Θα μπορούσε να είναι σκηνή από την τέλεια ληστεία, το Casa de Papel στο Netflix – ένα ριψοκίνδυνο σχέδιο που εκτελέστηκε με ψυχραιμία, ταχύτητα και θράσος αντάξιο κινηματογραφικού σεναρίου. Μόνο που αυτή τη φορά, το σκηνικό δεν ήταν κάποιο τηλεοπτικό στούντιο, αλλά το Μουσείο του Λούβρου, το πιο πολυσύχναστο μουσείο του κόσμου, στην καρδιά του Παρισιού, μέρα μεσημέρι, ενώ οι αίθουσες ήταν ανοιχτές για τους χιλιάδες επισκέπτες.
Η απλότητα της μεθόδου κόβει την ανάσα: ένα αναβατόριο, ένας κοινός τροχός κοπής, τέσσερις ληστές και ένα σχέδιο που εκτελέστηκε μέσα σε επτά μόλις λεπτά. Χωρίς βία, χωρίς πανικό και με τέτοια ακρίβεια που προδίδει μήνες εξάσκησης και μελέτης. Το αποτέλεσμα; Μια κλοπή στο Παρίσι που αγγίζει την τελειότητα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι τέσσερις δράστες δεν απέσπασαν απλώς ανεκτίμητα κοσμήματα από την Γκαλερί Απόλλων – γελοιοποίησαν τα συστήματα ασφαλείας του ίδιου του Λούβρου. Ένας εξευτελισμός των πρωτοκόλλων φύλαξης που, όσο κι αν κοστίσει στο μουσείο, θα μείνει στην ιστορία ως η πιο κινηματογραφική ληστεία του αιώνα.
«Η κλοπή της δεκαετίας» – Όλο το χρονικό
Ήταν ένα ήσυχο κυριακάτικο πρωινό στο Παρίσι. Στις 9.30 π.μ., ενώ το Μουσείο του Λούβρου ετοιμαζόταν να υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες της ημέρας, τέσσερις ληστές κινούνταν ήδη στις σκιές του πιο διάσημου μουσείου του κόσμου.
Μέσα σε μόλις ελάχιστα λεπτά, έσπασαν τις προθήκες από τη Γκαλερί Απόλλων, τη βιτρίνα με τα «κοσμήματα του Ναπολέοντα» και τα «κοσμήματα των Γάλλων ηγεμόνων», χρησιμοποιώντας το ίδιο τρυπάνι, προτού κλέψουν αρκετά κοσμήματα, εννέα συνολικά, σύμφωνα με την Αστυνομία. Στη συνέχεια εξαφανίστηκαν πάνω σε δύο μοτοσικλέτες. Χωρίς πυροβολισμούς, χωρίς βία – μια ληστεία χειρουργικής ακρίβειας που θύμιζε κινηματογραφική σκηνή.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η ληστεία διήρκεσε από τις 9.30 έως τις 9.40 π.μ. – και μέσα σ’ αυτό το δεκάλεπτο γράφτηκε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του εγκλήματος τέχνης.
Δύο από αυτούς, φορώντας κίτρινα γιλέκα για να προσποιηθούν τους εργάτες, βρίσκονταν πάνω στην πλατφόρμα που είχαν τοποθετήσει οι ίδιοι, ενώ οι δύο συνεργοί τους επιτηρούσαν τον χώρο από μοτοσικλέτες. Με αλυσοπρίονο, έσπασαν τις προθήκες που περιείχαν ιστορικά κοσμήματα και διέφυγαν.
Βίντεο που δημοσίευσε το BFMTV δείχνει έναν άνδρα με κίτρινο γιλέκο τη στιγμή που κλέβει κοσμήματα μέσα στη Γκαλερί του Απόλλωνα:
Les images du cambriolage du Louvre (document BFMTV) pic.twitter.com/FciPpaXTMA
— BFMTV (@BFMTV) October 19, 2025
Το μουσείο αναγκάστηκε να κλείσει αμέσως, ενώ ο διάσημος Ολλανδός ερευνητής τέχνης Άρθουρ Μπραντ χαρακτήρισε το περιστατικό «την κλοπή της δεκαετίας». Ο ίδιος τόνισε πως οι αρχές έχουν μόνο μία εβδομάδα για να εντοπίσουν τους δράστες, αλλιώς τα αντικείμενα θα χαθούν για πάντα.
«Αυτά τα κοσμήματα είναι τόσο διάσημα που δεν μπορούν να πουληθούν πουθενά», δήλωσε στο Skynews..
«Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να λιώσουν το ασήμι και το χρυσάφι, να διαλύσουν τα διαμάντια και να τα κόψουν. Έτσι θα χαθούν οριστικά».
Ο υπουργός Δικαιοσύνης της Γαλλίας, Ζεράρ Νταρμανέν, παραδέχθηκε ότι η ληστεία αποτελεί «αποτυχία των υπηρεσιών ασφαλείας».
«Υπάρχουν πολλά μουσεία στη Γαλλία με ανεκτίμητα εκθέματα. Είναι σαφές ότι αποτύχαμε», δήλωσε στο France Inter.
Παράλληλα, το Υπουργείο Πολιτισμού επιβεβαίωσε πως οκτώ αντικείμενα εκλάπησαν, ενώ ένα ένατο – το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, συζύγου του Ναπολέοντα Γ’ – βρέθηκε σπασμένο στο σημείο.
Η υπουργός Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί αποκάλυψε πως οι κάμερες ασφαλείας κατέγραψαν τους ληστές να ενεργούν με ψυχραιμία και επαγγελματισμό. «Μπήκαν ήρεμα, μέσα σε τέσσερα λεπτά έσπασαν τις προθήκες, πήραν τα λάφυρα και έφυγαν. Καμία βία, απόλυτη οργάνωση».
Ο υπουργός Εσωτερικών Λοράν Νινιέζ διευκρίνισε ότι οι δράστες εισήλθαν στο μουσείο με γερανό τοποθετημένο σε φορτηγό, από την πλευρά του Σηκουάνα όπου γίνονταν έργα. Έκοψαν ένα παράθυρο με τροχό κοπής, κινήθηκαν απευθείας προς τη Γκαλερί του Απόλλωνα και διέφυγαν με δύο μοτοσικλέτες Yamaha TMAX.
Οι θησαυροί της Γκαλερί Απόλλων που έκαναν φτερά
Η Galerie d’Apollon, στον επάνω όροφο του Λούβρου, φιλοξενεί τη συλλογή των γαλλικών στέμματων και των αυτοκρατορικών κοσμημάτων.
Ανάμεσά τους, τρία ιστορικά διαμάντια – το Regent, το Sancy και το Hortensia – λάμπουν ανάμεσα σε αμέτρητους θησαυρούς τέχνης και ιστορίας. Το Regent, 140 καρατίων, βρέθηκε στην Ινδία το 1698 και θεωρήθηκε τότε το μεγαλύτερο γνωστό διαμάντι στον κόσμο.
Το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού έδωσε στη δημοσιότητα τη λίστα με τα κοσμήματα που έκλεψαν οι διαρρήκτες που θυμίζει κινηματογραφική ταινία, σε μόλις επτά λεπτά.
Αυτά είναι:
- Η τιάρα από το σετ κοσμημάτων της βασίλισσας Μαρίας Αμαλίας και της βασίλισσας Ορτάνς
- Το κολιέ από το σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρίας Αμαλίας και της βασίλισσας Ορτάνς
- Ένα σκουλαρίκι από το σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρίας Αμαλίας και της βασίλισσας Ορτάνς. Το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα στο συγκεκριμένο σετ οφείλεται στα ζαφείρια Κεϋλάνης
- Το σμαραγδένιο κολιέ από το σετ κοσμημάτων της αυτοκράτειρας Μαρίας Λουίζας. Το κολιέ έχει 32 σμαράγδια και 1.138 διαμάντια.
- Ένα ζευγάρι σκουλαρίκια με σμαράγδια από το σετ κοσμημάτων της Μαρίας Λουίζας
- Μια καρφίτσα γνωστή ως καρφίτσα-λειψανοθήκη
- Η τιάρα της αυτοκράτειρας Ευγενίας
- Η καρφίτσα φιόγκος της αυτοκράτειρας Ευγενίας. Η συγκεκριμένη καρφίτσα φιόγκος έχει 2.634 διαμάντια και αγοράστηκε από το μουσείο του Λούβρου για 6,72 εκατομμύρια ευρώ. Πριν από την απόκτησή του το 2008, βρισκόταν σε ιδιωτική συλλογή στις ΗΠΑ.
Βρέθηκε το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας
Οι δράστες κατέβηκαν ξανά με τη βοήθεια του ανυψωτικού μηχανήματος και διέφυγαν με δύο σκούτερ. Η αστυνομία εντόπισε λίγο αργότερα δύο τροχούς, βενζίνη, γάντια, walkie talkie, μια κουβέρτα, ένα γιλέκο, καθώς κι ένα κόσμημα που πιθανώς έπεσε από τους ληστές στον δρόμο. Πρόκειται για το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, το οποίο έχει υποστεί ζημιές, σύμφωνα με το AFP.
Το στέμμα της συζύγου του Ναπολέοντα Γ΄, τυπικό δείγμα των αυτοκρατορικών στεμμάτων, αποτελείται από 1.354 διαμάντια και 56 σμαράγδια, όπως αναφέρεται στην περιγραφή που είναι αναρτημένη στον ιστότοπο του Λούβρου.
Το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας που εντοπίστηκε έξω από το μουσείο:
DIRECT | Selon nos informations, un des bijoux dérobés au Louvre a été retrouvé à l’extérieur du musée
— Le Parisien (@le_Parisien) October 19, 2025
il s’agirait de la couronne de l’impératrice Eugénie qui a été brisée
https://t.co/p0b8f4vweF pic.twitter.com/2JUcuIqKSL
Τα κενά ασφαλείας
Μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο BFMTV, η εισαγγελέας Λορ Μπεκό αποκάλυψε πως οι κλέφτες απείλησαν τους φύλακες που βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή στο εμβληματικό μουσείο.
Παράλληλα, κατέστησε σαφές ότι ο γερανός που χρησιμοποίησαν οι δράστες για να εισβάλουν στο Μουσείο του Λούβρου δεν βρισκόταν εκεί λόγω έργων, όπως είχε διαρρεύσει, αλλά μεταφέρθηκε από τους ίδιους, ενώ αν και ο συναγερμός λειτουργούσε κανονικά, δεν είναι βέβαιο αν το σήμα έγινε αντιληπτό από το κέντρο ασφαλείας.
Η ληστεία εξάλλου διήρκεσε μόλις λίγα λεπτά.
«Διαθέτουμε βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας του μουσείου και της πόλης του Παρισιού», δήλωσε επίσης η Μπεκό, κάνοντας λόγο για στοιχεία που αποδεικνύουν προσεκτική προετοιμασία και υψηλό επίπεδο οργάνωσης.
Όπως υπογράμμισε, πρόκειται για πράξη οργανωμένου εγκλήματος, που παραπέμπει σε επαγγελματίες κακοποιούς χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο ξένης εμπλοκής, ωστόσο δεν θεωρείται πιθανό.
Η εισαγγελέας επιβεβαίωσε επίσης ότι οι τέσσερις δράστες, τους οποίους χαρακτήρισε «κομάντο», παραμένουν ασύλληπτοι, ενώ οι έρευνες για τον εντοπισμό τους συνεχίζονται.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν δεσμεύτηκε ότι οι δράστες θα εντοπιστούν και θα οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη, αλλά και ότι θα ενισχυθεί η ασφάλεια του μουσείου, στο οποίο θα επιστρέψουν τα κλοπιμαία.
Η στιγμή που οι επισκέπτες εκκενώνουν το μουσείο:
PANIQUE TOTALE au Musée du Louvre évacué d’urgence Braquage confirmé par Rachida Dati. pic.twitter.com/p2c1Eo5XjT
— Raspoutine (@gregraspoutine) October 19, 2025
Σε μήνυμά του στο Χ, καταδίκασε την κλοπή, χαρακτηρίζοντάς την ως «πλήγμα σε μια πολιτιστική κληρονομιά που αγαπάμε, γιατί είναι η Ιστορία μας».
«Θα βρούμε τα έργα και οι δράστες θα οδηγηθούν στη δικαιοσύνη. Όλα γίνονται, παντού, υπό την καθοδήγηση της Εισαγγελίας του Παρισιού, για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα», δήλωσε.
Η τύχη των κοσμημάτων
Η Γαλλία παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα – γνωρίζοντας πως κάθε ώρα που περνάει κάνει πιο δύσκολη την ανεύρεση των κοσμημάτων που κάποτε φόρεσαν οι βασίλισσές της.
Γιατί κλάπηκαν όμως τα πολύτιμα κοσμήματα και τι θα απογίνουν; Θα μείνουν στα χέρια κάποιου συλλέκτη, θα πουληθούν ή θα καταστραφούν;
Οι ερευνητές ακόμη δεν γνωρίζουν τα ακριβή κίνητρα. Η δρ. Ντόνα Μπρετ, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, σημειώνει: «Ίσως πρόκειται για στοχευμένη κλοπή κατ’ εντολήν συλλέκτη. Τέτοια αντικείμενα χρησιμοποιούνται συχνά και ως ενέχυρα σε διεθνείς παράνομες συναλλαγές ή εμπόριο ναρκωτικών».
Η δρ. Μάργκο βαν Φέλιους, ειδική στο οργανωμένο έγκλημα, θεωρεί ότι τα κοσμήματα εκλάπησαν κατόπιν παραγγελίας: «Μπορεί να υπήρχε συγκεκριμένο αίτημα για ένα μόνο κομμάτι, αλλά οι ληστές πήραν κι άλλα για κάλυψη ή για λόγους ασφαλείας».
Θα τα ξαναδούμε ποτέ; Οι περισσότεροι ειδικοί εμφανίζονται απαισιόδοξοι.
Ο ντετέκτιβ Άρθουρ Μπραντ επιμένει πως αν οι δράστες δεν συλληφθούν μέσα σε μία εβδομάδα, τα κοσμήματα θα έχουν ήδη διαλυθεί. «Αν υπάρχει χρυσάφι ή ασήμι, θα το λιώσουν. Αν περάσει χρόνος, θα έχουν κόψει τα διαμάντια και θα τα πουλήσουν χωριστά».
Ο Τόμπιας Κόρμιντ, διευθυντής της 77 Diamonds, συμφωνεί: «Είναι απίθανο να τα ξαναδούμε. Οι επαγγελματικές σπείρες επανασχηματίζουν τις μεγάλες πέτρες για να εξαφανίσουν κάθε ίχνος προέλευσης».
Ο Αλεξάντρ Ζικιέλο, πρόεδρος του οίκου δημοπρασιών Drouot, προειδοποιεί:
«Ακόμα κι αν αποφασίσουν να τα διαλύσουν – να χωρίσουν τα μέταλλα, τις πέτρες, τα μαργαριτάρια – κάθε κρίκος της αλυσίδας, από τους τεχνίτες ως τους μεταπωλητές, κινδυνεύει με βαριές ποινές. Οι δράστες πρέπει να καταλάβουν ότι έχουν διαπράξει ένα έγκλημα που δεν μπορεί να κρυφτεί».
Η δρ. βαν Φέλιους εξηγεί ότι η αξία των κοσμημάτων δεν περιορίζεται στα πολύτιμα υλικά τους:
«Η πραγματική αξία βρίσκεται στην ιστορία πίσω από τις πέτρες. Αν τα διαλύσεις και χάσεις την προέλευση, χάνουν και την αξία τους». Η δρ. Μπρετ υπενθυμίζει πως όλα τα κλεμμένα έργα τέχνης υποτιμώνται δραματικά: «Η Scotland Yard εκτιμά ότι τα περισσότερα πωλούνται το πολύ στο 10% της πραγματικής τους αξίας».
Το Μουσείο του Λούβρου έχει υπάρξει στόχος και στο παρελθόν. Το 1911, η Μόνα Λίζα κλάπηκε από έναν πρώην υπάλληλο του μουσείου, ο οποίος την έκρυψε κάτω από το παλτό του και αποχώρησε ανενόχλητος. Ο πίνακας βρέθηκε δύο χρόνια αργότερα στη Φλωρεντία – γεγονός που συνέβαλε στη φήμη του ως το πιο διάσημο έργο τέχνης στον κόσμο.
Το 1983, δύο κομμάτια αναγεννησιακής πανοπλίας εκλάπησαν και εντοπίστηκαν μόλις το 2021.