Μακρο-οικονομία

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του κλάδου των logistics στην ελληνική αγορά

Τα μεγάλα εμπόδια στην ελληνική αγορά logistics και οι ευκαιρίες ανάπτυξης σύμφωνα με την 6η Πανελλήνια Έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL)

Με συνολική συνεισφορά 23,5 δισ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ (11,4%) και 12,4 δισ. ευρώ στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (6,85%), ο τομέας των logistics αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους πυλώνες της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Παρά τα εντυπωσιακά αυτά νούμερα, ο κλάδος παραμένει δέσμιος χρόνιων παθογενειών και λειτουργικών δυσχερειών που θέτουν εμπόδια στην προσέλκυση των επενδύσεων-μαμούθ, ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την 6η Πανελλήνια Έρευνα της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL) , το 5,4% του συνολικού εργατικού δυναμικού της Ελλάδας εργάζεται στον κλάδο των μεταφορών και της αποθήκευσης, που αντιστοιχεί σε 225 χιλιάδες εργαζομένους. Η αύξηση ωστόσο του εργατικού προσωπικού δεν είναι ικανή να υποστηρίξει την ανάπτυξη του κλάδου και την ανάγκη για επιπρόσθετους εργαζομένους. Μέχρι σήμερα, η πλειονότητα των εργαζομένων στον κλάδο των logistics έχει δευτεροβάθμια εκπαίδευση και εκτελεί χειρωνακτικά επαγγέλματα.

Η ανάπτυξη και η εύρυθμη λειτουργία των νέων επενδύσεων στον κλάδο των logistics εξαρτάται επίσης άμεσα από την ύπαρξη σύγχρονων και κατάλληλων υποδομών, τόσο σιδηροδρομικών όσο και οδικών. Παρόλο που η οδική μεταφορά διατηρεί τη δεσπόζουσα θέση της, αποτελώντας το κυρίαρχο μέσο μεταφοράς με μερίδιο 67%, ο στόλος των οχημάτων παρουσιάζει σημαντικές αδυναμίες. Είναι γηρασμένος και χαρακτηρίζεται από περιορισμένη χωρητικότητα, γεγονός που περιορίζει την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, κρίνεται επιτακτική η προώθηση συνεργειών στις οδικές μεταφορές και η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορικών λύσεων, με αξιοποίηση σιδηροδρομικών μέσων. Τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα και να διευρύνουν τις δυνατότητες του συστήματος μεταφορών.

Ο λιμένας του Πειραιά, που κατέχει κυρίαρχη θέση στη Μεσόγειο, αποτελεί κρίσιμο κόμβο για το διεθνές εμπόριο. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές και εμπορικές αναταράξεις στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζουν τη λειτουργία του, δημιουργώντας ανάγκες για συνεχή προσαρμογή. Την ίδια στιγμή, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ξεχωρίζει για τις δυνατότητές του να αναδειχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων, ενισχύοντας τη στρατηγική θέση της Ελλάδας.

Η ανάπτυξη των αποθηκευτικών χώρων που προσφέρουν υπηρεσίες 3PL (Third-Party Logistics) είναι αξιοσημείωτη, αλλά η περαιτέρω αξιοποίησή τους παραμένει ένα πεδίο με μεγάλες προοπτικές. Παράλληλα, οι εταιρείες 3PL διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, αλλά χρειάζεται να επενδύσουν περισσότερο σε αυτοματισμούς και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού τους. Μια τέτοια στρατηγική θα τους επιτρέψει να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη και να βελτιώσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητά τους σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου συνδέεται στενά με την αναβάθμιση και επέκταση των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ), τη δημιουργία σύγχρονων επιχειρηματικών πάρκων, καθώς και την ανάπτυξη υπερσύγχρονων υποδομών μεταφοράς. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει τον συνδυασμό της καινοτομίας με τις ανάγκες της αγοράς.

Παράλληλα, είναι απαραίτητη η δημιουργία Ειδικών Τελωνειακών Εγκαταστάσεων, οι οποίες θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη υποστήριξη των εισαγωγών και εξαγωγών. Οι εγκαταστάσεις αυτές μπορούν να αποτελέσουν ισχυρό μοχλό ανάπτυξης, συμβάλλοντας στη μείωση των χρόνων παράδοσης και του κόστους των μεταφορών.

