Πέμπτη, 25 Απρ.
18oC Αθήνα

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Την Παρασκευή ο διαγωνισμός – Οι «μνηστήρες», τα σχέδια και τα εμπόδια

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Σε θέση ετοιμότητας βρίσκονται οι «μνηστήρες» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς απομένουν λίγα μόλις εικοσιτετράωρα μέχρι τις 27 Νοεμβρίου, καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών στο διαγωνισμό, που αφορά στην εκποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων του ναυπηγείου, τα οποία σήμερα ανήκουν στην υπερχρεωμένη Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ). 

Μέχρι σήμερα, προφορικά το επενδυτικό τους ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν εκδηλώσει ο όμιλος North Star του Έλληνα εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, ο όμιλος ΟΝΕΧ του Ελληνοαμερικανού Πάνου Ξενοκώστα και η ολλανδική Damen Shipyards.   

Οι λόγοι που ο κάθε ένας απ’ αυτούς θέλει να αποκτήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι διαφορετικός, το ίδιο και τα εμπόδια που χρειάζεται να ξεπεραστούν. 

Στο «μικροσκόπιο» του Έλληνα εφοπλιστή η ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας

Από το «στρατηγείο» του στην Ελβετία, ο Έλληνας εφοπλιστής, επικεφαλής του ομίλου North Star και ιδιοκτήτης 60 πλοίων, Θεόφιλος Πριόβολος, επιδιώκει να παίξει δυναμικό ρόλο στην ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας. Στο διαγωνισμό για την απόκτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά  θα συμμετάσχει μέσω της εταιρείας του Pyletech Shipyards (μέλους της Pyletech Technologies), η οποία συστήθηκε γι’ αυτό το σκοπό με έδρα της την Αθήνα.   

Σε ανθρώπους του περιβάλλοντός του έχει δηλώσει ότι προτίθεται να επενδύσει 700 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας, ενώ οι εξελίξεις με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα καθορίσουν και τα επόμενα επενδυτικά του βήματα στην Ελλάδα, δίνοντας προτεραιότητα στους τομείς της ενέργειας και της ρομποτικής.

Μέχρι σήμερα, η δράση του στην Ελλάδα, πραγματοποιείται μέσω του LIKNOSS Group, έναν όμιλο που εξειδικεύεται σε προϊόντα λογισμικού και ηλεκτρονικών  συστημάτων κρατήσεων και έκδοσης εισιτηρίων σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Τα σχέδιά του για τα άλλοτε μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου είναι μεγαλεπήβολα. Ο Θ. Πριόβολος οραματίζεται να μετατρέψει το Σκαραμαγκά σε ένα σύγχρονο, ανταγωνιστικό ναυπηγείο, που θα εξυπηρετεί πρωτίστως τη συντήρηση σκαφών υψηλής προστιθέμενες αξίας και θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.   Κύκλοι του εφοπλιστή αναφέρουν επίσης, ότι θα επιδιώξει  να έχει ενεργό ρόλο και στην επισκευή και συντήρηση κρουαζιερόπλοιων, εξαιτίας της συνεργασίας του με έναν από του μεγαλύτερους ομίλους του κλάδου του MSC. Οραματίζεται επίσης, ο Σκαραμαγκάς να μετατραπεί σε ένα υπερσύγχρονο, κέντρο έρευνας και τεχνολογίας για τον ναυπηγικό κλάδο, που θα καταστεί κερδοφόρο.

Καθοριστικό ρόλο στην απόφασή του για να επενδύσει στον ναυπηγικό κλάδο «έπαιξε» μία μελέτη της HIS Markit για την ελληνική αγορά, από την οποία προέκυψε ότι οι κλάδοι με τις μεγαλύτερες προοπτικές αποτελούν η ναυπήγηση σκαφών υψηλής τεχνολογίας, η κατασκευή τμημάτων αεροσκαφών και εξαρτημάτων αεροναυτικής και Διαστήματος, η κατασκευή μηχανημάτων, μηχανολογικού εξοπλισμού και η ρομποτική.  Η ακίνητη περιουσία του υπολογίζεται ότι κυμαίνεται στα 3,5 δισ. ευρώ.

Ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας και ο ρόλος των Αμερικανών

Σε παλαιότερο χρόνο η ΟΝΕΧ του Πάνου Ξενοκώστα σε συνεργασία με την αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα Development Finance Corporation (DFC) είχαν εκφράσει τις προθέσεις τους για να διεκδικήσουν μέσω του διαγωνισμού τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Όπως είχε δηλώσει ο Ελληνοαμερικανός επενδυτής, η ΕΝΑΕ αποτελεί «κομβικό κομμάτι για τη δημιουργία ενός μεγάλου ναυπηγικού hub αποτελούμενο από το Νεώριο, την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά», ενώ παράλληλα εξέφραζε τις προθέσεις του για επενδύσεις που στο σύνολό τους θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.

Αν και απομένουν λίγα μόλις εικοσιτετράωρα μέχρι το διαγωνισμό, η ΟΝΕΧ δεν έχει προβεί σε καμία ανακοίνωση σχετικά με τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.  Κύκλοι της αγοράς, τονίζουν ότι η διοίκηση αυτή την περίοδο είναι απασχολημένη με τα προβλήματα που έχουν προκύψει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τη διαδικασία εξυγίανσής τους.  Συγκεκριμένα, το πρόβλημα προκύπτει εξαιτίας της AXIS – το δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο της Νεώριον Συμμετοχών, μετά από την FEYTEA – η οποία έχει ζητήσει τη διακοπή της διαδικασίας εξυγίανσης της εταιρείας από την ΟΝΕΧ. Το θέμα θα συζητηθεί σε έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Νεώριον Συμμετοχών.

Η ολλανδική  Damen και τα εμπόδια για τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό

Η τρίτη υποψήφια εταιρεία που προφορικά είχε εκφράσει το ενδιαφέρον της για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι η ναυπηγική εταιρεία Damen με έδρα την Ολλανδία. Αν και διατηρεί τον οικογενειακό της χαρακτήρα, όπως η ίδια διατείνεται, ωστόσο έχει επεκταθεί σε πολλές αγορές του εξωτερικού, φθάνοντας ο όμιλος να απασχολεί έως 9.000 εργαζόμενους. Στη σφαίρα του επενδυτικού της ενδιαφέροντος η Damen είχε προσθέσει και την Ελλάδα, ωστόσο, η είδηση που πρωταγωνίστησε στην ναυτιλιακή ειδησεογραφία  για απολύσεις 1.050 εργαζόμενων, ίσως τελικά να οδηγήσει σε ακύρωση του αρχικού της σχεδιασμού. Το «τοπίο» θα ξεκαθαρίσει την ερχόμενη Παρασκευή, όπου εκπνέει η προθεσμία υποβολής ενδιαφέροντος στον επίμαχο διαγωνισμό, από τον οποίο θα καθοριστεί και το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. 

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις