Ακόμα πιο αυστηρές θα είναι οι εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φυσικά στην Ελλάδα, με τους νέους κανόνες που ενέκρινε σήμερα Τρίτη 21 Οκτωβρίου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Προφανής στόχος η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που και η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς κάθε χρόνο χάνονται περίπου 20.000 συνάνθρωποί μας στις χώρες της ΕΕ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι αναθεωρημένοι κανόνες της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης αποτελούν μέρος της δέσμης μέτρων για την οδική ασφάλεια, την οποία παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2023, και έχει στόχο να μειώσει τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο έως το 2050 (Όραμα για μηδενικές απώλειες).
Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ θα έχουν στη διάθεσή τους 3 χρόνια για να μεταφέρουν τις νέες διατάξεις στο εθνικό τους δίκαιο και 1 επιπλέον χρόνο για να προετοιμάσουν την εφαρμογή τους.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Νέες προδιαγραφές για την εκπαίδευση οδηγών
Πέρα από τις καθιερωμένες εξετάσεις σε σήματα κυκλοφορίας, οπισθογωνία κλπ., πλέον, στα θέματα για τα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι οδηγοί θα συμπεριλαμβάνονται οι κίνδυνοι που εγκυμονούν τα τυφλά σημεία, το πώς λειτουργούν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, πώς ανοίγει κανείς με ασφάλεια τις πόρτες του οχήματός του και πόσο επικίνδυνη είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Επίσης, οι νέες προδιαγραφές εκπαίδευσης και εξέτασης οδηγών θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στους κινδύνους που αφορούν τους πεζούς, τα παιδιά, τους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου.
Ως προς τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν πώς λειτουργού, ενώ ακριβώς για το άνοιγμα των θυρών με ασφάλεια, αρκετές εταιρείες έχουν βάζει σύστημα που σε προειδοποιεί αν έρχεται από το πλάι όχημα, ώστε να μην ανοίξεις την πόρτα.
Στα 15 χρόνια η ισχύς της άδειας οδήγησης για μοτό και ΙΧ
Οι νέες άδειες οδήγησης θα ισχύουν για 15 έτη για μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα. Στις χώρες όπου η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται και ως δελτίο ταυτότητας, η ισχύς της θα μπορεί να μειωθεί στα 10 έτη. Οι άδειες οδήγησης για φορτηγά και λεωφορεία θα ισχύουν για 5 έτη.
Οι χώρες της ΕΕ θα μπορούν επίσης να μειώσουν τη διάρκεια ισχύος της άδειας για οδηγούς ηλικίας άνω των 65 ετών και να τους υποχρεώσουν να υποβάλλονται σε συχνότερους ιατρικούς ελέγχους ή να παρακολουθούν επαναληπτικά μαθήματα.
Πριν από την έκδοση της πρώτης άδειας οδήγησης ή κατά την υποβολή αίτησης για ανανέωση, οι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε ιατρικό έλεγχο που θα περιλαμβάνει εξετάσεις για την όραση και την καρδιαγγειακή τους υγεία.
Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ θα μπορούν να υποκαταστήσουν τον ιατρικό έλεγχο με τη συμπλήρωση εντύπων αυτοαξιολόγησης ή άλλα συστήματα αξιολόγησης για οδηγούς αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.
Αρχάριοι και συνοδευόμενοι οδηγοί
Για πρώτη φορά οι κανόνες της ΕΕ προβλέπουν δοκιμαστική περίοδο διάρκειας τουλάχιστον δύο ετών για τους αρχάριους οδηγούς. Για τους οδηγούς αυτούς θα ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες και κυρώσεις όταν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, δεν φορούν ζώνη ασφαλείας ή δεν χρησιμοποιούν παιδικά καθίσματα, όταν στο όχημά τους επιβαίνουν παιδιά.
Επιπλέον, οι νεαροί οδηγοί θα μπορούν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου (κατηγορίας Β) από τα 17 τους χρόνια, αλλά θα μπορούν να οδηγούν μόνο υπό την επίβλεψη έμπειρου οδηγού μέχρι να συμπληρώσουν τα 18. Βέβαια, αυτό έχει νομοθετηθεί ήδη στην Ελλάδα.
Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, οι νέοι κανόνες θα επιτρέπουν να αποκτούν άδεια οδήγησης φορτηγού (κατηγορίας Γ) νέοι 18 ετών και άνω, και άδεια οδήγησης λεωφορείου (κατηγορίας Δ) νέοι 21 ετών και άνω, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Αν δεν έχουν τέτοιο πιστοποιητικό, τα όρια ηλικίας για την απόκτηση αυτών των αδειών οδήγησης θα είναι τα 21 και τα 24 έτη αντίστοιχα.
Το θέμα αυτό το είχαμε σχολιάσει ότι θα έπρεπε να επανεξεταστεί, ωστόσο οι φωνές αντίδρασης δεν πλειοψήφησαν.
Ψηφιακή άδεια οδήγησης
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η ψηφιακή άδεια οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε κινητά τηλέφωνα, θα γίνει σταδιακά η κύρια μορφή άδειας οδήγησης στην ΕΕ. Ωστόσο, οι οδηγοί θα μπορούν να ζητούν την άδειά τους και σε έντυπη μορφή. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η άδεια θα πρέπει να εκδίδεται χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και, κατά κανόνα, εντός τριών εβδομάδων.
Αφαίρεση άδειας οδήγησης
Για να περιοριστεί η επικίνδυνη οδήγηση στο εξωτερικό, η αφαίρεση, η αναστολή ή ο περιορισμός της άδειας οδήγησης θα κοινοποιείται στη χώρα της ΕΕ που την εξέδωσε, ώστε να διασφαλίζεται η διασυνοριακή επιβολή των κυρώσεων. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να κοινοποιούν η μία στην άλλη χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση αποφάσεις σχετικά με την αφαίρεση άδειας οδήγησης για σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, η εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα ή η υπερβολική υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (π.χ. οδήγηση με ταχύτητα 50χλμ./ώρα μεγαλύτερη από το όριο ταχύτητας).