Πέμπτη, 2 Μαΐ
17oC Αθήνα

Φρανκφούρτη: Τα “μυστικά” της πορείας του DAX το 2024

Φρανκφούρτη: Τα “μυστικά” της πορείας του DAX το 2024

Σύμφωνα με πρόβλεψη της Handelsblatt, 21 εταιρείες του γερμανικού  χρηματιστηριακού δείκτη των μεγαλύτερων εταιρειών (DAX) που δραστηριοποιούνται στην “ατμομηχανή” της ευρωπαϊκής οικονομίας είναι πιθανό να αυξήσουν τα μερίσματά τους για το 2024, ενώ τέσσερις δεν θα πληρώσουν καθόλου.

Οι 40 εταιρείες του γερμανικού δείκτη DAX αναμένεται να πληρώσουν περισσότερα μερίσματα στους μετόχους τους το επόμενο έτος από ποτέ άλλοτε, αναφέρει η ίδια πρόβλεψη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ίδια πρόβλεψη τα μερίσματα θα ανέλθουν σε 52,4 δισ. ευρώ. Αυτό θα είναι 1,5% περισσότερο από ό,τι φέτος – και διπλάσιο από ό,τι πριν από δέκα χρόνια.
Είναι αλήθεια ότι τα περισσότερα διοικητικά και εποπτικά συμβούλια δεν θα λάβουν απόφαση μέχρι να παρουσιαστούν οι ισολογισμοί στις αρχές του επόμενου έτους, αναφέρει το ίδιο δημοσίευμα. Ωστόσο, η ίδια η μερισματική πολιτική των εταιρειών και οι μέχρι σήμερα τριμηνιαίοι ισολογισμοί επιτρέπουν ήδη την πραγματοποίηση προβλέψεων.

Κατά συνέπεια, 21 εταιρείες είναι πιθανό να αυξήσουν τα μερίσματά τους, συμπεριλαμβανομένης της SAP, των εταιρειών κοινής ωφέλειας Eon και RWE και όλων των παρόχων χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.

Η Siemens, η Infineon και η Deutsche Telekom έχουν ήδη ανακοινώσει υψηλότερες πληρωμές. “Οι ασφαλιστές παραμένουν μια σταθερή άγκυρα για τους κυνηγούς μερισμάτων”, λέει ο αναλυτής της Commerzbank, Αντρέας Χέρκαμπ (Andreas Hürkamp).

Σε αυτούς περιλαμβάνονται η Allianz, η Munich Re και η Hannover Re στον Dax. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πληρώσουν τα περισσότερα. Η BMW, η Mercedes-Benz και η Volkswagen είναι πιθανό να περάσουν συνολικά 13,4 δισ. ευρώ – σχεδόν όσα και φέτος. Αντίθετα, οι επενδυτές της Siemens Energy, της Zalando και πιθανώς και της Qiagen και της Covestro θα φύγουν με άδεια χέρια.

“Το 2023, πολλές εταιρείες του DAX επωφελήθηκαν από το γεγονός ότι μπόρεσαν να αυξήσουν σταθερά τις τιμές πώλησής τους σε ένα περιβάλλον υψηλό πληθωρισμό, έτσι ώστε τα κέρδη και τα μερίσματά τους να παραμείνουν σταθερά ή ακόμη και να αυξηθούν”, λέει ο αναλυτής Χέρκαμπ.

Με κέρδη που εκτιμώνται σε 130 δισεκατομμύρια ευρώ, οι εταιρείες του DAX θα διανείμουν περίπου το 40% αυτού του ποσού ως μέρισμα. Παρά το ρεκόρ, οι γερμανικές εταιρείες είναι στην πραγματικότητα μάλλον λιτές σε διεθνή σύγκριση. “Πρόκειται για έναν μάλλον χαμηλό δείκτη διανομής”, λέει ο Τόμας Μάιερ (Thomas Meier) από τον διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων Main First Asset Management. Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ποσοστά έως και 60 τοις εκατό είναι συνηθισμένα εδώ και χρόνια. Ο Μάιερ θεωρεί ότι ένας δείκτης πληρωμών της τάξης του 50 τοις εκατό είναι κατάλληλος.

