Υπήρξε το έμβλημα της δεκαετίας του ’60, αλλά ακόμη και του ’70 και του ’80, μην πούμε και του ’90, παραμένοντας στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων, όποια κι εάν ήταν η εκδοχή του. Βέβαια, τα 5,4 εκατ. της παραγωγής του δεν συγκρίνονται με τα 15 εκατ. του Φορντ Τ, ή τα 20 εκατ. του ‘σκαραβαίου’, αλλά το Μίνι έχει σφραγίσει για πάντα την ιστορία του 20ου αιώνα. Όχι μόνον από την πλευρά της αυτοκίνησης, αλλά και από κοινωνικής, ανθρώπινης, έως και φιλοσοφικής απόψεως. Η ιστορία του Μίνι είναι ανάλογη με αυτήν του Δαυίδ και του Γολιάθ, του μικροσκοπικού που νικάει τον γίγαντα, την επικράτηση της ιδέας, ή της ομορφιάς, έναντι της δύναμης κ.ο.κ

Μία επιτυχία που οφείλεται στις δύο ιδιοφυείς εμπνεύσεις του σχεδιαστή του Άλεκ-Κονσταντάιν Ισιγκόνις (Άλεκ-Άρνολντ-Κωνσταντίνος Ισσιγόνης): ο εγκάρσιος μπροστινός κινητήρας, και η μπροστινή έλξη, που μπορεί σήμερα να είναι κοινός τόπος, αλλά τότε αποτελούσαν μία τρομερή καινοτομία. Ο θρύλος θέλει τον Ισιγόνη να έχει σχεδιάσει το νέο μοντέλο στο εστιατόριο πάνω σε μία χαρτοπετσέτα. Και τα υπόλοιπα είναι ιστορία…

Γύρω από το Μίνι έχουν εξυφανθεί πολλές ιστορίες κι ανέκδοτα. Το γεγονός όμως μένει ότι το μοντέλο δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία με τον ίδιο τον κατασκευαστή του, αλλά με άλλες έξι εταιρείες, μεταξύ αυτών και την αρχική Austin και τη Rover.

Όλα ξεκίνησαν με το Mini Minor στις 26 Αυγούστου του 1959. Ο κινητήρας του ήταν ένας ‘μίζερος’ 850 κυβικών με χαμηλή ιπποδύναμη 37 άλογα και αμάξωμα μήκους μόλις 3 μ. Εκ πρώτης όψεως δεν γέμιζε πολύ το μάτι, όμως χάρη στους μικρού διαμέτρου τροχούς του, τον εγκάρσιο κινητήρα του και την μπροστινή έλξη του, οι επιβάτες ανακάλυπταν πως το εσωτερικό του ήταν άνετο και η εμπειρία της οδήγησης γινόταν μοναδική. Για πρώτη φορά κυκλοφορούσε ένα αυτοκίνητο «μικρό έξω, μεγάλο μέσα». Επιπλέον διέθετε χιλιάδες ευκολίες και αξεσουάρ και μία βολική κονσόλα και ραφάκι. Και σε συνδυασμό με το κράτημά του στον δρόμο, έγινε αμέσως επιτυχία.

Μέσα σε ένα χρόνο κυκλοφόρησαν και τρεις παραλλαγές του, το Traveller, το Countryman και το βαν, με μεγαλύτερο αμάξωμα και άλλες βελτιώσεις.

Όμως η ‘δεύτερη επανάσταση’ για το Μινι ήλθε το 1961 και όχι δια χειρός Ισιγόνη, αλλά χάρη στον Τζον Κούπερ, που εκείνη την εποχή κατασκεύαζε αγωνιστικά της Φόρμουλα 1. Όχι μόνον αύξησε εκείνος τον κινητήρα και την ιπποδύναμη (997cc και 56 Cv αντίστοιχα), αλλά τους έδωσε και τη δημοφιλή μορφή της διχρωμίας, με τον γυαλιστερό ουρανό σε χρώμα διαφορετικό από το υπόλοιπο αμάξωμα. Το Μίνι απέκτησε μία πιο «αγωνιστική» μορφή, που πήρε σάρκα και οστά και στα ράλι, όπου ξεκίνησε να πρωταγωνιστεί.

Σύντομα ξεκίνησαν και οι πολυτελείς του εκδόσεις: το 1962 κυκλοφόρησαν στην αγορά δύο ‘μπερλίνες’ του Μίνι, που καίτοι σήμερα μπορεί να μοιάζουν αστείες, τότε ήταν το απαύγασμα της πολυτέλειας: με αυτόματες ταχύτητες, δερμάτινα καθίσματα και κονσόλα από καρυδιά, το έκαναν ένα από τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα και εξακολουθούν και σήμερα να προσθέτουν στον μύθο του.

Πηγή: La Repubblica

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι θα συναντηθεί με τον Ντόναλντ Τραμπ στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ
Ο Ουκρανός πρόεδρος επιβεβαίωσε ότι θα έχει συνομιλίες την επόμενη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη με τον Ντόναλντ Τραμπ, στο περιθώριο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών
Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι
Ουκρανία: Νύχτα τρόμου από ρωσικά πλήγματα, με τρείς νεκρούς και δεκάδες τραυματίες
Μια νέα ομοβροντία πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών έπληξε τη νύχτα την περιφέρεια της Ντνιπροπετρόφσκ, προκαλώντας έναν νεκρό και δεκατρείς τραυματίες, σύμφωνα με τις τοπικές αρχές
Φλεγόμενα αυτοκίνητα στην περιοχή του Κιέβου μετά από ρωσικούς βομβαρδισμούς
Ανανεώθηκε πριν 1 ώρα
1
Ο Τραμπ δεν σταματά να «πολεμά» το Χάρβαρντ: Του επέβαλλε περιορισμούς σε ορισμένα ομοσπονδιακά κεφάλαια
Το καθεστώς αυτό επιβάλλει στο πανεπιστήμιο να χρησιμοποιεί εφεξής ίδια κεφάλαια για να προωθεί την ομοσπονδιακή βοήθεια που χορηγείται στους φοιτητές προτού να είναι σε θέση να ανακτά τα ποσά αυτά από το κράτος
Το πανεπιστήμιο Χάρβαρντ 1
Η Πορτογαλία θα αναγνωρίσει επίσημα κράτος της Παλαιστίνης
Η Λισαβόνα επιβεβαίωσε ότι θα αναγνωρίσει επίσημα το παλαιστινιακό κράτος την Κυριακή, παραμονή της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, εντασσόμενη έτσι στη διεθνή δυναμική υπέρ της λύσης των δύο κρατών
Διαδηλωτές με παλαιστινιακή σημαία 5
Το Ισραήλ «ισοπεδώνει» τη Γάζα στέλνοντας ρομπότ και τηλεκατευθυνόμενα οχήματα με εκρηκτικά
Σε απόγνωση οι κάτοικοι που δεν έχουν που να πάνε - «Οι ισραηλινές δυνάμεις θα συνεχίσουν τις επιχειρήσεις τους με ισχύ άνευ προηγουμένου», ανέφερε ο συνταγματάρχης Αβιχάι Αντραΐ
Βομβαρδισμοί στη Γάζα 10
Αμερικανικό χτύπημα σε ταχύπλοο που μετέφερε ναρκωτικά: Το βίντεο που δημοσίευσε ο Τραμπ
Ο αμερικανός πρόεδρος έχει ήδη αναφερθεί τις τελευταίες εβδομάδες σε – τουλάχιστον τρία – πλήγματα εναντίον σκαφών τα οποία ανήκαν όπως διαβεβαίωσε σε διακινητές ναρκωτικών
Το ταχύπλοο που χτύπησαν οι Αμερικανικές δυνάμεις
3