Διεθνή

Ευρωπαίοι Vs Κινέζων: Διυλίζουν τον «κώνωπα» των κινεζικών μικροδεμάτων και «καταπίνουν» την κάμηλο των Υβριδικών Αυτοκινήτων

Έρευνα που έχει στα χέρια της γερμανικής διπλωματίας αποκαλύπτει πως λόγω των υψηλών δασμών στα κινεζικά προϊόντα στις ΗΠΑ, οι κινεζικές εταιρείες ανακατευθύνουν εν μέρει τις εξαγωγές τους στη Γερμανία

Tην ίδια ώρα που η ΕΕ αποφασίζει να επιβάλλει τέλος στις εισαγωγές μικροδεμάτων αξίας έως 150 ευρώ από τις τρίτες χώρες (στοχεύοντας προπαντός στην Κίνα), οι κινεζικές εξαγωγές πολύ άνω των …150 ευρώ κατακλύζουν τις αγορές τους ειδικά μετά τους αστρονομικούς δασμούς που επέβαλε ο Τραμπ στο Πεκίνο.

Σχετικές προειδοποιήσεις Ευρωπαίων οικονομικών αναλυτών για την ενδεχόμενη «εκτροπή» των κινεζικών εξαγωγών από τις ΗΠΑ στην ΕΕ (με πολύ αρνητικές επιδράσεις για την ευρωπαϊκή παραγωγή) είχαν αποτυπωθεί αμέσως μετά την έναρξη του δασμολογικού πολέμου των ΗΠΑ κατά πάντων (μαζί και κατά της ΕΕ, για να μην …ξεχνιόμαστε!) τον Απρίλιο του 2025, αλλά πλέον αυτές οι προειδοποιήσεις έχουν γίνει πραγματικότητα…

Πέντε μέρες μετά το πράσινο φως του ευρωπαϊκού συμβουλίου των υπουργών οικονομικών για την επιβολή τέλους στις εισαγωγές από την Κίνα, η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt δημοσιεύει μελέτη του Ινστιτούτου της γερμανικής Οικονομίας (IW Koeln), κατά παραγγελία του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών, σύμφωνα με την οποία λόγω των υψηλών δασμών στα κινεζικά προϊόντα στις ΗΠΑ, οι κινεζικές εταιρείες ανακατευθύνουν εν μέρει τις εξαγωγές τους στη Γερμανία, δηλαδή την καρδιά της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Αυτή η ανακατεύθυνση, την οποία οι ειδικοί λένε ότι συνδέεται επίσης με το ντάμπινγκ τιμών, είναι πιθανό να είναι ένα από τα θέματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Ομοσπονδιακού Υπουργού Οικονομικών Lars Klingbeil (SPD) στην Κίνα.

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν στο δεύτερο τρίμηνο του 2025 – τον Απρίλιο, οι δασμοί των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα έφτασαν προσωρινά στο 145%. Εκείνη την εποχή, οι οικονομολόγοι φοβόντουσαν ότι η Κίνα θα ανακατευθύνει τις εξαγωγές της σε άλλες χώρες – και έτσι ενδεχομένως θα εκτοπίσει τους εγχώριους προμηθευτές.

Η πίεση στις εισαγωγές από την Κίνα συνεχίζει να αυξάνεται

Οι συντάκτες της μελέτης του IW εξέτασαν αρχικά εάν υπήρξε ασυνήθιστη αύξηση στις εισαγωγές αγαθών από την Κίνα στη Γερμανία το 2025. Το αποτέλεσμα: «Η πίεση στις εισαγωγές από την Κίνα έχει αυξηθεί σημαντικά φέτος», λέει η Samina Sultan, ανώτερη οικονομολόγος για την Ευρωπαϊκή Οικονομική Πολιτική και το Εξωτερικό Εμπόριο στο IW και μία από τις συντάκτριες της μελέτης. Αναφέρει λόγους όπως οι επιπτώσεις της εκτροπής, η κάλυψη της υστέρησης από την Κίνα, οι υψηλές και εκτεταμένες επιδοτήσεις και, πάνω απ ‘όλα, η υποτίμηση του γιουάν έναντι του ευρώ.

Παράλληλοα, οι ερευνητές διερεύνησαν πού σημειώθηκαν συγκεκριμένες επιπτώσεις εκτροπής λόγω των υψηλών αμερικανικών δασμών σε κινεζικά προϊόντα. «Η ήδη προβληματική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επηρεάζεται ιδιαίτερα στους τομείς των αυτοκινήτων, των φορτηγών και των ανταλλακτικών αυτοκινήτων», λέει ο Jürgen Matthes, επικεφαλής του συμπλέγματος Διεθνούς Οικονομικής Πολιτικής, Χρηματοπιστωτικών Αγορών και Αγορών Ακινήτων και επίσης συγγραφέας της μελέτης.