Αρκετές εταιρείες του DAX εξακολουθούν να έχουν περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά τα μερίσματα

Ειδικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλλουν πολύ λίγα μερίσματα σε σχέση με τα κέρδη τους. Η BMW, η Mercedes και η VW θα είναι και πάλι μεταξύ των ισχυρότερων πληρωτών μερισμάτων στον DAX το 2024 – αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο των συνολικών μερισμάτων που καταβάλλουν οι 40 εταιρείες του DAX.

Αλλά το μερίδιο των κερδών τους είναι ακόμη υψηλότερο. Κατά τους πρώτους εννέα μήνες, οι τρεις εταιρείες απέκτησαν συνολικά καθαρά κέρδη ύψους 31,8 δισεκατομμυρίων ευρώ – δηλαδή το 41% των κερδών όλων των εταιρειών του DAX.

Εκτός από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Beiersdorf, η Merck, η Heidelberg Materials και η RWE μεταβιβάζουν επίσης μόνο ένα μικρό ποσοστό των καθαρών κερδών τους στους μετόχους τους. Τα ποσοστά διανομής είναι κάτω από 30% σε κάθε περίπτωση. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες αυτές έχουν το μεγαλύτερο απόθεμα ασφαλείας, ώστε να μην χρειάζεται να μειώσουν άμεσα τα μερίσματα ακόμη και σε δύσκολες εποχές που τα κέρδη μειώνονται.

Η BASF πιθανόν να καταβάλλει πάνω από το 100% των κερδών της

Ωστόσο, δεν ενεργούν όλες οι εταιρείες τόσο προσεκτικά. “Ορισμένες εταιρείες θα καταβάλουν αμετάβλητο μέρισμα για το οικονομικό έτος 2023, παρόλο που τα κέρδη μετά από φόρους θα μειωθούν απότομα ή θα είναι ακόμη και αρνητικά, προκειμένου να διατηρήσουν τη συνέχεια του μερίσματος”, λέει ο αναλυτής της Commerzbank, Χέρκαμπ και προβλέπει: “Αυτό θα μπορούσε να γυρίσει πίσω και να μας στοιχειώσει το επόμενο έτος.

“Το 2024 θα είναι η δοκιμασία για πολλές εταιρείες: αν οι επιχειρηματικές επιδόσεις δεν ανακάμψουν και πάλι κατά τη διάρκεια του έτους, οι περικοπές μερισμάτων για το οικονομικό έτος 2024 είναι τελικά πιθανές”, λέει ο εμπειρογνώμονας.

Παρά τις αναποδιές στις δραστηριότητές της, η BASF είναι πιθανό να διατηρήσει το μέρισμά της σταθερό στα 3,40 ευρώ ανά μετοχή – δίνοντάς της έναν δείκτη διανομής άνω του 100%. Ο παραγωγός χημικών θα περάσει τρία δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά πιθανότατα θα αναφέρει μόνο 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ως καθαρά κέρδη για το 2023.

“Έχουμε μια φιλόδοξη μερισματική πολιτική και προσφέρουμε στους μετόχους μας μια ελκυστική μερισματική απόδοση”, αναφέρεται στην τελευταία ετήσια έκθεση της BASF. Με το βλέμμα στο μέλλον, η διοίκηση τονίζει: “Στόχος μας είναι να αυξάνουμε το μέρισμα ανά μετοχή κάθε χρόνο”.

Η ανάπτυξη της BASF είναι εδώ και χρόνια ασθενέστερη από τη συνολική αγορά. Η μετοχή έχει χάσει το ένα τρίτο της αξίας της μέσα σε πέντε χρόνια, ενώ ο συνολικός δείκτης DAX έχει αυξηθεί κατά 40% την ίδια περίοδο. Για τους περισσότερους μετόχους, το υψηλό μέρισμα της BASF είναι ο σημαντικότερος λόγος διακράτησης των μετοχών. Η τιμή της μετοχής είναι πιθανό να πέσει ακόμη πιο απότομα αν η BASF περικόψει το υψηλό μέρισμα.

Ειδική περίπτωση μερίσματος Vonovia

Ο μεγαλύτερος όμιλος ακινήτων της Γερμανίας Vonovia αναμένεται να εμφανίσει καθαρές ζημίες άνω των πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ για το τρέχον οικονομικό έτος. Παρ’ όλα αυτά, το μέρισμα είναι πιθανό να παραμείνει σταθερό στα 85 σεντς ανά μετοχή, με αποτέλεσμα να διανεμηθούν 692 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της Vonovia έχει ήδη επισημάνει στους αναλυτές ότι το μέρισμα δεν θα βασίζεται στα καθαρά κέρδη, αλλά στα καθαρά κέρδη από λειτουργικές δραστηριότητες (FFO) με βάση τις ταμειακές ροές. Πρόκειται για περισσότερα από δύο ευρώ ανά μετοχή φέτος. Με βάση αυτό το δεδομένο, δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμη και η αύξηση του μερίσματος, παρά τις υψηλές καθαρές ζημίες.

Τα βαθιά κόκκινα νούμερα της Vonovia είναι αποτέλεσμα των απομειώσεων λόγω της πτώσης των τιμών των ακινήτων και της αύξησης των επιτοκίων. Αντίθετα, οι καθημερινές λειτουργίες εξακολουθούν να πηγαίνουν καλά χάρη στα υψηλά ποσοστά πληρότητας.

Δύο δύσκολες περιπτώσεις: Fresenius και Bayer

Τα μερίσματα σχεδόν όλων των εταιρειών του DAX είναι εύκολο να προβλεφθούν, αλλά όχι για δύο από αυτές. Η Fresenius είχε αυξήσει το μέρισμά της επί 29 συναπτά έτη, προτού αυτό παραμείνει “μόνο” σταθερό κατά το τελευταίο οικονομικό έτος. Φέτος, υπάρχει μάλιστα ο κίνδυνος μείωσης του μερίσματος, επειδή ο όμιλος υγειονομικής περίθαλψης δέχτηκε σχεδόν 160 εκατ. ευρώ σε κρατικές ενισχύσεις για το ενεργειακό κόστος. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, οι διανομές δεν είναι στην πραγματικότητα δυνατές.

Ωστόσο, ο όμιλος έχει τη δυνατότητα να επανεξετάσει τον εν λόγω κανονισμό για συνταγματική συμμόρφωση. Είναι επίσης δυνατό να επιστραφεί η κρατική ενίσχυση ώστε να μπορέσει τελικά να καταβάλει μερίσματα. Το σημαίνον Ίδρυμα Else-Kröner-Fresenius κατέχει το 27% των μετοχών. Το αν η Fresenius θα καταβάλει μέρισμα το 2024 είναι πιθανό να εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ψήφο του, η οποία εκκρεμεί ακόμη.

Η κατάσταση στην Bayer είναι δύσκολη. Η λειτουργική δραστηριότητα είναι χειρότερη από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια λόγω της μειωμένης ζήτησης. Οι αποσβέσεις και οι αγωγές δισεκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες ανέλαβε ο υπερχρεωμένος όμιλος Bayer με την εξαγορά της Monsanto, η οποία κόστισε 60 δισεκατομμύρια ευρώ, αποτελούν ακόμη μεγαλύτερο βάρος.

Το πρώτο εννεάμηνο, οι καθαρές ζημίες ανήλθαν σε 4,3 δισ. ευρώ. Εάν το μέρισμα παραμείνει το ίδιο στα 2,40 ευρώ ανά μετοχή, λίγο λιγότερο από 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ θα εκρεύσουν από τον όμιλο.

