Κόσμος

Ιρανικό θέατρο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Τέσσερις γυναίκες σε μια φοιτητική εστία θηλέων στην Τεχεράνη ακούν μια «απαγορευμένη» ανδρική φωνή.

Ο φόβος, η ενοχή και η νιότη που εξορίζεται είναι οι συνέπειες αυτού του ιρανικού «εγκλήματος» που διερευνά θεατρικά ο Ιρανός σκηνοθέτης και δραματουργός Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί στο έργο του «Hearing» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από 28-30/4.

Eμπνεύστηκε από το ντοκιμαντέρ του Αμπάς Κιαροστάμι «Homework» (1989), μια κριτική του ιρανικού εκπαιδευτικού συστήματος, βασισμένη σε συνεντεύξεις των τρομοκρατημένων μαθητών ενός δημοτικού σχολείου της Τεχεράνης. Με αφορμή αυτή την ταινία, ο Κουχεστανί παρουσιάζει στο «Hearing» κάτι αντίστοιχο: το πανεπιστήμιο σαν στρατοδικείο και τη νιότη σαν φυλακή.

Η ελευθερία του λόγου ταυτίζεται με την ελευθερία της ύπαρξης σε μια μυστηριώδη παράσταση ποιητικής πνοής, στημένη στο ημίφως και ανάμεσα στις σιωπές και τους ψιθύρους. Κυρίαρχο στοιχείο είναι ένα κράνος με κάμερα, ένα σκηνικό αντικείμενο που παραπέμπει εξίσου σε δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας όσο και στις συνθήκες καταστολής που επικρατούν στο Ιράν.

«Κάθε φορά που ανεβάζω κάποιο έργο μου στην πατρίδα μου, το Ιράν, γνωρίζω πολύ καλά πως οι πρώτοι που θα το δουν δεν θα είναι το κοινό, αλλά τα μέλη του επονομαζόμενου Συμβουλίου Επιτήρησης και Αποτίμησης, που θα έχουν μπει στο θέατρο από την πίσω πόρτα» έχει δηλώσει ο Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί. «Δεν είμαι φεμινιστής» λέει ο ίδιος: «Δεν αισθάνομαι πως μπορώ να εκφράσω μια άποψη για τη γυναικεία κατάσταση. Αν το έκανα, όντας άνδρας, θα αισθανόμουν σαν εκείνους τους τουρίστες που επισκέπτονται την Ινδία και φωτογραφίζουν τις γυναίκες με τα σάρι, τις αγελάδες, τους ανθρώπους που κρέμονται από τα τρένα και τα λεωφορεία, κι έπειτα γυρίζουν στην πατρίδα τους. Δεν γνωρίζω τίποτα περισσότερο για τα γυναικεία ζητήματα από όσα αυτοί οι τουρίστες για την Ινδία. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι, μέσω της παρουσίας των τεσσάρων γυναικών της παράστασης, να διαπιστώσω κατά πόσο η δική μου οπτική συνάδει με την πραγματικότητά τους».

Γεννημένος το 1978 στη Σιράζ του Ιράν, ο Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί ξεκίνησε από έφηβος να δημοσιεύει τα διηγήματά του σε τοπικές εφημερίδες. Μετά τις σπουδές σκηνοθεσίας και κινηματογράφου, άρχισε να γράφει και να σκηνοθετεί δικά του έργα. Με το έργο του Dance On Glasses (2001) κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση. Στην Ελλάδα πρωτοεμφανίστηκε πριν πέντε χρόνια με την παράσταση «Μέσα στα σύννεφα» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Στο πλαίσιο των παραστάσεων του «Hearing», ο Κουχεστανί θα πραγματοποιήσει μάστερκλας στις 29 και 30/4, ενώ το Σάββατο 29/4, μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές. Συντονίζει ο κριτικός θεάτρου Γρηγόρης Ιωαννίδης.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Αμερικανός που δικάζεται στη Γαλλία για διπλή δολοφονία ισχυρίζεται ότι όλος ο κόσμος συνωμότησε εναντίον του
«Εμφανίστηκαν ως διά μαγείας», απάντησε για τα δεδομένα που βρέθηκαν στο κινητό του τηλέφωνο και δείχνουν ότι έψαχνε για το πώς σβήνουν τα δακτυλικά αποτυπώματα
Γάλλοι αστυνομικοί
Ρεπουμπλικάνοι γερουσιαστές κατηγορούν το Πεντάγωνο ότι δεν ενημερώνει το Κογκρέσο για θέματα εθνικής ασφάλειας
Ρεπουμπλικάνοι και Δημοκρατικοί, σε μια σπάνια, δικομματική επίδειξη δυσφορίας απέναντι στην κυβέρνηση, κατηγόρησαν κορυφαίο αξιωματούχο ότι στελέχη υπουργείου δίνουν την εντύπωση ότι υπονομεύουν την πολιτική του Τραμπ
Λευκός Οίκος
Τουρκία: Συνάντηση των μυστικών υπηρεσιών με αντιπροσωπεία της Χαμάς στην Κωνσταντινούπολη για την εκεχειρία στη Γάζα
Ο επικεφαλής των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, Ιμπραήμ Καλίν, συναντήθηκε με αντιπροσωπεία του παλαιστινιακού κινήματος για να συζητήσουν την εφαρμογή των επόμενων φάσεων του σχεδίου κατάπαυσης του πυρός
Μέλος της Χαμάς στη Γάζα