Νόμπελ Χημείας 2020: Σε δύο γυναίκες για την “επανεγγραφή του κώδικα της ζωής”

Reuters

Με το Νόμπελ Χημείας 2020 τιμήθηκαν η Γαλλίδα Εμανουέλ Σαρπαντιέ και η Αμερικανίδα Τζένιφερ Ντούντνα, ανακοίνωσε η Βασιλική Σουηδική Ακαδημία Επιστημών την Τετάρτη (07.10.2020).

Οι δύο γυναίκες βραβεύθηκαν με το Νόμπελ Χημείας 2020 για την “ανάπτυξη μιας μεθόδου επεξεργασίας γονιδιώματος”. Η Γαλλίδα Εμανουέλ Σαρπαντιέ και η Αμερικανίδα Τζένιφερ Ντούντνα ανακάλυψαν ένα από τα πιο αιχμηρά εργαλεία της τεχνολογίας γονιδίων: το γενετικό ψαλίδι CRISPR / Cas9.

Χρησιμοποιώντας αυτά, οι ερευνητές μπορούν να αλλάξουν το DNA ζώων, φυτών και μικροοργανισμών με εξαιρετικά υψηλή ακρίβεια.

“Επανεγγραφή του κώδικα της ζωής”, χαρακτήρισε την ανακάλυψή τους ο εκπρόσωπος της Σουηδικής Ακαδημίας.

Η 51χρονη Γαλλίδα και η 56χρονη Αμερικανίδα είναι η έκτη και η έβδομη γυναίκες αντίστοιχα που τιμώνται με το Νόμπελ Χημείας από το 1901.

Τον Ιούνιο 2012, οι δύο γενετίστριες μαζί με συναδέλφους τους περιγράφουν στην επιθεώρηση Science ένα νέο εργαλείο ικανό να απλοποιήσει την τροποποίηση του γονιδίου. Ο μηχανισμός ονομάζεται Crispr/Cas9 ή απλώς “μοριακά ψαλίδια”.

Αν η γονιδιακή θεραπεία συνίσταται στην εισαγωγή ενός κανονικού γονιδίου στα κύτταρα που έχουν ένα ελαττωματικό γονίδιο, ως δούρειο ίππο, για να κάνει την δουλειά που δεν κάνει το ελαττωματικό γονίδιο, η μέθοδος Crispr φέρνει την επανάσταση: αντί να προσθέσει ένα νέο γονίδιο, το εργαλείο τροποποιεί το υπάρχουν ελαττωματικό γονίδιο.

Το εργαλείο είναι εύκολο στην χρήση, φθηνό και επιτρέπει στους επιστήμονες να κόβουν το DNA ακριβώς εκεί που θέλουν για να δημιουργήσουν, για παράδειγμα, ή για να διορθώσουν μία γενετική μετάλλαξη και να θεραπεύσουν σπάνιες ασθένειες.

Η ανακάλυψη, αν και πρόσφατη, αναφερόταν συχνά τα τελευταία χρόνια ως άξια για βράβευση με Νόμπελ και ήταν από τα φετινά φαβορί. Σύμφωνα με τον περυσινό νομπελίστα Ιατρικής William Kaelin, “η γενετική τροποποίηση μέσω του Crispr είναι στην κορυφή των ανακαλύψεων αυτής της δεκαετίας στην Ιατρική”.

πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