Η απόφαση για το αν και πόσο μέρισμα θα υπάρξει είναι πιθανό να ληφθεί το νωρίτερο στις αρχές του επόμενου έτους, όταν ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Bayer, Μπιλ Άντερσον θα παρουσιάσει τη νέα του στρατηγική.

Αμφισβητήσιμος επικρατέστερος: Mercedes-Benz

Από τη σκοπιά των μετόχων, η μερισματική απόδοση είναι πιο σημαντική από το ύψος του μερίσματος. Υπολογίζεται από τη σχέση μεταξύ της τρέχουσας τιμής της μετοχής και της πληρωμής. Λόγω της απότομης πτώσης των τιμών των μετοχών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν τις υψηλότερες μερισματικές αποδόσεις που φτάνουν έως και το 8,9%, όπως συμβαίνει με τη Mercedes-Benz.

Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι “μόνο” ένα σταθερό μέρισμα 5,20 ευρώ ανά μετοχή στην εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο ενόψει των για άλλη μια φορά υψηλών καθαρών κερδών ύψους 11,1 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο – μετά τα 10,5 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

“Η Mercedes και η BMW ενθουσιάζουν τους μετόχους τους με ελκυστικά μερίσματα εδώ και χρόνια, αλλά αυτό δεν λειτουργεί”, λέει ο διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων της Main First Μάιερ και προειδοποιεί: “Η αγορά βλέπει τα υψηλά κέρδη και τα περιθώρια κέρδους που δημιουργούνται τώρα ως ένα παρωχημένο μοντέλο. Πιο σημαντικό από το μέρισμα είναι η εστίαση των αυτοκινητοβιομηχανιών σε νέα και πολλά υποσχόμενα μοντέλα για την ηλεκτρική εποχή”.

Κατά την άποψη του αναλυτή, οι μετοχές εταιρειών που αυξάνουν σταθερά τα μερίσματά τους χρόνο με το χρόνο λόγω της ανάπτυξης των εργασιών και της αύξησης των κερδών και προσφέρουν έτσι στους μετόχους τους προστασία από τον πληθωρισμό είναι πιο ελκυστικές.

SAP στην κορυφή

Ορισμένες από τις εταιρείες DAX το διαχειρίζονται αυτό. Η Deutsche Börse πρόκειται να αυξήσει το μέρισμά της για ένατη φορά φέτος την άνοιξη και η SAP για 14η συνεχόμενη φορά. Ο λόγος για αυτό είναι τα σταθερά αυξανόμενα κέρδη του ομίλου. Με κεφαλαιοποίηση 165 δισεκατομμυρίων ευρώ, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής λογισμικού στην Ευρώπη είναι επίσης η πιο πολύτιμη εταιρεία του DAX. Μέσα σε ένα χρόνο, η αξία της εταιρείας αυξήθηκε κατά ένα τρίτο.

Η Wall Street αποτελεί ένα εξαιρετικό πρότυπο για αξιόπιστα μερίσματα. Εδώ, η κατασκευάστρια εταιρεία Pampers Procter & Gamble αυξάνει αδιάλειπτα το μέρισμά της εδώ και πάνω από 60 χρόνια και η καπνοβιομηχανία Philip Morris εδώ και 85 χρόνια.

Οι γερμανικές εταιρείες δεν μπορούν να φτάσουν αυτό το επίπεδο παράδοσης. Ορισμένες τουλάχιστον προσπαθούν. Η Munich Re δεν έχει ακυρώσει ούτε μία φορά το μέρισμά της από το 1969. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Handelsblatt, είναι πιθανό να διαμορφωθεί στα 12,40 ευρώ την επόμενη άνοιξη. Καμία άλλη μετοχή του DAX δεν προσφέρει περισσότερα.

Αγορές Τελευταίες ειδήσεις