Επιπλέον, προτεραιότητα δίνεται στην αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων. Κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας είναι η εφαρμογή τεχνολογιών όπως το Track & Trace, που εξασφαλίζει τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση αποθεμάτων και μεταφορών. Ταυτόχρονα, συστήματα αυτοματισμού, όπως τα ERP και τα WMS, αναβαθμίζουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας τη συνολική τους απόδοση.

Ο ρυθμός υιοθέτησης νέων τεχνολογιών επηρεάζεται θετικά από τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται στον τομέα αυτόν, διασφαλίζοντας την ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς.

Υφιστάμενη Κατάσταση

Στον τομέα των logistics, το 47% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα δραστηριοποιούνται στο εμπόριο, το 40% στην παροχή υπηρεσιών logistics, ενώ το 13% αφορά τη μεταποίηση. Οι περισσότερες επιχειρήσεις (42%) έχουν κύκλο εργασιών κάτω των 2 εκατ. ευρώ, ενώ το 33% κυμαίνεται από 2 έως 10 εκατ. ευρώ.

Πάνω από 10 εκατ. ευρώ σημειώνεται από το 27% των εταιρειών. Παράλληλα, ένα μεγάλο ποσοστό (46%) διαθέτει πάνω από 50 εργαζόμενους, ενώ το 33% έχει από 10 έως 50 άτομα προσωπικό. Οι δραστηριότητες που προσφέρουν οι εταιρείες ποικίλουν. Η μεταφορά, μερίδιο 83%, κυριαρχεί, ενώ ακολουθούν οι αποθηκευτικές υπηρεσίες (79%) και η διανομή (73%). Λιγότερο διαδεδομένες είναι οι υπηρεσίες συσκευασίας (27%) και επιστροφών (18%).

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Πιερρακάκης: Ανάπτυξη με δημοσιονομική σταθερότητα για ισχυρή κοινωνία
«Παραλάβαμε τις επενδύσεις, στο ΑΕΠ, στο 11% το 2019 με τον ευρωπαϊκό μέσο να κάθεται στο 21%. Τώρα είναι 15,3%, με την πρόβλεψη του προϋπολογισμού διαρκώς να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο. Έχουμε μια διαδρομή», σημειώνει ο κ. Πιερρακάκης
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης
Παρέμβαση Κουρέτα για προστασία των ενισχύσεων στις πληγείσες επιχειρήσεις του Παγασητικού
Στην επιστολή ο Δημήτρης Κουρέτας καλεί τα Υπουργεία να εξετάσουν τη δυνατότητα ρύθμισης με αναδρομική ισχύ, ώστε να προστατευθούν οι πληγείσες επιχειρήσεις από το ακραίο φαινόμενο στα ύδατα του Παγασητικού το καλοκαίρι του 2024
Ο Δημήτρης Κουρέτας, Περιφερειάρχης της Θεσσαλίας
Ευλογιά αιγοπροβάτων: Ρεκόρ θανατώσεων το Σεπτέμβριο, έχουν φτάσει τις 327.868 – Όλα τα νέα μέτρα
Η Ομάδα Εργασίας εξέτασε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και διατύπωσε οκτώ προτάσεις για την ενίσχυση του μηχανισμού αντιμετώπισης της νόσου της ευλογιάς των αιγοπροβάτων
Rural scene with sheep eating fresh green grass in meadow. Ideal for illustrating sustainable living, rural living and animal husbandry concepts
Παπαθανάσης: 10 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για τις φυσικές καταστροφές στη Θεσσαλία
Στόχος του είναι η διευκόλυνση της πρόσβασης περίπου 480 επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και επλήγησαν από φυσικές καταστροφές, σε κεφάλαια έως 25 χιλιάδες ευρώ
O αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης
Φωτιά στις τιμές των τσιγάρων βάζει η ΕΕ – Μπορεί να ξεπεράσει τα 7 ευρώ το πακέτο
Σύμφωνα με την πρόταση -η οποία απασχόλησε το συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης την περασμένη εβδομάδα- προβλέπεται αύξηση από το 2028 κατά 139% του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Cigarette packet 34