Driveit

Γεγονός το πρώτο πρατήριο υδρογόνου στην Ελλάδα από τη Motor Oil

Θα τροφοδοτεί αρχικά βαρέα οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία και εν συνεχεία ΙΧ

Η μεγάλη επένδυση του ομίλου της Motor Oil, μέσω της Coral Gas, η λειτουργία του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα υπό το σήμα της AVIN, είναι πραγματικότητα στους Αγίους Θεοδώρους.

Από τις υποδομές ξεκινάμε αν θέλουμε να προχωρήσει κάτι και ως προς αυτό η επένδυση της Motor Oil, η οποία θα ξεκινήσει να παράγει και να αποθηκεύει, στο διυλιστήριό της, το δικό της πράσινο, καθαρό υδρογόνο, που δε ρυπαίνει, το 2026, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ (κοινοπραξία Hellenic Hydrogen: 51% Motor Oil – 49% ΔΕΗ), είναι πολύ σημαντική.

Αυτό που απομένει είναι να υπάρξουν οχήματα υδρογόνου που θα χρησιμοποιήσουν αυτό το νέο, για την Ελλάδα, καύσιμο.

Πριν αναφερθώ σε αυτό, επισημαίνω ότι το πρατήριο είναι το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα και από τα πρώτα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

hydrogen-coral-gas

Επίσης, είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport και το πρώτο έργο που ανοίγει τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα.

Κόστισε 3 εκατ. ευρώ, συνολικά, ενώ έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τη δημιουργία δύο ακόμα πρατηρίων υδρογόνου στο Θριάσιο (συνεργασία με ΟΣΥ για τροφοδοσία λεωφορείων) και στην Ακράτα, στο ΣΕΑ με πρατήριο AVIN.

Τα πρώτα οχήματα που θα ανεφοδιάζονται θα είναι βαρέα οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία (ο ΟΣΥ θα φέρει 3 λεωφορεία υδρογόνου) που θα μπορούν να κυκλοφορούν σε κυκλικές διαδρομές ώστε να έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού.

hydrogen-coral-gas

Για τα ΙΧ η κατάσταση θέλει χρόνο, καθώς Toyota και Hyundai διαθέτουν οχήματα υδρογόνου και για να φέρουν κάποια στην Ελλάδα προς πώληση θα πρέπει να αυξηθούν οι υποδομές. Εκτός κι αν φέρουν λίγα, ώστε να αξιοποιηθεί το εγχείρημα.

Σημειώνω ότι η Motor Oil έκανε δοκιμές με ανεφοδιασμό ενός Toyota Mirai όταν εγκατέστησε το πρατήριο.

Ο ανεφοδιασμός του πρατηρίου θα γίνεται μέσω 4 ειδικών κοντέινερ που έχουν έκαστο 111 φιάλες υδρογόνου, ενώ μόνο ένα κοντέινερ είναι ικανό να ανεφοδιάσει 200 ΙΧ.

Αυτή τη στιγμή και μέχρι το 2026 να παράγει το δικό της πράσινο υδρογόνο, η Motor Oil φέρνει το υδρογόνο από τη Βιέννη με καθαρότητα 99,997%.

Για τα βαρέα οχήματα ο ανεφοδιασμός συμφέρει έναντι των άλλων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, πετρέλαιο), όμως για τα ΙΧ θα είναι ακριβότερη λύση, με τα σημερινά δεδομένα τιμών, ακόμα και από την ακριβή βενζίνη.

Το πλεονέκτημα, ωστόσο, είναι ότι το πράσινο υδρογόνο δε ρυπαίνει, καθώς εκπέμπει μόνο υδρατμούς. Παράγεται με ηλεκτρόλυση όπου το ηλεκτρικό ρεύμα που χρησιμοποιείται προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας – ΑΠΕ, εξ ου και η συνεργασία Motor Oil – ΔΕΗ.

hydrogen-coral-gas

Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι ότι ο ανεφοδιασμός του είναι πολύ γρήγορος, 3-5 λεπτά, σχεδόν όμοιος με των υγρών καυσίμων, άρα σε σύγκριση με ένα ηλεκτρικό όχημα που θέλεις πολύ ώρα ή ώρες για να φορτίσεις, ενώ και η αυτονομία κίνησης φτάνει τα 500-700 χλμ. και τα οχήματα έχουν λιγότερο κόστος συντήρησης.

Επίσης, το υδρογόνο μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην απανθρακοποίηση της βαριάς βιομηχανίας.

To πρατήριο ανεφοδιασμού οχημάτων με υδρογόνο (Hydrogen Refueling Station – HRS) είναι μια καινοτόμα εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας και αυστηρών προδιαγραφών, το οποίο κατασκεύασε η bfs, του ομίλου Motor Oil.

Τόσο η μεταφορά του υδρογόνου, όσο η αποθήκευσή του αλλά και η τροφοδοσία των οχημάτων είναι απολύτως ασφαλής, καθώς υπάρχουν ζώνες ασφαλείας γύρω από αντλίες (καμία πηγή σπινθήρα ή θερμότητας – π.χ. κινητά τηλέφωνα), γίνεται αυτόματη διακοπή της ροής σε περίπτωση διαρροής (πχ. αστοχία μάνικας), ενώ υπάρχει πυρανίχνευση και συστήματα κατάσβεσης ειδικά για υδρογόνο.

Με την υποδομή του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου, η χώρα μπαίνει στον ευρωπαϊκό χάρτη σύγχρονων οδικών μεταφορών. Το πρατήριο της AVIN και τα trailers υδρογόνου τα οποία λειτουργεί η Coral Gas είναι τα πρώτα απτά δείγματα του στρατηγικού πλάνου του ομίλου Motor Oil για την ανάπτυξη αλυσίδας αξίας υδρογόνου στη χώρα, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας.  

Τονίζω ότι σύμφωνα με τα σενάρια του διεθνούς οργανισμού ενέργειας, το παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα το 2050 θα πρέπει να βασίζεται κατά τα 2/3 σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να είναι κατά 50% εξηλεκτρισμένο ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της απανθρακοποίησης και της κλιματικής ουδετερότητας.

hydrogen-coral-gas-raptakis

Κατά την παρουσίαση του πρώτου πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα ο γενικός διευθυντής της AVIN OIL, Ιωάννης Ραπτάκης δήλωσε: «Το υδρογόνο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος. Εμείς σήμερα ανοίγουμε αυτή τη δυνατότητα στον τελικό καταναλωτή, ανοίγουμε τον δρόμο στην υδρογονοκίνηση, κόβοντας πρώτοι το νήμα στις μελλοντικές λύσεις που ήδη δοκιμάζονται στην Ευρώπη».

hydrogen-coral-gas-haritopoulos

Ο γενικός διευθυντής της Coral Gas, Παναγιώτης Χαριτόπουλος τόνισε ότι: «Στην Coral Gas έχουμε στόχο να ηγηθούμε στην ενεργειακή μετάβαση. Και να μην ξεχνάμε ότι τα καύσιμα είναι πλήρως συμβατά με το DNA της εταιρείας μας, και άρα για εμάς είναι ένα φυσικό μονοπάτι που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Ταυτόχρονα, μέσα από τις πρωτοβουλίες μας για καθαρές ενεργειακές λύσεις, είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε έναν πιο καθαρό και βιώσιμο μέλλον».

Ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ομίλου Motor Oil ανέφερε ότι: «Η κατασκευή και λειτουργία του πρώτου εμπορικού, δημόσια προσβάσιμου πρατήριου υδρογόνου στην Ελλάδα, μέσω και της συνδυαστικής αξιοποίησης ενωσιακών χρηματοδοτικών εργαλείων, αποτελούν ένα πρωτοποριακό επίτευγμα και προσθέτουν ένα σημαντικού συμβολισμού ορόσημο στην αλυσίδα αξίας υδρογόνου που αναπτύσσει ο όμιλος Motor Oil».

Καταλήγοντας, παρών στην παρουσίαση ήταν και ο πρώην Γερμανός ευρωβουλευτής, αλλά Ελληνας, ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, CEO της Hydrogen Europe, ο οποίος επισήμανε ότι: «Το υδρογόνο δεν είναι απλώς μια λύση για το κλίμα — είναι η ευκαιρία για ισχυρή ενεργειακή ασφάλεια και καινοτομία. Η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί στη ναυτιλία, τις μεταφορές και την αποθήκευση ενέργειας. Η Motor Oil ήδη δείχνει τον δρόμο, προωθώντας ενεργά την πράσινη μετάβαση».

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Driveit
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Driveit: Περισσότερα άρθρα