«Θύελλα» για τον Γερμανό επιστήμονα που υποστηρίζει ότι ο κορονοϊός προήλθε από εργαστήριο

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ REUTERS

«Εάν τα δεδομένα είναι ασαφή ή αβέβαια, πρέπει να είναι κανείς επιφυλακτικός», υποστηρίζει τη Επιστημονική Αρχή του Πανεπιστημίου του Αμβούργου για το συμπέρασμα έρευνας του νανοεπιστήμονα Ρόλαντ Βίζεντάγκερ ότι ο κορονοϊός προήλθε από εργαστήριο της Ουχάν, το οποίο βασίζεται μόνο σε ενδείξεις.

Ο εν λόγω φυσικός συνέλεξε πληροφορίες από διάφορες επιστημονικές δημοσιεύσεις, τον Τύπο, από συνομιλίες με συναδέλφους του και άρθρα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020. Ο Βίζεντάγκερ απαριθμεί πολλά στοιχεία τα οποία, κατά την άποψή του, αντικρούουν την ευρέως αποδεκτή θεωρία ότι ο ιός Sars-Cov-2 προέρχεται από νυχτερίδες και μεταδόθηκε στον άνθρωπο μέσω ενός ενδιάμεσου ξενιστή στο τέλος του 2019.

Σύμφωνα με τον Βίζεντάγκερ, οι νυχτερίδες, οι οποίες έχει αποδειχθεί ότι φέρουν έναν αριθμό κορονοϊών, δεν πωλούνται καν στην αγορά ζώων στο κέντρο της πόλης Ουχάν, η οποία θεωρείται το σημείο εκκίνησης της πανδημίας.

«Επιπλέον, οι ερευνητικές ομάδες της Ουχάν κάνουν πειράματα με κορονοϊούς εδώ και χρόνια με σκοπό να τους καταστήσουν πιο μεταδοτικούς και επικίνδυνους για τους ανθρώπους. Ο κορονοϊός είναι συνεπώς εργαστηριακό ατύχημα. Επιπλέον, ο ιός SARS-CoV-2 θα μπορούσε να συζευχθεί εκπληκτικά καλά με υποδοχείς ανθρώπινων κυττάρων και να διεισδύσει σε αυτά, μια ένδειξη ότι η προέλευση του ιού δεν είναι φυσική», δήλωσε ο Ρόλαντ Βίζεντάγκερ στο δίκτυο RTL.

Σε δελτίο Τύπου του Πανεπιστημίου του Αμβούργου αναφέρεται ότι η εν λόγω επιστημονική δημοσίευση δεν περιέχει μεν αποδείξεις υψηλού επιστημονικού επιπέδου, παρέχει όμως πολλές και σοβαρές ενδείξεις.

Όταν ρωτήθηκε από το RTL, το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου δεν θέλησε να προβεί σε κανένα περαιτέρω σχόλιο επ΄αυτού παρά μόνο ότι: «Ως δημόσιο ίδρυμα, το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου υποχρεούται να μην αξιολογεί το περιεχόμενο των μελετών των επιστημόνων του, αλλά να τις θέτει στη διάθεση της επιστημονικής κοινότητας και του κοινού για ανταλλαγή απόψεων και προς συζήτηση, όπερ κι έπραξε με την αποστολή σχετικού δελτίου Τύπου. Τα δελτία Τύπου πρέπει να κρίνονται από το εάν το περιεχόμενό τους είναι δημοσίου ενδιαφέροντος. Η διοίκηση και το γραφείο Τύπου του Πανεπιστημίου του Αμβούργου δεν ασκούν οποιαδήποτε λογοκρισία για τα ερευνητικά θέματα και τα συμπεράσματα των επιστημόνων τους, οι οποίοι και έχουν μάλιστα καθήκον να δημοσιεύσουν τα επιστημονικά τους συμπεράσματα. Η ελευθερία της έρευνας σε συνδυασμό με την ελευθερία της επιστήμης και την ελευθερία της διδασκαλίας είναι ένα από τα θεμελιώδη δικαιώματα σύμφωνα με το άρθρο 5 του Συντάγματος. Κάθε επιστήμονας έχει σύμφωνα με αυτό, το δικαίωμα να διεξαγάγει έρευνες και να δημοσιεύει τις αποκτηθείσες γνώσεις».

Ο καθηγητής Χέλμουτ Φίκενσερ, διευθυντής του Ινστιτούτου Λοιμώξεων της πανεπιστημιακής κλινικής του Σλέσβιχ-Χόλστάιν, απάντησε ως εξής σε σχετικό ερώτημα του RTL: «Δεν συμμερίζομαι (το συμπέρασμα) αν λάβει κανείς υπόψη την αφθονία των σχετικών ψευδών ειδήσεων (fake-news). Ελλοχεύει μεγάλος κίνδυνος αυτή η μετα-μελέτη να μην μπόρεσε να απαλλαγεί από τις ψευδείς ειδήσεις».

Και η «Επιστημονική Αρχή» του Πανεπιστημίου του Αμβούργου είναι επίσης επικριτική για τη δημοσίευση. «Η δημοσιευθείσα μελέτη αναφέρει και η ίδια ότι δεν παρέχει αποδείξεις, αλλά μόνον ενδείξεις. Η ελευθερία της επιστήμης είναι αδιαπραγμάτευτο αγαθό. Εν τούτοις, ισχύει για όλες τις μορφές επιστημονικής έρευνας, ότι εάν τα δεδομένα είναι ασαφή ή αβέβαια επιβάλλεται να είναι κανείς επιφυλακτικός. Ομάδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας παρουσίασε πριν από λίγες μέρες εκτεταμένη έκθεση για το πώς εκδηλώθηκε ο ιός στην Ουχάν και καταλήγει σε άλλα πιθανά σενάρια. Απαιτούνται αρκετές μελέτες για να εξακριβωθεί η προέλευση της πανδημίας και να διδαχθούμε για το μέλλον. Επομένως, είναι καλό να διεξαχθεί ευρεία έρευνα για την πανδημία», απάντησε η Αρχή στο σχετικό ερώτημα του RTL.

Στο σκαμνί ο πρώην πρόεδρος του Περού για «εξαναγκαστικές στειρώσεις» χιλιάδων γυναικών