Σε ένα εύρος που απέχει από τις συνθήκες της ενεργειακής κρίσης των περασμένων ετών, βλέπει για το φετινό χειμώνα την τιμή του φυσικού αερίου η ICIS.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία αναλύσεων αναμένει μια πτώση τιμής έως 17% σε περίπτωση που βιώσουμε έναν ήπιο χειμώνα. Στον αντίποδα, μπορεί να αυξηθεί κατά 30% αν επικρατήσουν ιδιαίτερα ψυχρές συνθήκες που θα ενισχύσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου. Συγκριτικά, σήμερα η τιμή του ευρωπαϊκού συμβολαίου TTF βρίσκεται στα 33 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Να σημειώσουμε ότι το Φεβρουάριο του 2025 η τιμή του αερίου σημείωσε μια αναζωπύρωση ως τα 49 ευρώ, αλλά στη συνέχεια υποχώρησε και παρέμεινε σταθερά λίγο επάνω από τα 30 ευρώ μέχρι σήμερα.
Κατ’ επέκταση, οι αναλυτές δεν θεωρούν ότι υπάρχουν συνθήκες που θα εκτοξεύσουν τις τιμές σε επίπεδα απαγορευτικά για τους καταναλωτές, όπως κατά τα έτη 2022-2023.
Σήμερα οι αποθήκες της Ευρώπης είναι γεμάτες σε ποσοστό 83% και εξακολουθούν να γεμίζουν, παρόλο που το κρύο έχει κάνει ήδη την εμφάνισή του σε αρκετές περιοχές.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο στόχος που έχει θέσει η ΕΕ είναι να φτάσουν το 90% ως τις αρχές Δεκεμβρίου και αυτό το υπόλοιπο 7% έχει τη σημασία του για την ομαλή τροφοδοσία της ηπείρου. Κάτι που ισχύει ιδίως σε ένα σενάριο ψυχρού χειμώνα, όπου θα χρειαστούν όλες οι διαθέσιμες ποσότητες.
Τα επίπεδα στις αποθήκες παίζουν μεγάλο ρόλο και για έναν ακόμη λόγο: Η Ευρώπη θέλει να ολοκληρώσουν τη χειμερινή περίοδο στο μέγιστο δυνατό ποσοστό, προκειμένου να είναι ευκολότερη η αναπλήρωσή τους στο υπόλοιπο του 2026.
Όσον αφορά τη χώρα μας, η εικόνα είναι ομαλή για φέτος. Η ύπαρξη πολλαπλών πηγών και οδεύσεων εφοδιασμού σε συνδυασμό με τη διαθεσιμότητα φορτίων LNG σημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να καλύψει στο έπακρο τις ανάγκες της, αλλά και αυτές γειτονικών κρατών.
Σύμφωνα με το τελευταίο πρόγραμμα εκφορτώσεων του ΔΕΣΦΑ, στη Ρεβυθούσα αναμένεται να αφιχθούν το Νοέμβριο τρία φορτία LNG, δύο εκ μέρους της Motor Oil και ένα της Metlen, για ένα σύνολο 310.812 κυβικών μέτρων.