Η εταιρεία που διαχειριζόταν το βαθυσκάφος Titan φέρει την «κύρια» ευθύνη για το δυστύχημα του 2023, τονίζει στο πόρισμά της που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη (05.08.2025) η ακτοφυλακή των ΗΠΑ. Πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια εξερεύνησης του ναυαγίου του Τιτανικού.
Η OceanGate, μία εταιρεία υπαίτια για πολλαπλά περιστατικά μηχανικών βλαβών, φέρει την «κύρια» ευθύνη για την ενδόρρηξη του ιδιωτικού βαθυσκάφους Titan, η οποία είχε ως συνέπεια την τραγωδία στον βυθό όπου κείτεται ο διάσημος Τιτανικός.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η έρευνα της αμερικανικής ακτοφυλακής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η μη τήρηση από την OceanGate καθιερωμένων πρωτοκόλλων για την ασφάλεια, τις δοκιμές και τη συντήρηση του υποβρυχίου της ήταν η κύρια αιτία (του δυστυχήματος)», σύμφωνα με την έκθεση.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το Titan, ένα μικρό υποβρύχιο μήκους 6,5 μέτρων που ανήκει στην αμερικανική εταιρεία OceanGate Expeditions, είχε καταδυθεί στις 18 Ιουνίου 2023, για τουριστική αποστολή στο ναυάγιο του Τιτανικού και είχε προγραμματιστεί να αναδυθεί επτά ώρες αργότερα, αλλά η επαφή χάθηκε λιγότερο από δύο ώρες μετά την αναχώρησή του.
Τότε, ξεκίνησε μία μεγάλη επιχείρηση διάσωσης, προσελκύοντας την προσοχή των μέσων ενημέρωσης παγκοσμίως που κάλυπταν για μέρες την επιχείρηση.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όμως όσο το βαθυσκάφος υποβρύχιο είχε καταστραφεί λίγο μετά την κατάδυσή του εξαιτίας μίας «καταστροφικής ενδόρρηξης», σκοτώνοντας ακαριαία και τους πέντε επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου του 77χρονου Γάλλου επιστήμονα Πιέρ-Ανρί Ναρζολέ με το παρατσούκλι «M. Titanic», και του διευθύνοντος συμβούλου της OceanGate, Στόκτον Ρας.
Breaking news: US Coast Guard releases NEW video showing Titan submersible on ocean floor.
— HOW THINGS WORK (@HowThingsWork_) September 18, 2024
Still can’t imagine the horror’s of being inside this thing. pic.twitter.com/Ee3YuOf9AC
Έντονες αντιπαραθέσεις για αμέλεια προέκυψαν γρήγορα μετά το δυστύχημα, ιδιαίτερα για το φινιστρίνι, το οποίο δεν θα μπορούσε τεχνικά να αντέξει σε τόσο μεγάλο βάθος της θάλασσας.
«Για πολλά χρόνια πριν από το δυστύχημα, η OceanGate χρησιμοποιούσε τακτικές εκφοβισμού, χορηγούσε εξαιρέσεις για επιστημονικές δραστηριότητες και αξιοποιούσε την καλή φήμη της για να αποφύγει την κανονιστική εποπτεία», τονίζει η ακτοφυλακή στην έκθεση έρευνάς της.
Η εταιρεία «τελικά κατάφερε να λειτουργήσει το Titan εντελώς εκτός των καθιερωμένων πρωτοκόλλων κατάδυσης σε βάθος, τα οποία ιστορικά είχαν εξασφαλίσει ένα καλό ιστορικό ασφάλειας για τα εμπορικά υποβρύχια», πρόσθεσαν, καταγγέλλοντας επίσης ένα «τοξικό εργασιακό περιβάλλον» που «αποθάρρυνε τους εργαζομένους και τους υπεργολάβους από το να εκφράσουν τις ανησυχίες τους για την ασφάλειά τους».
A Royal Canadian Air Force airship searched the area of the missing Titan submersible using subsurface acoustic detection tools. https://t.co/opboHzGb6i pic.twitter.com/YyyKVSEWH7
— The New York Times (@nytimes) June 21, 2023
Η ενδόρρηξη ήταν αποτρέψιμη, δήλωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ερευνών Ναυτικού της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ, Τζέισον Νοϊμπάουερ, στη δημοσίευση της έκθεσης 300 σελίδων μετά από μία διετή έρευνα.
«Υπάρχει ανάγκη για ισχυρότερη εποπτεία και σαφείς επιλογές για τους φορείς εκμετάλλευσης που διερευνούν νέες έννοιες εκτός του υπάρχοντος κανονιστικού πλαισίου», τόνισε σε ανακοίνωσή του.
Το συμβούλιο έκρινε ότι οι κύριοι παράγοντες που συνέβαλαν στο δυστύχημα ήταν η «ανεπαρκής διαδικασία σχεδιασμού, πιστοποίησης, συντήρησης και επιθεώρησης του Titan» της OceanGate.