Οι σαφείς επιπτώσεις εκτροπής ήταν ιδιαίτερα εμφανείς στην περίπτωση των plug-in υβριδικών οχημάτων: Σύμφωνα με τη μελέτη, οι εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα ουσιαστικά μειώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, μειώνοντας κατακόρυφα σχεδόν κατά 99% και σχεδόν 24 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Αντίθετα, οι γερμανικές εισαγωγές plug-in από την Κίνα αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 80% και 98 εκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

«Υπάρχει επομένως σαφής και σημαντική υποψία εκτροπής», λέει ο συγγραφέας της μελέτης Sultan. Ωστόσο, αυτό από μόνο του δεν μπορεί να εξηγήσει την απότομη αύξηση των γερμανικών εισαγωγών. «Κινείται επίσης από μια στοχευμένη στρατηγική, ανεξάρτητη από τις ΗΠΑ, που ακολουθούν οι Κινέζοι εξαγωγείς για να διεισδύσουν στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων πιο αποτελεσματικά σε τομείς όπου δεν υπάρχουν αντισταθμιστικοί δασμοί».

Η Handelsblatt δημοσίευσε εκτενώς ρεπορτάζ για αυτή τη στρατηγική τον Αύγουστο. Από τον Οκτώβριο του 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει επιβάλει δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κατασκευασμένα στην Κίνα», κατηγορώντας τη χώρα ότι παρέχει αθέμιτο ανταγωνισμό μέσω επιδοτήσεων. Ωστόσο, οι Κινέζοι κατασκευαστές παρακάμπτουν αυτούς τους δασμούς εξάγοντας κυρίως υβριδικά οχήματα στην Ευρώπη. Σε αντίθεση με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, αυτά τα μερικώς ηλεκτρικά μοντέλα εξαιρούνται από το δασμολογικό καθεστώς των Βρυξελλών. Αυτό έχει οδηγήσει σε δραματική αύξηση των εξαγωγών τέτοιων μοντέλων στην Ευρώπη.

Αυτό ευθυγραμμίζεται με το γεγονός ότι οι εισαγωγές αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα έχουν μειωθεί απότομα από την εισαγωγή αντισταθμιστικών δασμών – οι δασμοί φαίνεται να έχουν αντίκτυπο σε αυτό το θέμα.

Αύξηση των εισαγωγών φορτηγών

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δεν είναι η μόνη κατηγορία προϊόντων όπου οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ένα φαινόμενο εκτροπής. Οι εισαγωγές φορτηγών από την Κίνα αυξήθηκαν κατά περίπου 240% κατά την περίοδο παρατήρησης, ενώ οι κινεζικές εξαγωγές φορτηγών προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατακόρυφα κατά σχεδόν 100%.

Στον τομέα των εξαρτημάτων ηλεκτρικών μηχανών, οι κινεζικές εξαγωγές προς τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά περίπου 60%, ενώ οι κινεζικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατακόρυφα κατά περισσότερο από 20%. Η μελέτη σημειώνει επίσης ότι οι εκτροπές είναι ευρέως διαδεδομένες σε άλλους βασικούς τομείς της γερμανικής βιομηχανίας, όπως η χημική και η ηλεκτρική βιομηχανία.

«Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι πολύ ισχυρές αυξήσεις είναι εμφανείς στον τομέα των προμηθευτών αυτοκινήτων», εξηγεί η Samina Sultan. «Για τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, παραδοσιακά προπύργιο των Γερμανών προμηθευτών, οι αξίες εισαγωγών αυξήθηκαν κατά σχεδόν 230% το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2024, υπερτριπλασιάζοντας σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα».

Καλύτερη Ποιότητα – Πίεση από Χαμηλές Τιμές

Οι ερευνητές βλέπουν έναν λόγο για την απότομη αύξηση των πωλήσεων κινεζικών προϊόντων στη βελτιωμένη ποιότητα. «Αλλά για να εκτοπίσει τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, η Κίνα πιέζει στην αγορά αυτού του τομέα με εξαιρετικά χαμηλές τιμές, οι οποίες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε επιδοτήσεις και αθέμιτα πλεονεκτήματα συναλλαγματικής ισοτιμίας», λέει ο Matthes.

Ζητά αποτελεσματικά μέσα εμπορικής άμυνας και αντισταθμιστικούς δασμούς για την απειλούμενη παραγωγή της ΕΕ, ιδίως για τα υβριδικά αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, για τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού. «Διαφορετικά, ο βιομηχανικός μας πυρήνας θα συνεχίσει να διαβρώνεται», προειδοποιεί.

Τους τελευταίους μήνες, εκπρόσωποι της γερμανικής βιομηχανίας έχουν επανειλημμένα εκφράσει την ανησυχία τους για πιθανές επιπτώσεις εκτροπής και το σχετικό ντάμπινγκ τιμών. Σε πολλούς τομείς, η Κίνα παράγει πολύ πέρα ​​από τις δικές της ανάγκες και ωθεί τα πλεονάζοντα αγαθά στην παγκόσμια αγορά σε χαμηλές τιμές, δήλωσε ο Dirk Jandura, Πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Χονδρικού, Εξωτερικού Εμπορίου και Υπηρεσιών (BGA), το περασμένο καλοκαίρι.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα