Διεθνή

Δασμοί και αντίμετρα μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας κλονίζουν την ναυτιλία

Τα τέλη των ΗΠΑ αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου

Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μια νέα εστία εμπορικής αναταραχής με δασμούς, καθώς η Κίνα απειλεί με αντίμετρα στα λιμενικά τέλη που ανακοίνωσε η κυβέρνηση των ΗΠΑ για πλοία κινεζικής κατασκευής ή διαχείρισης.

Τα τέλη των ΗΠΑ αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, ενώ την ίδια ώρα η Κίνα με διάταγμα που υπέγραψε ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Τσιάνγκ την περασμένη Κυριακή 28/09, εφαρμόζει συμμετρικά αντίμετρα με πρόσθετα τέλη σε πλοία χωρών που επιβάλλουν ή υποστηρίζουν μεροληπτικούς περιορισμούς σε κινεζικούς φορείς, πλοία ή πληρώματα.

Στα κινεζικά αντίμετρα προστίθενται επίσης, οι περιορισμοί πρόσβασης σε πλοία σε κινεζικά λιμάνια και ελέγχους στις ναυτιλιακές δραστηριότητες των εταιρειών τους.

Πάντως, τα αμερικανικά τέλη αν εφαρμοστούν τελικά και τα οποία υπολογίζονται ανά καθαρό τόνο ή ανά teu, θα αυξήσουν κατακόρυφα το κόστος για μεγάλο μέρος του στόλου, αφού περισσότερα από τα μισά νεότευκτα πλοία παγκοσμίως προέρχονται από κινεζικά ναυπηγεία.

Σύμφωνα με νέα έκθεση του αμερικανικού Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS)τα κινεζικά ναυπηγεία κατέλαβαν το 53% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών πλοίων σε τόνους κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025.

Αυτό ήταν αντίστοιχο με τα επίπεδα του 2023 πριν ο Αμερικανός Εμπορικός Εκπρόσωπος (USTR) ξεκινήσει την έρευνα για τη ναυτιλία της Κίνας, η οποία άνοιξε το δρόμο για τα λιμενικά τέλη, σύμφωνα με το CSIS.

Το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες παραγγελίες πλοίων ανά χωρητικότητα είχε αυξηθεί στο 73% το 2024, υποδηλώνοντας ότι οι πλοιοκτήτες επιδίωκαν να κλείσουν συμβάσεις πριν τεθούν σε ισχύ οι πιθανές περιοριστικές διατάξεις του USTR.

Πάντως οι επιπτώσεις από το νέο εμπορικό πόλεμο δασμών  αναμένεται να είναι άμεσες: αύξηση ναύλων στις γραμμές Ασίας-ΗΠΑ, καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και ανακατεύθυνση φορτίων σε λιμάνια τρίτων χωρών.

Ειδικοί προειδοποιούν ότι η ναυτιλία κινδυνεύει να βρεθεί στο επίκεντρο μιας νέας γεωπολιτικής αντιπαράθεσης, με συνέπειες που θα επηρεάσουν τόσο τους πλοιοκτήτες όσο και το παγκόσμιο εμπόριο.

Tα κινεζικά αντίμετρα

Με διάταγμα του Κρατικού Συμβουλίου που υπέγραψε ο πρωθυπουργός Λι Τσιανγκ, η Κίνα αναθεώρησε το κανονιστικό πλαίσιο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών, θέτοντας σε ισχύ, από την περασμένη Κυριακή 28/09, μηχανισμό αντιμέτρων κατά χωρών ή περιοχών που επιβάλλουν ή υποστηρίζουν μεροληπτικούς περιορισμούς σε κινεζικούς φορείς, πλοία ή πληρώματα.

Τα μέτρα προβλέπουν, μεταξύ άλλων, επιβολή ειδικών τελών στα πλοία των εμπλεκόμενων κρατών, απαγόρευση ή περιορισμό πρόσβασης σε κινεζικά λιμάνια και περιορισμό πρόσβασης σε ναυτιλιακά δεδομένα ή στη λειτουργία συναφών υπηρεσιών από και προς την Κίνα.

Εξαιρέσεις δύνανται να ισχύσουν όταν σχετικές διεθνείς συνθήκες ή συμφωνίες παρέχουν επαρκή και αποτελεσματικά ένδικα μέσα.

Παράλληλα, το διάταγμα θεσπίζει υποχρέωση υποβολής πληροφοριών στις κινεζικές αρχές από τους φορείς εκμετάλλευσης διεθνών πλατφορμών ναυτιλιακού εμπορίου, ενισχύοντας την εποπτεία και τη συμμόρφωση.

Η κίνηση εντάσσεται στο τεταμένο περιβάλλον των θαλάσσιων μεταφορών, ενόψει της έναρξης ισχύος, στις 14 Οκτωβρίου, μέτρων των ΗΠΑ που στοχεύουν «κινεζο-συνδεδεμένα» πλοία.

Το αμερικανικό σχέδιο

Η χρονική στιγμή πάντως της απόφασης του Πεκίνου είναι σημαντική, καθώς η πολιτική του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) σχετικά με τα λιμενικά τέλη που στοχεύουν τα κινεζικά πλοία πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, δηλαδή σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.

Το σχέδιο του Αμερικανού USTR, που ανακοινώθηκε τον Απρίλιο, θα επιβάλει τέλη στους ιδιοκτήτες και τους χειριστές κινεζικών πλοίων, ξεκινώντας από 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο, τα οποία θα αυξάνονται ετησίως μέχρι να φτάσουν τα 140 δολάρια ανά καθαρό τόνο έως το 2028.

Σύμφωνα με την Alphaliner, αν οι σημερινές αναπτύξεις στόλου μείνουν ως έχουν, ο λογαριασμός για τους 10 μεγαλύτερους μεταφορείς containers το 2026 φτάνει τα $3,2 δισ..

Ο όμιλος COSCO εκτιμάται ότι θα επωμιστεί $1,53 δισ., ενώ οι ZIM, ONE και CMA CGM αντίστοιχα $510 εκατ., $363 εκατ. και $335 εκατ..

Για στόλους κινεζικής κατασκευής αλλά μη κινεζικής ιδιοκτησίας, οι επιπλέον χρεώσεις υπολογίζονται σε $50 εκατ. για CMA CGM, $73 εκατ. για MSC και $48 εκατ. για Yang Ming. Στους εταίρους της Gemini, η Maersk εκτιμάται στα $17,5 εκατ., ενώ η Hapag-Lloyd γύρω στα $105 εκατ..

Οι εταιρείες εξετάζουν αναδιάταξη τονάζ και αντικατάσταση κινεζο-ναυπηγημένων πλοίων σε γραμμές προς ΗΠΑ με πλοία από Κορέα ή Ιαπωνία, ώστε να περιορίσουν την έκθεση στα τέλη.

Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες ήδη διερευνούν διάφορες στρατηγικές μετριασμού των επιπτώσεων.

Σύμφωνα με την HSBC, αυτές περιλαμβάνουν την αξιοποίηση των συνεργασιών της Ocean Alliance με μη κινεζικές μεταφορικές εταιρείες όπως η CMA CGM και η Evergreen, την ανάπτυξη υπηρεσιών που παρακάμπτουν εντελώς τα λιμάνια των ΗΠΑ μέσω μεταφορών από τον Καναδά, το Μεξικό ή την Καραϊβική, και την πιθανή καθυστέρηση της απόσυρσης παλαιότερων πλοίων που δεν έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα
Κλιμακώνεται το πολιτικό θρίλερ στη Γαλλία: Αυξάνεται ραγδαία ο κίνδυνος χρεοκοπίας - Τα επόμενα κρίσιμα ορόσημα για την οικονομία
Η απόδοση των 10ετών ομολόγων της Γαλλίας αυξήθηκε έως και επτά μονάδες βάσης στο 3,58%, ανεβάζοντας την απαίτηση των επενδυτών για διακράτηση γαλλικού χρέους
O πρόεδρος της Γαλλίας, Μακρόν 1
Πολιτική κρίση στη Γαλλία: Μπροστά στην «κρησάρα» νέων αξιολογήσεων το δημόσιο χρέος της χώρας – Έρχεται πέλεκυς από Μοοdy’s και S&P
Οι δύο μεγαλύτεροι οίκοι αξιολόγησης, η Moody's και η S&P, θα εκδώσουν τις ετυμηγορίες τους για την αξιολόγηση στις 24 Οκτωβρίου και 28 Νοεμβρίου αντίστοιχα
Εθνοσυνέλευση στο Παρίσι
Shutdown στις ΗΠΑ: Προ των πυλών μαζικές απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων
Το shutdown, η αναστολή λειτουργίας τομέων του κράτους, που εισέρχεται σήμερα (6.10.25) στη δεύτερη εβδομάδα του, δεν υπάρχει ουδεμία ένδειξη πως οδεύει να τερματιστεί και πρόεδρος Τραμπ κατηγόρησε εκ νέου χθες Κυριακή τους δημοκρατικούς
Shutdown στις ΗΠΑ: Προ των πυλών μαζικές απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων
Γαλλία: Στον αέρα η νέα κυβέρνηση Λεκορνί και ο προϋπολογισμός – Σε τροχιά νέας ανόδου οι αποδόσεις των γαλλικών ομολόγων
Το ασφάλιστρο απόδοσης της χώρας έναντι του γερμανικού χρέους — ένα βασικό δείκτη δημοσιονομικού κινδύνου — έχει διευρυνθεί σε περίπου 81 μονάδες βάσης από μόλις 65 τον Αύγουστο
Ο Σεμπαστιάν Λεκορνύ
Νέο οικονομικό ευρω-πακέτο για την αναχαίτιση των drones: Πώς οι εθνικές αστυνομίες μπαίνουν στην υπηρεσία της «άμυνας εκ των έσω» στις χώρες της ΕΕ
«Θα παρέχουμε επιπλέον 250 εκατομμύρια ευρώ από το ταμείο προστασίας των συνόρων, ειδικά για drones» ανέφερε ο κοινοτικός επίτροπος εσωτερικών υποθέσεων στη Συνάντηση του Μονάχου το περασμένο Σαββάτο
O Γερμανός υπ. Εσωτερικών, Ντομπρίντ με τον κοινοτικό επίτροπο Εσωτερικών, Μπρούνερ στη Συνάντηση του Μονάχου