Δευτέρα, 17 Ιουν.
26oC Αθήνα

Πολυεθνικές τροφίμων: Πως οι ενέσεις απώλειας βάρους κόβουν τη δική μας όρεξη και τις δικές τους πωλήσεις

Πολυεθνικές τροφίμων: Πως οι ενέσεις απώλειας βάρους κόβουν τη δική μας όρεξη και τις δικές τους πωλήσεις

Το Ozempic και οι συν αυτώ εταιρείες περιορίζουν σημαντικά την όρεξη και έτσι μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια  βάρους (από διατροφή), αλλά παράλληλα μπορούν να οδηγήσουν και σε … απώλεια κερδών για τις βιομηχανίες τροφίμων (ιδίως των πολυεθνικών), σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt.

Ο ειδικός σε θέματα διατροφής Xανς Χάουνερ (Hans Hauner) μπορεί να επιβεβαιώσει αυτή την επίδραση των ενέσεων απώλειας βάρους από τη δουλειά του με σοβαρά υπέρβαρα άτομα. Παράλληλα, αναμένεται να χάσουν έσοδα και κέρδη οι πολυεθνικές παραγωγής τροφίμων.

«Οι ασθενείς συχνά έχουν αίσθημα πληρότητας και συνεπώς καθόλου όρεξη – ούτε καν για τα γλυκά που συνήθως αγαπούν», λέει ο καθηγητής διατροφικής ιατρικής στην Klinikum rechts der Isar (Κλινική δεξιά του ποταμού Ίζαρ) του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Μονάχου.

Λιγότερη επιθυμία για γλυκά, αναψυκτικά, fast food και έτοιμα γεύματα: οι ενέσεις για απώλεια βάρους αλλάζουν τη διατροφική συμπεριφορά. Οι ειδικοί προβλέπουν λοιπόν τεράστιες συνέπειες για τη βιομηχανία τροφίμων και τον τομέα της εστίασης μόλις οι ενέσεις δίαιτας γίνουν μαζικό φαινόμενο. Δεδομένης της ραγδαίας εξέλιξης μέχρι σήμερα, αυτό είναι μάλλον θέμα χρόνου.

Ωστόσο, δεν θα επηρεαστούν εξίσου όλα τα τρόφιμα, σύμφωνα με ανάλυση της ελβετικής τράπεζας UBS Research. Ορισμένοι προμηθευτές μπορεί να επωφεληθούν ακόμη και να επωφεληθούν. Οι πρώτοι κατασκευαστές λανσάρουν ήδη ειδικά προϊόντα για τους χρήστες των συριγγών αδυνατίσματος – συμπεριλαμβανομένης της κατεψυγμένης πίτσας.

Τα φάρμακα, γνωστά ως ανάλογα GLP-1, μιμούνται μια εντερική ορμόνη και κάνουν τον εγκέφαλο να αισθάνεται πιο γρήγορα χορτάτος. Αρχικά αναπτύχθηκαν για τη θεραπεία του διαβήτη, αλλά τώρα κυκλοφορούν στην αγορά σε ορισμένες χώρες και για τη θεραπεία της παχυσαρκίας, δηλαδή του σοβαρού υπέρβαρου. Διασημότητες όπως ο Έλον Μασκ (Elon Musk) και η Κιμ Καρντάσιαν (Kim Kardashian) έχουν μετατρέψει τις ενέσεις απώλειας βάρους σε φάρμακο του τρόπου ζωής.

Παγκοσμίως, 890 εκατομμύρια ενήλικες θεωρούνται παχύσαρκοι. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κατατάσσει άλλα 1,6 δισεκατομμύρια ως υπέρβαρα άτομα και η τάση είναι αυξητική. Πολλοί έχουν προσπαθήσει μάταια να χάσουν βάρος. Σύμφωνα με μελέτες, οι χρήστες χάνουν μεταξύ δέκα και 20% του σωματικού τους βάρους σε ένα χρόνο με τις ενέσεις που ονομάζονται Wegovy, Ozempic ή Mounjaro.

Ο θόρυβος γύρω από τις ενέσεις διατροφής μόλις τώρα αρχίζει

Μια μηνιαία δόση Wegovy κοστίζει σήμερα περίπου 300 ευρώ. Καθώς το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη δραστική ουσία semaglutide του Ozempic λήγει σε λίγα χρόνια, φτηνά αντιγραφικά φάρμακα θα εισέλθουν στην αγορά παγκοσμίως. Επιπλέον, πολλές φαρμακευτικές εταιρείες αναπτύσσουν τις δικές τους εκδοχές ενέσεων απώλειας βάρους. Η έρευνα διεξάγεται επίσης σε δισκία. «Μόλις τώρα ξεκινάμε», τονίζει ο γιατρός Hauner.

«Αν οι σύριγγες takeaway μετατραπούν από εξειδικευμένο σε μαζικό φαινόμενο, αυτό θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στη βιομηχανία τροφίμων και εστίασης», λέει ο Christoph Treiber, ειδικός σε καταναλωτικά αγαθά στη συμβουλευτική εταιρεία OC&C.

Οι εμπειρογνώμονες της UBS υποθέτουν ότι 40 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως θα κάνουν χρήση των φαρμάκων μέχρι το τέλος της δεκαετίας και θα αυξηθούν σε επτά εκατομμύρια μέχρι το 2023, με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα (44%).

Η πρόσληψη θερμίδων μειώνεται σημαντικά από τα φάρμακα. Ο Ντέηβιντ Ρικς (David Ricks), διευθύνων σύμβουλος της φαρμακευτικής εταιρείας Eli Lilly, κάνει λόγο για «σχεδόν 800 λιγότερες θερμίδες που καταναλώνουν οι ασθενείς μας». Η εμπειρία με τους ασθενείς με παχυσαρκία δείχνει ότι καταναλώνουν μόνο από 1000 έως 1500 έως το πολύ 2000 θερμίδες την ημέρα. «Παλαιότερα, συχνά έτρωγαν τουλάχιστον διπλάσιες θερμίδες», λέει ο γιατρός Hauner.

Ο Λαρς Φρίγκεργκααρντ Γιέγκενσεν (Lars Fruergaard Jörgensen), διευθύνων σύμβουλος της φαρμακευτικής εταιρείας Novo Nordisk (Ozempic, Wegovy), έχει ήδη έρθει σε επαφή με πολλά αφεντικά εταιρειών τροφίμων: «Το φοβούνται». Η ανησυχία είναι δικαιολογημένη: Ο Μπόμπι Γκιμπς από τη συμβουλευτική εταιρεία Oliver Wyman εκτιμά ότι οι πωλήσεις τροφίμων στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να υποχωρήσουν έως και τέσσερα τοις εκατό – κατά μέσο όρο.

Πέντε έως δέκα ευρώ λιγότερα την ημέρα για φαγητό

Προς τα έξω, η βιομηχανία τροφίμων εμφανίζεται χαλαρή. Αυτό ισχύει ακόμη και για εταιρείες όπως η Mondelez (Oreo, Milka, Ritz), οι οποίες παράγουν κυρίως σνακ.

«Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε αισθανθεί καμία επίπτωση στην επιχείρησή μας ως αποτέλεσμα των προγραμμάτων απώλειας βάρους», δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez Dirk Van de Put.

Παρ’ όλα αυτά, η Mondelez επεξεργάζεται μελλοντικά σενάρια που το λαμβάνουν υπόψη. Σύμφωνα με αυτά τα σενάρια, σε δέκα χρόνια, ο αντίκτυπος των σφηνάκια αδυνατίσματος θα μείωνε τον κύκλο εργασιών κατά 0,5%. Σύμφωνα με τον Van de Put, αυτό είναι εντός του εύρους των «φυσιολογικών αποκλίσεων».

Fast food, παγωτά, γλυκά και αναψυκτικά με τον υψηλότερο κίνδυνο

Ωστόσο, οι συνέπειες ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με το τρόφιμο. Αυτό φαίνεται από την ανάλυση κινδύνου της UBS Research. Σύμφωνα με την ανάλυση, τα fast food, τα παγωτά, η σοκολάτα, τα γλυκά, τα αναψυκτικά και το αλκοόλ δέχονται ιδιαίτερες πιέσεις. Οι ειδικοί αναμένουν επίσης σαφείς κινδύνους για το επεξεργασμένο κρέας, τα αρτοσκευάσματα, τα έτοιμα γεύματα και τα αλμυρά σνακ.

Από τους μεγάλους κατασκευαστές στις ΗΠΑ, η UBS θεωρεί ότι το τμήμα παγωτού της Unilever, η σοκολατοβιομηχανία Hershey, η Mondelez, η Kraft Heinz και η Kellanova (πρώην Kellogg’s) απειλούνται περισσότερο.

Οι εταιρείες αποεπενδύουν από «ανθυγιεινές επιχειρήσεις»

Ο Τράιμπερ (Treiber πιστεύει ότι η τάση των εταιρειών να αποεπενδύουν από «ανθυγιεινές επιχειρήσεις» είναι πιθανό να αυξηθεί. Η Unilever ανακοίνωσε πρόσφατα ότι αποεπενδύει το τμήμα παγωτών της με μάρκες όπως Magnum, Langnese και Ben & Jerry’s.

Η Nestlé ανέθεσε σε μεγάλο βαθμό τις δραστηριότητές της στον τομέα του παγωτού στην κοινοπραξία Froneri πριν από μερικά χρόνια. Η ευρωπαϊκή επιχείρηση πίτσας με επίκεντρο τη μάρκα Wagner ανατέθηκε επίσης σε κοινοπραξία πριν από ένα χρόνο.

Το κύριο κίνητρο για τις εν λόγω εκποιήσεις μέχρι σήμερα ήταν τα αδύναμα περιθώρια κέρδους αυτών των «ανθυγιεινών» τμημάτων. Τώρα, στην εξίσωση προστίθενται αστάθμητοι κίνδυνοι λόγω των ενέσεων πωλήσεων. Οι μεσαίου μεγέθους εταιρείες που επικεντρώνονται αμιγώς σε σνακ και στην εγχώρια αγορά είναι επίσης πιθανό να δεχθούν ιδιαίτερες πιέσεις.

Η Danone επωφελείται από τη διαφημιστική εκστρατεία για τις σύριγγες

Υπάρχουν όμως και τρόφιμα που οι χρήστες διατροφικών συριγγών αγοράζουν περισσότερο. «Ξοδεύουν περισσότερα σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κοτόπουλο και ψάρι», παρατηρεί ο Gibbs. Σύμφωνα με την UBS, άλλοι ωφελημένοι είναι το μεταλλικό νερό, οι ξηροί καρποί, τα γαλακτοκομικά προϊόντα φυτικής προέλευσης και το γιαούρτι.

Η UBS κατονομάζει τη Danone ως σαφή ωφελημένη από τη διαφημιστική εκστρατεία για τις σύριγγες. Και αυτό γιατί ο γαλλικός όμιλος πουλάει νερό (Volvic), γάλα φυτικής προέλευσης (Alpro) και γιαούρτι. «Βλέπουμε τους εαυτούς μας ως συμπλήρωμα στις σύριγγες αδυνατίσματος», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της Danone Antoine de Saint-Affrique. Η Danone παρέχει τις απαραίτητες πρωτεΐνες και συμβάλλει στην υγεία του εντέρου, για παράδειγμα με το προβιοτικό Actimel.

Ωστόσο, η UBS αξιολογεί επίσης τη Nestlé (Kitkat, Maggi) ως σχετικά ανθεκτική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ελβετική εταιρεία ασχολείται σε μεγάλο βαθμό με τις τροφές για κατοικίδια ζώα, τον καφέ και τα συμπληρώματα διατροφής. Την Τρίτη, η Nestlé ανακοίνωσε το λανσάρισμα της νέας σειράς κατεψυγμένων τροφών Vital Pursuit στις ΗΠΑ – ως «συνοδός για τα φάρμακα GLP-1».

Το λανσάρισμα στην αγορά για τις πρωτεϊνούχες πίτσες, τα ζυμαρικά και τα μπολ θα γίνει το φθινόπωρο. «Περισσότερη πρωτεΐνη, καλές φυτικές ίνες, τα σωστά μέταλλα, όπως κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο και βιταμίνη Α», είναι ο τρόπος με τον οποίο η Nestlé προωθεί τα έτοιμα γεύματα.

Πίτσα πρωτεΐνης από τη Nestlé ως «σύντροφος αδυνατίσματος»

Μια πίτσα πρωτεΐνης λέγεται ότι κοστίζει έως και 4,99 δολάρια, περισσότερο από τα συμβατικά προϊόντα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Μαρκ Σνάιντερ (Mark Schneider), τα «συνοδευτικά προϊόντα» μπορούν να βοηθήσουν στον περιορισμό της «απώλειας μυϊκής μάζας» – αν ο οργανισμός λαμβάνει πολύ λίγες θερμίδες, διασπά και τους μυς. Ο ιατρός Hauner έχει δει υποσιτισμό σε ασθενείς με απώλεια βάρους που τρώνε πολύ λίγο ή πολύ μονόπλευρα.

Ο σύμβουλος της Wyman Gibbs συμβουλεύει επίσης τους κατασκευαστές σνακ και έτοιμων τροφίμων να προσφέρουν υγιεινά σνακ και πιάτα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Αυτό συμβαίνει επειδή η ζήτηση θα μπορούσε κάλλιστα να μειωθεί κατά διψήφιο ποσοστό σε ορισμένες περιοχές.

Οι χρήστες ενέσεων αδυνατίσματος ξοδεύουν λιγότερα στα εστιατόρια

Ο κλάδος της εστίασης είναι επίσης πιθανό να υποφέρει. Μια έρευνα της τράπεζας Morgan Stanley σε 300 χρήστες γεύματος προς πώληση στις ΗΠΑ αποκάλυψε ότι το 63% ξοδεύει λιγότερα σε εστιατόρια και το 61% λιγότερα σε γεύματα προς πώληση και γεύματα διανομής. Η εταιρεία αναλύσεων Mizuho εκτιμά ότι τα εστιατόρια στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να χάσουν επιχειρήσεις αξίας περίπου 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2025.

Ο Treiber από την OC&C πιστεύει ότι ο αριθμός των επισκέψεων σε εστιατόρια δεν θα μειωθεί αναγκαστικά. Ωστόσο, οι επισκέπτες με μικρότερη όρεξη είναι πιθανό να παραλείψουν το ορεκτικό ή το επιδόρπιο. Αλλά και εδώ η κατάσταση διαφοροποιείται, ακόμη και εντός της συστημικής εστίασης.

Η Morgan Stanley θεωρεί ότι οι πιο ανθυγιεινές αλυσίδες, όπως το burger restaurant Wendy’s ή τα milkshake café Shake Shack, κινδυνεύουν περισσότερο. Εταιρείες όπως η Chipotle (μεξικάνικα), η Sweetgreen (σαλάτες, bowls) ή η Starbucks (καφές, σνακ), από την άλλη πλευρά, θα μπορούσαν να προσαρμοστούν ευκολότερα σε πιο υγιεινές συνήθειες.

Ο διευθύνων σύμβουλος της McDonald’s, Κρις Κεμπινσκι (Chris Kempczinski) κρατά χαμηλούς τόνους. «Δεν βλέπουμε καμία επίπτωση από το GLP-1 σήμερα», δήλωσε στα τέλη Οκτωβρίου. Ωστόσο, ο επικεφαλής της μεγαλύτερης αλυσίδας μπιφτεκιών στον κόσμο παραδέχθηκε: «Κανείς δεν έχει ιδέα για το ποιος θα είναι ο αντίκτυπος στο μέλλον».

Το delivery food θα δεχτεί ιδιαίτερη πίεση όταν οι ενέσεις απώλειας βάρους γίνουν προσιτές, πιστεύει ο σύμβουλος Treiber. Και αυτό γιατί πολλοί υπέρβαροι άνθρωποι παραγγέλνουν διακριτικά πίτσα και κεμπάπ στο σπίτι από ντροπή. Αφού χάσουν βάρος, κάποιοι από αυτούς τους «κρυφούς φαγάδες» ίσως τολμήσουν να πάνε ξανά σε εστιατόρια – αλλά χωρίς ορεκτικό.

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις