Δεν το χωράει ο ανθρώπινος νους! Με κομμένη την ανάσα η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί τις αποκαλύψεις για τον συγκυβερνήτη του Airbus 320 της Germanwings, Andreas Lubitz, ο οποίος προκάλεσε τη συντριβή του αεροπλάνου στις γαλλικές Άλπεις, σκοτώνοντας 149 ανθρώπους.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότιο 28χρονος έπασχε από κατάθλιψη, την ώρα που γείτονέ του δήλωσαν ότι ήταν “φιλικός και ήσυχος” και κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει ότι αυτό που έκανε.
Σύμφωνα με τον γενικό εισαγγελέα της Μασσαλίας, Brice Robin, ο συγκυβερνήτης βρήκε ευκαιρία και κλειδώθηκε μόνος του μέσα στο πιλοτήριο, όταν ο πιλότος εγκατέλειψε για λίγα λεπτά την καμπίνα για να πάει στην τουαλέτα.
ΑΥΤΑ ΗΤΑΝ ΤΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 30 ΛΕΠΤΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΤΡΙΒΗ
– Οι πιλότοι μιλούν “φυσιολογικά, χαρούμενα” κατά τη διάρκεια των πρώτων 20 λεπτών από τα συνολικά 30 που έχουν καταγραφεί στο μαύρο κουτί
– Ο πιλότος ενημερώνει τον συγκυβερνήτη για την προσγείωση στο Ντίσελντορφ. Οι απαντήσεις του συγκυβερνήτη είναι κοφτές.
– Ο πιλότος ζητάει από τον συγκυβερνήτη να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους
– Ακούγεται ο ήχος της καρέκλας που κινείται και θόρυβος από την πόρτα που κλείνει. Φαίνεται ότι ο πιλότος πήγε στην τουαλέτα.
– Λίγο αργότερα ο συγκυβερνήτης ενεργοποιεί το σύστημα προσγείωσης.
– Ο πιλότος ακούγεται επανειλημμένα να ζητάει να μπει μέσα στην καμπίνα.
– Ο πιλότος χτυπάει την πόρτα του πιλοτηρίου. Δεν παίρνει καμία απάντηση, αλλά μέσα στο πιλοτήριο ακούγεται η αναπνοή του συγκυβερνήτη.
– Ο Πύργος Ελέγχου της Μασσαλίας ακούγεται επανειλημμένα να προσπαθεί να επικοινωνήσει με την καμπίνα.
– Ο Πύργος Ελέγχου ζητά από το πιλοτήριο να εισάγει τον κωδικό 7700 στον αναμεταδότη. Δεν λαμβάνει καμία απάντηση και το αεροπλάνο παίρνει προτεραιότητα σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα για έκτακτη προσγείωση.
– Ο Πύργος Ελέγχου ζητάει από τα άλλα αεροσκάφη να προσπαθήσουν να επικοινωνήσουν με το αεροπλάνο της Germanwings μέσω ραδιοφώνου. Καμία απάντηση.
– Ακούγονται συναγερμοί που σημαίνουν ότι το αεροπλάνο είναι κοντά στο έδαφος και στη συνέχεια δυνατοί θόρυβοι, που δείχνουν ότι κάποιος προσπαθεί να κλωτσήσει την πόρτα για να μπει μέσα.
– Ένας θόρυβος ακούγεται ακριβώς πριν την συντριβή. Πιθανότα το αεροπλάνο προσκρούει κάπου, πριν συντριβεί στην βουνοπλαγιά.
– Σε καμία στιγμή, ο Πύργος Ελέγχου δεν έλαβε κάποιο μήνυμα ανησυχίας. Ο συγκυβερνήτης δεν απάντησε ποτέ.
Ο Robin περιέγραψε πως σύμφωνα με όσα ακούστηκαν από τον καταγραφέα πτήσης, ο 28χρονος ήταν απόλυτα ήρεμος. Ανέπνεε κανονικά και έριξε εσκεμμένα το αεροπλάνο στις γαλλικές Άλπεις. Είχε πατήσει το κουμπί καθόδου και το αεροπλάνο έπεφτε 1000 μέτρα το λεπτό! Μέχρι τη στιγμή της συντριβής, ο συγκυβερνήτης ήταν ζωντανός.
Όπως εξήγησε στο MEGA, ο εκπαιδευτής πιλότων AIRBUS, Γιώργος Στίκας, όλα τέλειωσαν όταν ο πιλότος αποχώρησε από το πιλοτήριο. “Ο κυβερνήτης θα χτύπησε το κουδούνι για να ξαναμπεί στο πιλοτήριο. Θα είχε προηγηθεί τηλεφωνική επικοινωνία με τον συγκυβερνήτη, από τον σταθμό των αεροσυνοδών για να τον ενημερώσει ότι επέστρεφε. Αυτή είναι η καθιερωμένη διαδικασία. Κανονικά, ο συγκυβερνήτης μετακινόντας τον μοχλό ανοίγει την πόρτα…”, τόνισε σε δηλώσεις τους, προσθέτοντας για τα ψυχολογικά τεστ ότι “περνάμε στην αρχική αδειοδότηση, αλλά κάθε εξάμηνο περνάμε τέτοιες εξετάσεις από γιατρό που γνωρίζει το αντικείμενο και μας εξετάζει σε διάφορους τομείς”.
Ο Andreas Lubitz είχε σταματήσει την εκπαίδευσή του στη Lufthansa πριν έξι χρόνια και σύμφωνα με γνωστή του που μίλησε στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung, η αιτία αυτής της διακοπής ήταν η κατάθλιψη και η υπερκόπωση!
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, επιβεβαίωσε κατά τη διάρκεια έκτακτης συνέντευξης Τύπου στην Κολωνία την πληροφορία για την διακοπή της εκπαίδευσης.
Από το 2008 δούλεψε ως αεροσυνοδός και τον Σεπτέμβριο του 2013 προσελήφθη σαν πιλότος. Ίσως η κατάθλιψη να είναι η “απάντηση” στο γιατί άργησε έξι χρόνια να ξεκινήσει να εργάζεται σαν πιλότος.
Τραγική ειρωνεία; Ο Lubitz εκμεταλλεύθηκε το πρωτόκολλο στα πιλοτήρια που ίσχυσε μετά τις επιθέσεις τις 11ης Σεπτεμβρίου και σύμφωνα με το οποίο η πόρτα προς το κοκπιτ κλείδωνε για να αποτραπούν αεροπειρατίες.
Η Lufthansa, με την σειρά της, έδωσε απαντήσεις οι οποίες όμως εγείρουν ακόμη περισσότερα ερωτήματα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, ο Lubitz δεν είχε περάσει από ψυχολογικά τεστ, μόνο από ιατρικά, όπως συμβαίνει όμως με όλους τους πιλότους της εταιρίας.
Η διαδικασία πρόσληψης της Lufthansa περιλαμβάνει και ψυχολογικά τεστ αλλά, όπως παραδέχτηκε ο Σπορ, από τη στιγμή που θα αναλάβουν καθήκοντα οι πιλότοι της εταιρίας δεν υποβάλλονται πλέον σε ψυχολογικές διαδικασίες παρά μόνο σε εξετάσεις για να διαπιστωθούν οι διοικητικές ικανότητές τους, εφόσον επιθυμούν να γίνουν κυβερνήτες των αεροσκαφών.
Κι αυτό οδηγεί στο επόμενο προφανές ερώτημα: Πως μπορεί να εγγυηθεί η ομαλή ψυχολογική κατάσταση των πιλότων μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους;
Το ενδεχόμενο η συντριβή του Airbus 320 να μην οφείλεται σε αυτοκτονία του συγκυβερνήτη, αφήνει η Ένωση Πιλότων Cockpit.
Ο εκπρόσωπος της Ένωσης, Γιεργκ Χάντβεργκ, σημείωσε ότι θα πρέπει να περιμένουμε να βγει το τελικό πόρισμα και τόνισε ότι από τη δική τους σκοπιά, υπάρχουν κι άλλα πιθανά σενάρια και πολλά ερωτήματα είναι ανοικτά.
«Το γεγονός ότι κάτι τέτοιο είναι δυνατό, δεν μπορούσαμε ως τώρα να το φανταστούμε», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ένωσης Γιεργκ Χάντβεργκ και πρόσθεσε ότι στην ιστορία της αεροπλοΐας έχουν υπάρξει κι άλλα κρούσματα αυτοκτονιών.
«Πρέπει να περιμένουμε το τελικό πόρισμα. Βεβαίως αρκετά συνηγορούν υπέρ του σεναρίου ότι μπορεί να πρόκειται για έναν άνθρωπο ψυχικά άρρωστο» και προειδοποίησε να μην χαρακτηριστεί η συντριβή πρόωρα αυτοκτονία.
«Στα νέα στοιχεία των ερευνητών αυτό είναι μόνο ένα ενδιάμεσο πόρισμα. Πολλά ερωτήματα είναι ακόμη ανοιχτά. Από τη δική μας σκοπιά, είναι πιθανά και άλλα σενάρια», τόνισε.
Το αεροπλάνο έχει σκορπιστεί σε χλιάδες μικρά κομμάτια. Οι μαρτυρίες αναφέρουν πως τα σώματα των επιβατών είναι διαμελισμένα, ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι από ό, τι απέμεινε από το Airbus 320 δεν είναι μεγαλύτερο από ένα αυτοκίνητο.
Η συντριβή ήταν σφοδρότατη, κάτι που αποδεικνύεται από τις νέες φωτογραφίες του Reuters.
Κρανίου τόπο θυμίζει το σημείο των γαλλικών Άλπεων που έγινε η σύγκρουση του αεροπλάνου, με τους αρμόδιους να προσπαθούν να συλλέξουν τα συντρίμμια…
Πηγές: Mirror, Daily Mail, ΑΠΕ – ΜΠΕ
Φωτογραφίες: Reuters, ΑΠΕ – ΜΠΕ