Κόσμος

Οι επιπτώσεις από ενδεχόμενο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ από το Ιράν

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης αναλύει τις συνέπειες από έναν ενδεχόμενο αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ από την Τεχεράνη

Μετά την εμπλοκή των ΗΠΑ στον πόλεμο Ισραήλ και Ιράν η διεθνής κοινότητα «κρατάει την ανάσα της», καθώς έρχεται στο προσκήνιο το χειρότερο σενάριο που δεν είναι άλλο από τον αποκλεισμό των στενών του Ορμούζ από το Ιράν.

Περίπου το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου διακινείται μέσω Ορμούζ, καθιστώντας το κρίσιμο σημείο για τις ενεργειακές ροές και μία κίνηση του Ιράν να κλείσει τα στενά για τη διεθνή ναυσιπλοΐα ως αντίποινα στην επίθεση των ΗΠΑ, θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και την ενεργειακή ασφάλεια.

Κατά μέσο όρο, πάνω από 3.000 δεξαμενόπλοια, διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ κάθε μήνα, με την πλειοψηφία αυτών να είναι ελληνόκτητα. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher, το πρώτο τρίμηνο του 2025 περί τα 1.201 ελληνόκτητα πλοία πέρασαν τα Στενά του Ορμούζ.

Συνολικά 271 πλοία βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη περιοχή της «επικίνδυνης ζώνης». Από αυτά, 199 πλοία βρίσκονται στον Περσικό Κόλπο και 72 στο Στενό του Ορμούζ, δηλαδή στο πιο ευαίσθητο και δυνητικά επικίνδυνο τμήμα της περιοχής. Συνολικά τα 50 πλοία από τα 271 είναι ελληνόκτητα γεγονός που επισημαίνεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς επηρεάζει άμεσα το νομικό καθεστώς, τις υποχρεώσεις προστασίας και τον βαθμό παρέμβασης του ελληνικού κράτους σε περίπτωση ενός πιθανού επεισοδίου.

Ο επικεφαλής ασφαλείας της BIMCO, Jakob Larsen, δήλωσε ότι μια πλήρης σύρραξη μεταξύ Ισραήλ και Ιράν με εμπλοκή των ΗΠΑ θα είχε πιθανότατα ως αποτέλεσμα το ουσιαστικό κλείσιμο των στενών. Προς το παρόν όμως τα στενά παραμένουν ανοικτά και έτσι θέλουμε να μείνουν.

Παγκόσμια αναστάτωση, εκτόξευση τιμών και ασφυξία σε ασιατικές κυρίως οικονομίες

Η εμπορική κυκλοφορία συνεχίζεται τόσο προς τα ανατολικά όσο και προς τα δυτικά, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει ξαφνικά πολύ γρήγορα.

Ο McGarry, διευθυντής της «Control Risks», δήλωσε ότι η εταιρεία του εκτίμησε τον κίνδυνο πλήρους κλεισίματος ως απίθανο. Αν το Ιράν το τολμούσε θα πυροδοτούσε μια ανεπιθύμητη μεγάλη αντίδραση από τα αραβικά κράτη του Κόλπου, το εμπόριο των οποίων θα επηρεαζόταν σοβαρά.

Η διακοπή των ροών από τα Στενά του Ορμούζ, από όπου διέρχονται περίπου 17-20 εκατ. βαρέλια πετρελαίου και προϊόντων την ημέρα, θα προκαλούσε παγκόσμια αναστάτωση, εκτόξευση τιμών και ασφυξία σε ασιατικές κυρίως οικονομίες.

Ένα τέτοιο σενάριο, όσο ακραίο και αν φαίνεται δεν μπορεί να αποκλειστεί πλήρως, ειδικά σε περίπτωση που το Ιράν αισθανθεί υπαρξιακή απειλή.

Σε επίπεδο ναυτιλιακής αγοράς, καταγράφονται αλλαγές συμπεριφοράς από ναυτιλιακές εταιρείες και ναυλωτές. Ήδη αρκετοί πλοιοκτήτες δηλώνουν ότι θα είναι πιο επιφυλακτικοί στη φόρτωση φορτίων από τη Μέση Ανατολή, ειδικά όσο η σύγκρουση βαθαίνει.

Στον «Θεό» τα ναύλα και ο «μαύρος χρυσός»

Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες προβλέπεται τα ναύλα στην περιοχή να αυξηθούν περαιτέρω. Ήδη, μετά τις 13/6, οι ναύλοι VLCC από τον Περσικό προς την Ασία αυξήθηκαν ~25% σε $12.85/τόνο από $10.28. Η ημερήσια τιμή για ένα VLCC που ναυλώνεται από τον Κόλπο της Κίνας, έχει αυξηθεί από 20.000 $ στις 12 Ιουνίου, σε πάνω από 50.000 $ μετά από μία εβδομάδα αντανακλώντας τον αυξημένο κίνδυνο.

Η αγορά πετρελαίου έχει καταγράψει σημαντική μεταβλητότητα μετά από τη στρατιωτική σύρραξη, με δυστυχώς εκατέρωθεν επιθέσεις σε άμαχο πληθυσμό που ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα και συνεχίζουν. Το Brent σημείωσε άνοδο έως και 11% από την έναρξη των συναλλαγών στις 16 Ιουνίου, πριν διαμορφωθεί γύρω στα 78 δολάρια το βαρέλι, ενώ το West Texas Intermediate βρίσκεται κοντά στα 76 $.

Οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής μεταφέρουν περίπου το 20% της παγκόσμιας ημερήσιας παραγωγής μέσω των Στενών και οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω, εάν το Ιράν επιχειρήσει να τα μπλοκάρει, καθώς οι πελάτες σε όλο τον κόσμο θα προσπαθήσουν να καλύψουν τις δικές τους ενεργειακές ανάγκες.

Η Clarksons Research καταγράφει αυξημένη κινητικότητα για δεξαμενόπλοια VLCC που δρομολογούνται προς ασφαλέστερες περιοχές φόρτωσης, ιδίως στη Δυτική Αφρική και τον Κόλπο του Μεξικού. Οι ναύλοι spot για δρομολόγια προς την Ασία έχουν ήδη ενισχυθεί, με ορισμένες μεταφορές να γίνονται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Περίπου 20-30 container ships περνούν καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ

Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων σε σχέση με τον τομέα των δεξαμενόπλοιων φαίνεται να μην επηρεάζεται προς το παρόν, καθώς ήδη από την «εποχή» που οι Χούθι επέβαλαν το ιδιότυπο καθεστώς στην Ερυθρά Θάλασσα, τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ επέλεξαν ρότες γύρω από την Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, με αποτέλεσμα αυξημένους χρόνους παράδοσης και αυξημένα κόστη.

Η ανασφάλεια στις θαλάσσιες διαδρομές έχει προκαλέσει ανησυχία για τη σταθερότητα των παγκόσμιων εμπορικών αλυσίδων. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο το Ορμούζ παραμένει ανοικτό οι τοπικές συνδέσεις «short sea» για τις γειτονικές χώρες στην περιοχή της κρίσης δεν θα έχουν πρόβλημα. Ωστόσο είναι προφανές ότι αν κλείσει το στενό και η τοπική αγορά των εμπορευματοκιβωτίων θα πληγεί. Περίπου 20-30 container ships περνούν καθημερινά από τον Στενό του Ορμούζ σε κανονικές συνθήκες.

Οι εξελίξεις πάντως αναμένεται να επηρεάσουν και την ναυτασφαλιστική αγορά, καθώς πλέον τα πλοία που πλέουν ή θα επιχειρήσουν να πλεύσουν στις «θερμές» ζώνες θα υποστούν την κατά περίπτωση 60% επιβάρυνση κατά «κινδύνων πολέμου», η οποία ως γνωστόν θα επιβαρύνει τα κόστη μεταφοράς τα οποία σε τελική ανάλυση θα κληθεί να τα πληρώσει ο τελικός καταναλωτής, είτε στην αντλία του πρατηρίου, είτε στο ράφι.

Το πλήρες κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, μαζί με το 20% της παγκόσμιας ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου που κινείται μέσω αυτού, παραμένει ένα ακραίο σενάριο για αρκετά προφανείς λόγους. Μία απόπειρα κλεισίματος θα προκαλούσε μία δυναμική απάντηση από τις ΗΠΑ, αλλά και από τα αραβικά κράτη του Κόλπου.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Η Γερμανία επικροτεί τα αμερικανικά πλήγματα κατά του Ιράν – «Θεμιτό να εμποδιστεί η απόκτηση πυρηνικού όπλου»
Στο ζήτημα του εμπλουτισμού ουρανίου «το ίδιο το Ιράν έχει υπερβεί την κόκκινη γραμμή» και έχει αθετήσει τις υποσχέσεις του, δήλωσε ο Γερμανός Υπουργός Εξωτερικών
Καπνός υψώνεται μετά από έκρηξη στην Τεχεράνη
Το Κίεβο δικαιολογεί τις επιθέσεις των ΗΠΑ και του Ισραήλ στο Ιράν: «Η Τεχεράνη υπήρξε συνεργός της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία»
«Τα μέτρα τα οποία ελήφθησαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ κατά των ιρανικών πυρηνικών εγκαταστάσεων στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα στο ιρανικό καθεστώς» αναφέρει το ουκρανικό ΥΠΕΞ
Καπνός υψώνεται μετά την ισραηλινή επίθεση, σύμφωνα με το Ιράν, στην αποθήκη πετρελαίου Sharan στην Τεχεράνη
Δορυφορικές εικόνες από το χτύπημα των ΗΠΑ στην υπόγεια πυρηνική εγκατάσταση του Ιράν στο Φορντό
Οι εικόνες υψηλής ανάλυσης της «Maxar Technologies» δείχνουν έξι νέους κρατήρες, καθώς και γκρίζα σκόνη και συντρίμμια μετά την αμερικανική επίθεση στα πυρηνικά του Ιράν στο Φορντό
Δορυφορικές εικόνες πάνω από το υπόγειο πυρηνικό συγκρότημα Fordow του Ιράν, πριν και μετά το χτύπημα των ΗΠΑ 1
Skynews: Πως θα αντεπιτεθεί το Ιράν μετά την επίθεση των ΗΠΑ – Ο ρόλος της Ρωσίας και της Κίνας
Η Ρωσία, η Κίνα, το Ιράν και η Βόρεια Κορέα θεωρούνται από τους δυτικούς συμμάχους ως ένας νέος άξονας αυταρχικών δυνάμεων, οι οποίες ευθυγραμμίζονται και υποστηρίζουν η μία την άλλη
Καπνός υψώνεται μετά από ισραηλινή επίθεση στην Τεχεράνη 16