Μακρο-οικονομία

Φτώχεια: Στην Αττική το περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα – Πιο φτωχές η Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Βόρειο Αιγαίο

Ανάλυση γύρω από το φαινόμενο της φτώχειας πραγματοποίησε η διαΝέοσις με τα στοιχεία να δείχνουν πως οι κάτοικοι της Αττικής έχουν την μεγαλύτερη διαφορά με τον εθνικό μέσο όρο του διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ η Δυτική Ελλάδα είναι η πιο φτωχή περιφέρεια.

Περιφέρειες τις οποίες μαστίζει η φτώχεια είναι επίσης η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, η Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησος και Βόρειο Αιγαίο, με τη διαφορά μεταξύ των περιφερειών και εθνικού μέσου όρου στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών να αποτυπώνει μεταξύ άλλων, τις σημαντικές ανισότητες μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης χώρας, οι οποίες φαίνεται ότι με τον χρόνο διευρύνονται.

Και αυτό γιατί η διαφορά από τον εθνικό μέσο όρο ήταν στο 13% το 2017 και υπερδιπλασιάστηκε στο 32% το 2022. Από τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, μόνο το Νότιο Αιγαίο παρουσιάζει σταθερά θετική διαφορά στο διαθέσιμο εισόδημα στο μεγαλύτερο μέρος του διαστήματος που εξετάζεται. Επισημαίνεται πως η ανάλυση εστιάζει χρονικά στην περίοδο 2017 έως 2022, και βασίζεται σε δεδομένα της έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών, της γνωστής SILC που διενεργείται πανευρωπαϊκά από τη Eurostat, και ειδικότερα στην Ελλάδα από την ΕΛΣΤΑΤ.

Η πλεονεκτική θέση της Αττικής επιβεβαιώνεται και από τη σκοπιά των ποσοστών φτώχειας. O ορισμός της φτώχειας που υιοθετούν οι συγγραφείς είναι ο ίδιος με αυτόν της Eurostat, δηλαδή «το ποσοστό των ατόμων με ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα κάτω από το 60% του διάμεσου ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος». Όπως φαίνεται και στον πίνακα, τα ποσοστά φτώχειας της Αττικής και του Νοτίου Αιγαίου είναι σταθερά πιο χαμηλά από τον εθνικό μέσο όρο. Το ίδιο ισχύει εν πολλοίς για την περιφέρεια Κρήτης και, σε μικρότερο βαθμό για την Ήπειρο και τα Ιόνια Νησιά. Αντίθετα, στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, το ποσοστό φτώχειας είναι διαρκώς υψηλότερο του εθνικού μέσου όρου.

Επιπρόσθετα, η ανάλυση επιχειρεί να αποτυπώσει καλύτερα τις επιπτώσεις της πανδημίας, απομονώνοντας από την παραπάνω ανάλυση τα ποσοστά φτώχειας του 2019 και του 2020, και, παρατηρώντας τις αποκλίσεις τους από τον εθνικό μέσο όρο. Όπως συμπεραίνουν οι συγγραφείς, «η επίδραση – κατά κύριο λόγο της πανδημίας– στη φτώχεια ήταν ασύμμετρη ανάμεσα στις περιφέρειες της χώρας». Ωστόσο, προσθέτουν ότι «οι περιφέρειες που βρίσκονταν σε πλεονεκτική θέση πριν από την πανδημία παρέμειναν σε αυτή και το 2020, με εξαίρεση την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Συνεπώς, η πρώτη φάση της πανδημίας δεν αλλοίωσε τις ήδη διαμορφωμένες διαφορές που υπήρχαν στα ποσοστά φτώχειας στις διάφορες περιοχές».

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Πώς η συμφωνία Τραμπ – Φον ντερ Λάιεν βάζει φωτιά στις τιμές ενέργειας της Ελλάδας
Εισαγωγές αμερικανικής ενέργειας 8 δισ. ευρώ «αναλογούν» στην Ελλάδα, κάτι που «κουμπώνει» με την ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας για πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο έως το 2027
Πώς η συμφωνία Τραμπ – Φον ντερ Λάιεν βάζει φωτιά στις τιμές ενέργειας της Ελλάδας 9
Ποιες είναι οι μέσες ζητούμενες τιμές στις φοιτητουπόλεις της Ελλάδας – Ανοδική πορεία για τις τιμές ενοικίων των φοιτητικών κατοικιών
Μεγαλύτερη αύξηση στις τιμές φοιτητικών κατοικιών προς ενοικίαση στη Θεσσαλονίκη, ηπιότερες αυξήσεις στην Αττική, δείχνει η έρευνα του Spitogatos
Young man carrying a heavy cardboard box while his female friends carrying one box together. 1
Τζιτζικώστας: Οι υποδομές της ΕΕ δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένες για μια πιθανή στρατιωτική σύγκρουση με τη Ρωσία
Σε συνέντευξή του στους FT, ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας προειδοποιεί ότι οι δρόμοι, οι γέφυρες και οι σιδηροδρομικές γραμμές της Ευρώπης δεν είναι ικανές να μεταφέρουν στρατεύματα, άρματα μάχης και στρατιωτικό εξοπλισμό
O Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας 12